یک دهه قبل شهرهای چین نماد آلودگی هوا در آسیا بودند اما حالا هندوستان تبدیل به این نماد شده است. تفاوت دیگر میان این دو کشور، در منبع آلودگی است. به جز تردد خودروهای دودزا، پکن به دلیل سوخت زغال‌سنگ در مراکز صنعتی دچار آلودگی شده بود اما کثیف شدن هوای شهرهای هند دلایل سنتی‌تری دارد.

آلودگی هوا هند

همشهری - محمد سرابی: در هندوستان به شکل سنتی بعد از برداشت محصول، میلیون‌ها کشاورز باقیمانده شاخه‌های برنج را آتش‌ می‌زنند تا مزرعه‌ها برای کاشت گندم زمستانی آماده شوند. در روزهای اوج آلودگی هوا ۳۸ درصد از دود هوای دهلی، پایتخت هند ناشی از سوزاندن کاه و کلش برای پاکسازی مزارع در اطراف شهر است. این کار همراه با آلودگی وسایل نقلیه باعث شد که ایالت‌های شمالی هند مانند هاریانا، پنجاب، اوتارپرادش و دهلی مه‌دود غلیظی ایجاد شود. دادگاه عالی هند به مقامات ایالت‌های اطراف پایتخت دستور داد مانع سوزاندن کاه و کلش بعد از برداشت محصول شوند که مانند دستورهای سال‌های قبل تاثیری نداشت. مقامات محلی راه‌حل‌های دیگر هم به کار گرفتند مانند پاشیدن آب روی خیابان‌های خاکی و ممنوع کردن ساخت و ساز تا از بیشتر شدن گرد و غبار جلوگیری کنند. دو شهر دیگر کلکته و بمبئی هم در فهرست ۲۰ شهر آلوده جهان قرار داشتند.

شاخص آلودگی داکا پایتخت بنگلادش با بیش از ۱۰ میلیون نفر جمعیت نیز در همین موقع از ۲۰۰ بالاتر رفت. حدود ۳۰ درصد آلودگی هوای بنگلادش ناشی از آلاینده‌هایی است که در هند تولید می‌شود و باد آن را به سمت بنگلادش می‌برد. آلودگی هوا در این کشورهای شبه قاره هند به دلیل فعالیت‌های صنعتی شامل آلاینده‌های خاصی مانند سولفات و نیترات نیز می‌شود که ساز و کار ایمنی بدن را مختل می‌کند. مطالعات موسسه سیاست‌های انرژی دانشگاه شیکاگو نشان می‌دهد آلودگی هوای دهلی در حدی است که زندگی ساکنان آن را تا ۹ سال کاهش می‌دهد همچنین تقریبا تمام جمعیت یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون نفری هند در معرض آلودگی‌های ناشی از هوا هستند.

بیشتر بخوانید: راهکار هند برای مقابله با آلودگی هوا

در میانه آبان‌ماه امسال آلودگی هوا در لاهور پاکستان به شدت زیاد شد. شاخص آلودگی از ۴۰۰ گذشت و در دو شهر دیگر پاکستان هم به نام‌های گجرانوالا و حفیظ‌آباد به اضافه مناطق مسکونی اطراف آن‌ها تحت تاثیر آلودگی هوا قرار گرفتند. این سه شهر مجموعه بیش از ۱۵ میلیون نفر جمعیت دارند. بنا به خبری که در سی‌ان‌ان منتشر شد، استان پنجاب پاکستان محدودیت‌های تردد را به حدی رساند که نه فقط رفت و آمد بلکه تجمع بیشتر از ۴ نفر را محدود کرد. جالب است بدانید در هند و پاکستان تعداد وسایل نقلیه در بیست سال اخیر نزدیک ۴ برابر شده است و در پایتخت هند در سال ۲۰۲۲ حدود ۸ میلیون وسیله نقلیه موتوری تردد می‌کردند.

کد خبر 808755
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha