یکشنبه ۲۸ دی ۱۳۹۳ - ۱۸:۰۴
۰ نفر

عبدالمقیم ناصحی: عموما نامگذاری مناسبت‌ها بهانه‌ای است برای توجه اقشار جامعه به یک موضوع خاص.

عبدالمقیم ناصحی

29دي‌ماه نيز با هدف تنوير افكار عمومي به موضوع آلودگي هوا روز هواي پاك نامگذاري شده است. شايد اين پرسش در اذهان عمومي به‌وجود آيد كه چرا هواي پاك در يكي از آلوده‌ترين ماه‌هاي سال (دي ماه) نامگذاري شده است. به‌نظر مي‌رسد با توجه به تمركز رسانه‌ها، مسئولان و مردم به موضوع آلودگي هوا در فصل پاييز و زمستان، انتخاب اين روز در 29دي معني پيدا مي‌كند.

به‌نظر مي‌رسد كه براي نيل به هواي پاك 2كار در 2 حوزه مختلف انجام شود؛ اول در بعد فني، كه همان اجراي‌ كامل برنامه جامع آلودگي هوا و مصوبه ارديبهشت‌ماه هيأت محترم وزيران در زمينه مديريت‌كاهش آلودگي هواي‌كلانشهرهاست؛ البته ضمانت اجراي اين برنامه بسيار مهم است؛ هم توسط دولت، هم بخش‌هاي خصوصي و عمومي، مردم و قوه قضاييه. دولت مي‌بايست يكي از اولويت‌هاي جدي برنامه‌هاي خود را در بخش اجرا و بودجه به موضوع آلودگي هوا اختصاص دهد.

دوم اينكه مجلس، در زمينه تخصيص بودجه‌هاي مرتبط و قوانين كوشاتر باشد و قوه‌قضاييه در زمينه برخورد با كوتاهي در اجراي برنامه و همچنين متخلفان در ايجاد آلودگي مداخله جدي‌تري كند.بخش عمومي و خصوصي نيز متعهد به تعهدات اجتماعي خود در موضوع محيط‌زيست باشند و به مفهوم لازم در زمينه ميزان اثرگذاري فرايند خود بر سلامت مردم برسند. همچنين در حوزه فرهنگ، بايد فرهنگ حفاظت از محيط‌زيست براي مردم و مسئولان بيش از پيش هويدا شود.

اگر مردم به اهميت موضوع آگاه شوند حتما مشاركت معني‌دار خواهند داشت؛ هم در حوزه عمل ‌كه هر فرد نقش خود را در كاهش آلايندگي هوا در زندگي شهروندي خود ايفا كند، هم مشاركت به معني مطالبه از مسئولان براي اجراي دقيق و مسئولانه محورهاي برنامه كاهش آلودگي هوا در تهراني‌كه القابي همچون پايتخت نظام مقدس جمهوري اسلامي ايران و‌ ام‌القراي جهان اسلام است، آلودگي هوا و مرگ‌ومير ناشي از آن زيبنده نيست.

در پايان به‌نظر مي‌رسد كه زمان عزم ملي براي‌كاهش آلودگي هوا فرا رسيده و اميد است با مشاركت مردم و مسئولان در چارچوب يك نظام مديريت جهادي طوري عمل شود كه روز هواي پاك صرفاً يك‌رؤيا و آرزو نباشد. در اين روز كه به‌نام «هواي پاك» نامگذاري شده بايد تلاش‌هاي قانوني، فرهنگي، اجتماعي و آموزشي بيشتر مورد توجه قرار گيرند و نهاد‌ها و سازمان‌هاي سياستگذار با كمك تشكل‌هاي مردمي با عنايت به اين واقعيت كه خود و عزيزانشان نيز از آلودگي آسيب خواهند ديد، دست در دست يكديگر همدل و همسو به سوي شهري با هواي پاك و آسماني آبي قدم برداريم.

  • رئيس كميسيون فرهنگي و اجتماعي شوراي شهر
کد خبر 284617

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha