همشهری آنلاین: مدیرکل حفاظت محیط زیست استان گیلان با تاکید براین که با کشاورزان متخلف در سوزاندن کاه و کُلش برخورد قانونی می‌شود، گفت: گشت‌های ویژه برای کنترل آلودگی هوا و معرفی خاطیان به خاطیان به مراجع قضایی در سطح استان تشکیل شده است.

برخورد قانونی با کشاورزان متخلف در سوزاندن کاه و کُلش برنج

به گزارش ایرنا، قربانعلی محمدپور افزود: برای کنترل و مهار آلودگی هوا ناشی از سوزاندن کاه و کلش و ساقه‌های برنج پس از برداشت محصول در استان سعی شده است با هماهنگی با استانداری، دادستانی، جهاد کشاورزی، علوم پزشکی، نیروی انتظامی، پلیس راهور، اطلاع‌رسانی و توزیع دستگاه‌های بسته‌بندی از میزان سوزاندن کاه و کلش کاسته شود.

وی، تشکیل 25 جلسه با دستگاه‌های مرتبط در سطح استان و شهرستان‌ها، تعیین دستگاه‌های مرتبط به منظور کنترل آتش‌سوزی و انجام آموزش‌های مرتبط، مساعدت صدا و سیما در اطلاع‌رسانی و پخش تیزر، آسیب‌شناسی مشکلات، برگزاری کلاس‌های ترویجی آموزشی و تولید بروشورهای هشداردهنده در سطح روستاها توسط سازمان جهاد کشاورزی، توزیع بروشورهای هشداردهنده و آموزش از طریق بهورزان و مراکز بهداشت در سطح روستاها، هماهنگی با دهیاران و مساعدت با دستگاه‌های مرتبط برای انجام امور آموزشی و همکاری با نیروهای گشت تعیین شده از مهم‌ترین اقدامات انجام گرفته برای کاهش آتش‌سوزی عمدی در مزارع برشمرد.

  • تعیین شعب ویژه برای برخورد قضایی با متخلفان سوزاندن کاه

محمد پور ادامه داد: نیروی انتظامی با جلوگیری از ورود کمباین‌های بدون بیلر (دستگاه بسته‌بندی) از استان‌های همجوار و همکاری برای تردد خودروهای حمل کاه و کلش در جاده‌های استان، مشارکت در گشت‌های پایش و معرفی خاطیان به مراجع قضایی در کاهش آلودگی هوا ناشی سوزاندن کاه و کلش همکاری داشته است.

  • خرید کاه و کلش موجود در مزارع

وی افزود: تعیین شعبه‌های ویژه در سطح شهرستان‌ها برای برخورد قضایی با متخلفان و خرید کاه و کلش موجود در مزارع با هماهنگی تعاونی دهیاران از دیگر اقدامات برای کنترل آلودگی هوا ناشی از سوزاندن کاه و کلش و ساقه‌های برنج بوده است.

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان گیلان خاطر نشان کرد: به منظور هماهنگی بیشتر فرمانداران با ایجاد بستر مناسب و تشکیل جلسات در سطح شهرستان‌ها نسبت به درگیر کردن همه متولیان با موضوع اقدام لازم به عمل آمده است.

  • تشکیل گشت‌های ویژه برای کنترل آلودگی ناشی از سوزندان کاه

محمدپور گفت: گشت‌های ویژه‌ای برای انجام پایش محیطی به منظور کنترل و کاهش آلودگی ناشی از سوزندان کاه و کلش در هر شهرستان تشکیل که با مشارکت نیروی انتظامی نسبت به اطفاء آتش و معرفی خاطیان به مراکز قضایی اقدام شد.

وی با اشاره به فرهنگ‌سازی در سطح کشاورزان و روستاییان در اغلب روستاهای با وضعیت بحرانی افزود: با کمک دهیاران بنر و اطلاعیه‌های آموزشی و هشداردهنده در سطح روستاها نصب شده است.

وی خاطر نشان کرد: توزیع بروشور و پوستر حاوی نکات آموزشی در سطح روستاهای استان به‌ویژه روستاهای اطراف شهرستان رشت و اطلاعیه‌های مشترک با دادستانی استان در سطح شهرها و روستاها با مضمون ابلاغ ممنوعیت‌های قانونی و هشدار به منظور اعمال مجازات ماده 688 نصب شد.

  • ارجاع 136 پرونده تخلف سوزاندن کاه و کلش به مراجع قضایی

محمد پور با تاکید بر این که با اتمام دوره برداشت برنج و شرایط بارندگی‌های پراکنده بیش‌ترین احتمال سوزاندن کاه وکلش وجود دارد، تصریح کرد: در حال حاضر در شهرستان‌های استان گیلان با انجام گشت‌های دوره‌ای و با مساعدت دستگاه‌های همکار، پایش‌های کنترلی انجام می‌شود و تاکنون ضمن صدور اخطاریه‌های متعدد، حدود 136پرونده نیز به مراجع قضایی ارجاع شده است.

هر ساله پس از پایان برداشت برنج، کاه و کلشی که از برداشت این محصول تولید می‌شود توسط عده‌ای از کشاورزان به بهانه نابودی آفات، سوزانده و دود تولید می‌کند.

بر اساس نظر کارشناسان سوزاندن کاه و کلش علاوه بر آلودگی هوا و محیط زیست که نفس کشیدن را سخت می‌کند و چشم‌ها را آزار می‌دهد، گازهای حاصل از آن موجب بروز سرطان ریه می‌شود.

ساقه و ته مانده‌های کاه برنج در صنایع سبک، فیبرسازی و کاغذ کاربرد دارد، می‌تواند به کاغذ تبدیل شود و یا به عنوان علوفه برای خوراک دام مورد استفاده گیرد، با وجود این که کاربردهای صنعتی این پسماندها مشخص شده اما همچنان در گیلان به دلیل سوزاندن آن‌ها توسط برخی کشاورزان به عنوان یک معضل ذهن کارشناسان را درگیر کرده است.

آلودگی‌های ناشی از سوزاندن ضایعات برداشت محصول برنج می‌تواند در چرخه‌های زیستی، زمین و شیمیایی اختلال به وجود آورد که این تغییرات بر روند فعالیت موجودات زنده تاثیر منفی دارد و سوزاندن ساقه‌های برنج موجب از بین رفتن مواد آلی خاک و تضعیف آن می‌شود.

کد خبر 308006

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha