چهارشنبه ۲۱ آبان ۱۳۹۳ - ۱۴:۰۳
۰ نفر

معاون محیط طبیعی سازمان حفاظت محیط‌زیست با بیان اینکه هنوز از آب رهاسازی شده در زاینده‌رود چیزی به تالاب گاوخونی نرسیده است، گفت: سازمان حفاظت محیط‌زیست با جدیت تأمین حقابه زیست‌محیطی زاینده‌رود را دنبال می‌کند.

گاوخونی انتظار آب

 آنطور كه احمد‌علي كيخا به مهر گفته است: استراتژي سازمان حفاظت محيط‌زيست بر تأمين حقابه زيست‌محيطي زاينده‌رود تمركز يافته. براين اساس تلاش مسئولان اين سازمان در تعامل با وزارت نيرو- كه مسئول تخصيص آب است- و ساير وزارتخانه‌ها ازجمله وزارت كشاورزي تأمين حقابه زاينده رود است.

به گفته وي براساس مطالعات صورت‌گرفته، 176ميليون مترمكعب در سال تعيين شده اصرار مي‌كند.كيخا تأكيد كرد: اين ميزان در گذشته تعيين شده اما در حال حاضر با توجه به تغيير اقليم و شرايط جديد بازنگري بر ميزان حقابه زيست‌محيطي زاينده‌رود انجام شده و براي اين منظور تيمي از متخصصان با كمك مشاوران تشكيل شده و در حال تعيين مقدار دقيق حقابه زيست‌محيطي زاينده‌رود هستند.

وي با اشاره به اينكه در دولت يازدهم شوراي مديريت راهبردي زاينده‌رود به رياست وزير نيرو و عضويت وزارت جهادكشاورزي سازمان محيط‌زيست و استانداران استان‌هاي درگير تشكيل شده اظهار داشت: در اين شورا در مورد تخصيص آب به بخش‌هاي مختلف تصميم‌گيري مي‌شود كه از سال گذشته تدابير خوبي انديشيده شد و با اختصاص آب كمتر به كشاورزان شرق اصفهان شرايط تجميع آب در پشت سد فراهم و از هفته گذشته آب پشت سدها رهاسازي شده است.

كيخا با اشاره به اينكه از هفته گذشته 60ميليون مترمكعب آب در زاينده‌رود رهاسازي شده يادآور شد: هنوز آبي به تالاب گاوخوني نرسيده كه علت آن هم از يك‌سو برداشت‌هاي زياد و از سوي ديگر خشك بودن رودخانه به‌مدت زياد است كه موجب مي‌شود بخش قابل توجهي از آب رهاسازي شده صرف نفوذ در سفره‌هاي آب زيرزميني شود. وي افزود: رسيدن آب به تالاب گاوخوني زمان مي‌برد و اميدواريم با ادامه روند بارندگي‌ها در غرب اصفهان همانند ابتداي سال زراعي جاري تالاب گاوخوني و زاينده رود پرآب باقي بماند.

کد خبر 277609

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha