شنبه ۲۷ دی ۱۳۹۳ - ۱۳:۳۳
۰ نفر

همشهری آنلاین: سازمان غذا و داروی آمریکا یک وسیله کاشتنی (یا ایمپلنت) طراحی‌شده برای درمان چاقی را که بر اعصاب مربوط به اشتها اثر می‌گذارد، تایید کرده است.

implant

سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) یک ایمپلنت ضداشتها را برای درمان چاقی ابداع کرده است که اعصاب متصل به معده و مغز را تحریک می‌کند.

به گزارش آسوشیتدپرس این وسیله با نام «سیستم شارژپذیر مائسترو» از الکترودهای کاشته‌شده در شکم برای تحریک عصب واگ - که هنگام خالی یا پر بودن معده پیام‌هایی را به مغز می‌فرستد- استفاده می‌کنند. بیماران و پزشکان می‌توانند تنظیمات این وسیله را با استفاده از کنترل‌کننده‌های خارجی تغییر دهند.

این وسیله برای برخی از بیماران که به شدت چاق هستند، به تایید رسیده است و نخستین وسیله تاییدشده برای درمان چاقی پس از تایید یک نوار معدی (gastric band) ساخت شرکت اتیکون در سال ۲۰۰۷ برای این منظور است.

FDA این وسیله برای بیماران ۱۸ ساله و بالاتری تایید کرده است که نتوانسته‌اند وزن‌شان را  با یک برنامه کاهش وزن تحت نظر متخصص کاهش دهند و شاخص توده بدنی‌ یا  BMIشان ۳۵ تا ۴۰ است و یک عارضه بهداشتی دیگر مربوط به چاقی مانند دیابت را دارند.

‌BMI تخمینی از چربی بدن بر اساس وزن و قد است و میزان آن با تقسیم عدد وزن بر حسب کیلوگرم بر مجذور قد بر حسب متر به دست می‌آید. فردی که قد ۱۶۲ سانتی‌متری و وزنی ۱۰۹ کیلوگرمی دارد، با BMI حدود ۳۵ بسیار چاق شمرده می‌شود.

شرکت انترومدیکس که این وسیله را ساخته است می‌گوید دو الکترود آن از طریق یک جراحی با حداق تهاجم در بدن کاشته می‌شود، و در نتیجه استفاده از این ایمپلنت نسبت به شیوه‌های جراحی کاهش وزن، کمتر تهاجمی است.

این وسیله یک باتری خارجی دارد که باید هر دو هفته یک بار آن را دوباره شارژ کرد. این شرکت و اقع در شهر سنت پل در ایالت مینه‌سوتای آمریکا آن را با ضربان‌ساز یا پیس‌میکر قلب مقایسه می‌کند.

به گفته آنترومدیکس این وسیله قبلا تاییدیه لازم در اروپا و استرالیا را دریافت کرده است، هر چند که هنوز فروش آن در این کشورها آغاز نشده است.

کد خبر 284374

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha