مجموع نظرات: ۰
شنبه ۱۶ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۶:۳۶
۰ نفر

درست در روزهایی که ورود شهروندان ایرانی و ۶ کشور دیگر به آمریکا ممنوع شده و موانع زیادی که دونالد ترامپ براساس قوانین دوره اوباما وضع کرده، خبرها حکایت از بازگشت تحریم‌های دارویی دارد.

تحریم های پزشکی

به گزارش همشهري، روز گذشته دفتر كنترل دارايي خارجي وزارت خزانه‌داري آمريكا موسوم به OFAC فهرست خدمات و دستگاه‌هاي پزشكي‌اي را كه براي فروش به ايران نياز به مجوز خاص دارد به‌روزرساني كرد.فهرست محدوديت‌ها شامل دو بخش تجهيزات عمومي پزشكي و تجهيزات آزمايشگاهي مي‌شود كه درمجموع 35سرفصل و 40تجهيز را شامل مي‌شود.

ژنراتورهاي اكسيژن، پمپ‌هاي با توان بيش از يك ليتر در دقيقه، تجهيزات عكسبرداري پزشكي (تجهيزات تصويربرداري گاما، تجهيزات تصويربرداري لمسي و تجهيزات تصويربرداري گرمايي)، انكوباتورهاي دي‌اكسيد كربن، دوش‌هاي ضدعفوني و حتي ظروف آزمايشگاهي ساخته شده از بوروسيليكات‌ها در فهرست جديد محدوديت‌هاي آمريكا عليه ايران قرار دارند.

در اين ليست، حتي تجهيزات بسيار معمولي همچون دستگاه اتوكلاو بزرگ‌تر از حجم 20 ليتر كه براي ضدعفوني كردن تجهيزات پزشكي كاربرد دارند، شيكرهاي آزمايشگاهي و شيكر انكوباتور (تكان‌دهنده)، برخي از انواع ميكروسكوپ و... نيز قرار دارند.

  • تحريم جديد،تلنگري براي خودكفايي

رئیس جامعه علمی آزمایشگاهی ایران در واكنش به اين محدوديت‌ها به همشهری گفت: خوشبختانه ما از فهرست جدید تحریمی آمریکا علیه ایران بی‌نیازیم و سال‌هاست که با اتکا به دانش جوانان‌مان در شرکت‌های دانش‌بنیان توانسته‌ایم بخش اعظم این فهرست را تولید کرده و به خودکفایی برسیم.

دکتر محمد وجگانی با بيان اينكه برخی کیت‌های آزمایشگاهی اين فهرست را نیز می‌توانیم از سایر کشور تهیه کنیم افزود: تحریم جدید تلنگری است بر اینکه بیشتر به توانمندی داخلی خودکفا باشیم. خوشبختانه در دانش‌ تولید تجهیزات آزمایشگاهی، ایران جزو کشور‌های پیش‌رو است.

  • بازگشت مجدد محدوديت‌هاي پزشكي

در واكنش به وضع محدوديت‌هاي جديد، رئيس سازمان غذاودارو به همشهري گفت: در گذشته نيز در اين موارد تحريم بوديم ولي راه‌هاي جايگزين زيادي براي تهيه اين كالاهاي پزشكي داريم. رسول ديناروند افزود: در تمامي اين دستگاه‌ها قبلا هم تحريم بوديم و شركت‌هاي ايراني با زحمت آنها را مي‌توانستند تهيه كنند ولي سال گذشته آمريكا تسهيلاتي را ايجاد كرده بود كه حالا ترامپ مجددا ممنوعيت بر آنها را برگردانده است. ديناروند افزود: همزمان با تحریم‌های ظالمانه و علی‌رغم نیاز شدیدی که برای تامین اقلام ضروری با نقدینگی بالا وجود داشت، با تلاش‌های صورت گرفته همکاران ما در سازمان غذا و دارو تامین ضروریات از طرق مختلف صورت می پذیرفت و کشور هرگز با تهدیدی به نام بحران مواجه نشد؛ ضمن آنکه در حوزه دارو وتجهیزات پزشکی در سال‌های اخیر زیر ساخت‌های خوبی ایجاد شده است. وي افزود: هر گز فراموش نکنیم که راهبرد استراتژیک اقتصاد مقاومتی دور اندیشانه، چنین روزهایی را مورد نظر داشت لذا با تکیه بر چنین اصلی که نگاه بر توانمندی داخلی و جوشش از درون دارد، بن‌بستی وجود نخواهد داشت.

کد خبر 360872

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تندرستی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha