دوشنبه ۱۶ فروردین ۱۳۹۵ - ۲۲:۰۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: مدیرکل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان گفت: دایک‌های مرزی تالاب هامون از سوی مرزبانی کل کشور بازگشایی می‌شود.

دایک‌های مرزی تالاب هامون بازگشایی می‌شود

به گزارش ايرنا، سعید محمودی روز یکشنبه اظهار داشت: در نشست اواخر اسفند 94 با حضور معاون وزیر کشور و معاون محیط طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست مصوب شد تا دایک مرزی (موانع مرزی نظیر خاکریز و غیره) در تمامی مناطقی که مبادی ورودی آب هستند از سوی مرزبانی بازگشایی شود.

وی ادامه داد: در این نشست همچنین مواردی در خصوص اهمیت چرخش آب در تالاب هامون و اهمیت برقراری امنیت در مناطق مرزی مطرح و در نهایت تصمیم گرفته شد که بازگشایی مناطقی که مبادی ورودی آب می‌باشد در اسرع وقت صورت پذیرد.

تالاب هامون از سه دریاچه کوچک به نام‌های هامون پوزک (میانی)، هامون صابوری (شمالی) و هامون هیرمند تشکیل شده است که در زمان وفور آب به هم متصل می‌شوند و دریاچه هامون را تشکیل می‌دهند.

منطقه حفاظت شده هامون به دلیل قرار گرفتن در مرکز مناطق کویری و نیمه کویری کشورهای ایران و افغانستان، تنها مامن زیست پرندگان مهاجر شرق کشور است و تاکنون بیش از 183 گونه پرنده در دریاچه هامون مشاهده شده است.

بیش از 100 گونه جانوری از جمله گراز، گربه وحشی و روباه نیز در حواشی این دریاچه زیست می‌کردند که قطع جریان آب هیرمند به مرز ایران، کمبود نزولات آسمانی، خشکیدن هامون و در نهایت بروز خشکسالی و استمرار آن در 18 سال گذشته باعث شد مهاجرت پرندگان و حیات جانوران در این منطقه به مخاطره بیافتد.

هامون بزرگ‌ترین دریاچه آب شیرین با مساحتی حدود پنج هزار و 700 کیلومتر مربع در سراسر فلات ایران محسوب می‌شود که در ناحیه کویری و بیابانی شرق کشور، در شمال سیستان و بلوچستان واقع شده است. تقسیم‌بندی پرندگان در قالب 51 ‎خانواده نشان‌دهنده تنوع کم‌نظیر انواع پرندگان در این منطقه است بنابر این از بعد ملی و بین‌المللی این تالاب از اهمیت قابل توجهی برخوردار و از سوی سازمان بین‌المللی حیات پرندگان به عنوان زیستگاه با اهمیت پرندگان معرفی شده است.

کد خبر 329454

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha