مجموع نظرات: ۰
چهارشنبه ۲۸ مهر ۱۳۹۵ - ۱۸:۵۴
۰ نفر

فاز نخست طرح شــناسـه‌گذاری و برچسب اصالت برای برخی از تجهیزات و ملزومات پزشکی از یکم دی‌ماه اجرایی می‌شود.

نظارت کالا

به گزارش همشهري، اگرچه پس از لغو استفاده از ايران‌كد و برچسب شبنم، آمارهاي غيررسمي از افزايش قاچاق خبر داده بودند، اما تحركات جديدي كه از سوي مسئولان انجام شده، اميدها را براي كنترل قاچاق زنده كرده است.قاچاق در حوزه بهداشت و سلامت از مواردي است كه علاوه بر تبعات اقتصادي مي‌تواند با جان مردم نيز بازي كند. اين درحالي است كه به گفته رئيس سازمان غذا و دارو، ارزش كالاهاي قاچاق در حوزه غذا و داروي كشور حدود ۱۰ ميليارد دلار است كه اين آمار شامل انواع مكمل‌هاي غذايي، انواع ميوه، تجهيزات پزشكي، انواع دارو و همچنين لوازم آرايشي و بهداشتي مي‌شود.

رسول ديناروند تير‌ماه امسال گفته بود: «۶۰ درصد تجهيزات پزشكي وارداتي هستند و البته اين بدان معنا نيست كه ۴۰ درصدباقيمانده از طريق توليد داخلي تأمين مي‌شوند.» اين در حالي است كه طي بازرسي‌هاي انجام شده از سوي سازمان غذاودارو و همچنين سازمان تعزيرات حكومتي، برخي از بيمارستان‌ها و مراكز درماني دولتي نسبت به تهيه دستگاه‌ها و تجهيزات پزشكي قاچاق اقدام كرده‌اند و اين موضوع در بررسي‌ها و بازديدهاي ميداني مشاهده شده است. اگرچه سخنگوي وزارت بهداشت اخيرا مدعي شده كه با ايجاد شناسنامه تجهيزات و كنترل آنها در واحد مسئول مهندسي پزشكي، ميزان قاچاق تجهيزات پزشكي و داروخانه‌ها در اين حوزه به صفر رسيده اما نفس همين تحرك، فارغ از نتيجه آن، گامي مهم در راستاي شفافيت و كاهش قاچاق است.

حالا مسئولان وزارت بهداشت به فكر افتاده و با طراحي سامانه‌اي قرار است نسبت به ساماندهي ‌كالاهاي پزشكي و سلامت‌محور اقدام كند. در همين راستا مديركل نظارت و ارزيابي تجهيزات و ملزومات پزشكي سازمان غذا و دارو، فاز اول طرح شناسه‌گذاري و برچسب اصالت براي برخي از تجهيزات و ملزومات پزشكي را از تاريخ يكم دي‌ماه سال‌جاري قابل اجرا دانست. محمود بيگلر گفت: يكي از راه‌هاي جلوگيري از ورود محصولات قاچاق و تقلبي كالاهاي مشهور به سلامت به سطح عرضه، شناسه‌گذاري اصالت است كه به پشتوانه سامانه TTAC مي‌تواند منشا خدمات خيري در حوزه نظارتي فرآورده‌هاي سلامت باشد.

براي استفاده از سامانه رديابي، رهگيري و كنترل اصالت فرآورده‌هاي سلامت (موسوم به TTAC)، مصرف‌كننده مي‌تواند كد رهگيري‌اي را كه روي برچسب جعبه داروها، مكمل‌ها و فرآورده‌هاي آرايشي و بهداشتي وارداتي حك شده به سامانه پيامكي‌اي كه روي جعبه درج شده ارسال كند. بعد از چند دقيقه با پاسخ پيامكي سامانه، مشخص مي‌شود كه كالاي خريداري شده اصيل است يا خير. در ضمن به گفته سازمان غذا و دارو درصورت غيراصيل بودن فرآورده، داروخانه موظف است كه فرآورده را از مشتري پس بگيرد.

کد خبر 350014

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تندرستی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha