دوشنبه ۲۹ دی ۱۳۹۳ - ۲۰:۰۴
۰ نفر

تهرانی‌ها در هر سال ۶۲ میلیون تن دی اکسید کربن وارد جو می‌کنند و این بیش از ۱۱درصد آلایندگی کل کشوراست.

آلودگی هوا

 ايراني‌ها هر سال با توليد 550 ميليون تن دي اكسيد كربن رتبه نهمين كشور آلاينده جهان را به‌خود اختصاص داده‌اند. هر ايراني نيز به‌طور متوسط سالانه 7.32 تن دي‌اكسيد كربن توليد مي‌كند. اين آمار سازمان بهره‌وري انرژي ايران است. اين در حالي است كه نهادهاي بين‌المللي ميزان توليد دي اكسيد كربن در ايران را 611ميليون تن مي‌دانند. بررسي اين آمار در كنار يكديگر نشان مي‌دهد كه ما سرعت حيرت آوري براي نابودي كره زمين آغاز كرده‌ايم؛ زميني كه به تعبير قرآن «و جعلنا الارض مهادا» نام گرفته است.


70درصد آلايندگي در شهرهاي كشور را خودروها و منابع متحرك به‌خود اختصاص داده‌اند و 30درصد ديگر نيز به منابع ثابت اختصاص دارد. در واقع تنها خودروها و موتورسيكلت‌هاي تهران و ديگر شهرها و مناطق كشور نيستند كه در آلودگي هواي شهرها دخيلند. اگرچه خودروها و موتورسيكلت‌ها بيشترين مقدار از 70 درصد آلايندگي منابع متحرك را به‌خود اختصاص داده‌اند اما در اين ميان موتورخانه‌هاي مجتمع‌هاي مسكوني نيز به‌عنوان اصلي‌ترين هدف براي كاهش آلودگي مورد توجه قرار گرفته‌اند.

چندي پيش رئيس ستاد محيط‌زيست و توسعه پايدار ‌شهرداري ‌تهران با اشاره به اينكه بخش ساختمان حدود 40درصد مصرف انرژي را به‌خود اختصاص داده و حدود 30درصد آلايندگي شهر تهران مربوط به منابع ثابت است، دلايل عمده اين وضعيت را عدم‌رعايت استانداردهاي آلايندگي و اصول فني در طراحي، انتخاب تجهيزات، نصب و راه‌اندازي، بهره‌برداري، راهبري و نگهداشت و عدم‌بازرسي و نظارت كافي برشمرد.

علي محمد شاعري انجام صحيح معاينه فني موتورخانه را موجب كاهش ۲۱درصدي مصرف سوخت و كاهش ۹۵ درصدي توليد گاز منواكسيدكربن در ساختمان‌ دانست. وي همچنين گفته با توجه به فراواني و ارزان‌بودن حامل‌هاي انرژي و رعايت‌نكردن استانداردهاي مصرف، «بيش از 10برابر كشورهاي ديگر» انرژي در كشور مصرف مي‌شود.

وي نيز با تأييد اينكه حدود 70درصد از آلودگي هوا مربوط به منابع متحرك و 30درصد بقيه ناشي از منابع ثابت است علت اصلي اين مقدار از آلايندگي را عمدتاً به‌علت تنظيم‌نبودن سيستم‌هاي گرمايشي و سرمايشي در موتورخانه‌هاي اماكن مسكوني، اداري و تجاري و صنعتي و با تجهيزات غيراستاندارد مي‌داند.

رئيس ستاد محيط‌زيست و توسعه پايدار در ادامه با اشاره به اينكه رعايت استانداردها متأسفانه در كشور جدي گرفته نمي‌شود خاطرنشان كرد: ما نيز در اين زمينه بايد به جايي برسيم كه با رعايت دقيق استانداردهاي لازم و تغيير رفتارها، به بهبود شاخص‌هاي محيط‌زيست شهري نايل شويم. همچنين به گفته وي، تمامي ساختمان‌هاي متعلق به شهرداري تهران تا پايان سال‌جاري معاينه فني شده و تمامي آنها موظف به رعايت استاندارد آلايندگي مي‌شوند.

  • لزوم معاينه فني موتورخانه‌ها

در سال 1387براي نخستين بار طرح معاينه فني موتورخانه‌ها مطرح و براي نخستين بار دستورالعمل تهيه شناسنامه فني و معاينه فني موتورخانه‌هاي كشور در قالب پيش نويس استانداردي با همين عنوان تدوين شد. تازه از آن سال بود كه پايش آلايندگي موتورخانه‌هاي ساختماني جدي‌تر شد.

بلافاصله اجراي پروژه معاينه فني موتورخانه‌ها در بيش از 140ساختمان شركت ملي گاز ايران درسطح كشور كاهش مصرف گاز به ميزان 23درصد و انتشار گاز مونواكسيد كربن را به ميزان 95درصد به همراه داشت. از طرفي ستاد محيط‌زيست و توسعه پايدار شهرداري تهران نيز با اجراي اين طرح در بيش از 100ساختمان از مناطق مختلف شهرداري تهران به اين طرح پيوست و موجب كاهش مصرف سوخت و كاهش ميزان آلايندگي اين طرح شد. هم‌اكنون نيز براي اجراي اين طرح در سطح شهرداري تهران اقدامات گسترده‌اي در دست اجراست. از طرفي تمامي ساختمان‌هاي شهرداري تهران هر ساله به‌صورت منظم معاينه مي‌شوند و در گام بعدي نيز براي بهينه‌سازي مصرف سوخت در اين ساختمان‌ها از الگوي‌هاي تازه‌اي براي تأمين انرژي مانند به كارگيري انرژي‌هاي نو و غيرآلاينده استفاده مي‌شود.

  • روش هاي صرفه جويي در مصرف گاز خانگي

پرده‌هاي ضخيم مي‌تواند مانعي در برابر اتلاف حرارت از خانه شما باشد.
تا حد امكان از شومينه استفاده نكنيد. در بالاي شومينه را بسته نگاه داريد تا گرما هدر نرود.
استفاده از بخاري‌هاي با بازده بالا، استاندارد، داراي برچسب انرژي با رده‌هاي بالا را در دستور كار قرار دهيد.
كانال‌هاي كولر را حتما با پوشش ضخيم و مناسب بپوشانيد.
استفاده از شيرهاي ترموستاتيك در مسير شوفاژ مي‌تواند كاهش مصرف سوخت را به‌دنبال داشته باشد.
خانه را آنقدر گرم نكنيد كه مجبور به باز كردن پنجره‌ها شويد.
درز پنجره‌ها را با درز گير بپوشانيد. البته توجه داشته باشيد، درصورتي كه از بخاري گازي استفاده مي‌كنيد و يا پكيج شما از هواي داخل منزل استفاده مي‌كند و دودكش دو جداره ندارد، بايد حتماً قسمتي از درزها را براي تأمين هواي تازه باز بگذاريد.
به جاي استفاده از لباس‌هاي تابستاني در منزل و بالانگه‌داشتن دماي محيط، از لباس‌هاي گرم‌تر استفاده كنيد و دما را بين 18تا 22درجه سانتي گراد نگه داريد.

کد خبر 284753

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha