یکشنبه ۴ آبان ۱۳۹۳ - ۰۵:۲۰
۰ نفر

رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست در نشست سراسری مدیران و مسئولان حقوقی این سازمان به پیشرفت‌های غیرقابل انکار دیپلماسی بین‌المللی در حوزه محیط‌زیست در دولت یازدهم اشاره کرد و گفت: در این حوزه به موفقیت‌های قابل‌توجهی دست یافته‌ایم.

هامون

وي ديدار و رايزني با وزير امور آب عراق براي مقابله با پديده گردوغبار، احداث پارك مرزي در مناطق ايلام و كردستان و ديدار و رايزني با نخست‌وزير و وزير محيط‌زيست ارمنستان به‌منظور پيگيري رفع آلودگي‌هاي رودخانه ارس را از نمونه‌هاي ديپلماسي موفقيت‌آميز در حوزه محيط‌زيست عنوان كرد.

معصومه ابتكار رايزني با كشورهاي افغانستان و حوزه خليج‌فارس وانعقاد تفاهمنامه با عمان و امارات متحده عربي در حوزه محيط‌زيست را نيز از ديگر اتفاقات مهم حوزه بين‌الملل محيط‌زيست كشور برشمرد كه در راستاي برنامه دولت يازدهم به‌منظور ارتقا و بهبود روابط بين‌المللي ايران به‌ويژه با كشورهاي همسايه، صورت گرفته است.

با وجود آنكه رئيس سازمان حفاظت محيط‌زيست از اقدامات يادشده به‌عنوان اتفاقات مهم حوزه بين‌الملل و ديپلماسي موفقيت‌آميز ياد مي‌كند هنوز از حقابه هامون خبري نيست و با گذشت يك‌سال و اندي از تشكيل دولت يازدهم، دولت نتوانسته است افغانستان را به رهاسازي حقابه هامون مجاب كند؛ اين درحالي است كه كارشناسان و منتقدان محيط‌زيست ضمن انتقاد از روند كند ديپلماسي براي رها‌سازي‌ حقابه هامون همواره اعلام كرده‌اند مادامي كه افغان‌ها حقابه هامون‌هاي 3 گانه را رها نكنند هامون احيا نمي‌شود. هامون در حالي در انتظار ديپلماسي فعال دولت است كه مسئولان سيستان و بلوچستان خبر از مهاجرت ناگزير هامون‌نشينان مي‌دهند. آنها مي‌گويند حاشيه‌نشينان هامون كه معيشت‌شان وابسته به اين تالاب است و نسل اندر نسل از راه صيد، پرورش دام و توليد صنايع‌دستي وابسته به نيزارهاي حاشيه هامون گذران زندگي كرده‌اند اكنون چاره‌اي جز مهاجرت ندارند.

مهار ريزگردها نيز كه بنا به اعلام مسئولان و كارشناسان منشأ 95درصد آن، كانون‌هاي بحران بيابان‌زايي در عراق است همچنان در حد برگزاري جلسات ميان مسئولان محيط‌زيست و همتايان عراقي باقي‌مانده و هنوز اقدام كارسازي دراين زمينه صورت نگرفته است. در نبود راهكارهاي اساسي براي مقابله با ريزگردها، شهروندان 21 استان كشور گاه وبيگاه با اين پديده مواجه مي‌شوند.

کد خبر 275927

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha