مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۲۳ دی ۱۳۹۳ - ۰۶:۴۴
۰ نفر

حامد فوقانی: سال ۱۳۰۰بود که تصمیم گرفته شد راهی مستقیم بین کاخ سعدآباد و کاخ مرمر در تهران احداث شود.

خیابان ولیعصر-چنار

براي همين املاك و مستغلات سر راه خريداري شدند و راهي شوسه آماده تردد شد. بعدها به كمك مهندسي اتريشي، توسعه اين خيابان نيز آغاز شد و كم‌كم چنارهايي در دوطرف آن كاشته شدند. در سال 1309با ورود آسفالت به صحنه خيابان‌سازي شهرها، اين خيابان قيرريزي شد و در سال 1311ديگر اين خيابان آسفالت شده بود. از آن سال به بعد تاكنون موضوعات مختلف نگهداري و ايجاد فضاهاي فرهنگي- تفريحي اين خيابان هميشه مطرح بوده و گاهي هم بر سر موضوعات مربوط به آن انتقاداتي به‌ويژه به حفظ چنارهايش صورت گرفته است. حالا بيش از 90سال است كه از عمر خيابان 18كيلومتري وليعصر مي‌گذرد و همچنان چنارهايش به آن روح زندگي مي‌دمند. اين چنارهاي تنومند جزو سرمايه‌هاي ارزشمند طبيعي شهر تهران هستند. به همين‌خاطر كوچك‌ترين اقدامي كه حتي در ظاهر هم نشان دهد به آنها آسيب مي‌رسد، در نگاه عمومي بزرگ جلوه مي‌كند. البته گاهي اين حساسيت به حدي بوده كه از هرس كردن چنارها هم ممانعت شده است. اين باعث شده تا مديريت شهري طي سال‌هاي اخير در هر موضوعي مرتبط با خيابان وليعصر، چنارها را به‌طور ويژه درنظر بگيرد؛ چه اينكه شوراي شهر به‌شدت گودبرداري‌هاي اطراف خيابان وليعصر را رصد مي‌كند و شهرداري هم واكاري و كاشت نهال در اين خيابان را هر از گاهي در دستور كار قرار مي‌دهد.

مديريت يكپارچه و سندي براي حفاظت از چنارها

نكته‌ مهمي كه براي تازه نگه‌داشتن خيابان وليعصر و چنارهايش بايد مدنظر قرار بگيرد مديريت يكپارچه است. به‌طور نمونه اگرچه برخي از كارشناسان، بلندمرتبه‌سازي و بي‌دقتي در گودبرداري و اجراي عمليات نيلينگ در ساختمان‌سازي را از عوامل خشك شدن چنارهاي وليعصر عنوان مي‌كنند اما اين را هم مي‌گويند كه احداث خطوط مختلف آب و گاز و... بدون هماهنگي با سازمان پارك‌ها و فضاي سبز نيز عاملي ديگر در اين خصوص است. محمدحسن طالبيان، معاون ميراث فرهنگي سازمان ميراث فرهنگي، صنايع‌دستي و گردشگري هم بر اين موضوع تأكيد مي‌كند.

وي مي‌گويد: نمي‌توان با مديريت‌هاي مختلف يك كار يكپارچه براي ساماندهي خياباني همچون وليعصر انجام داد. وي در عين حال اظهار اميدواري مي‌كند كه با تهيه سندي مناسب و در طرح تفصيلي شهري پلاك به پلاك ساختمان‌ها و نوع معماري در اين خيابان مورد توجه قرارگيرد. مديرعامل سازمان پارك‌ها و فضاي سبز شهرداري تهران اما درخصوص ضوابط اجرايي طرح تفصيلي شهر تهران و كاشت درخت در خيابان وليعصر عقب‌نشيني براي ساختمان‌هاي جديد را الزامي مي‌داند. به گفته محمدعلي مختاري در مناطق يك، 3، 6و 11كه در محدوده خيابان وليعصر واقع شده‌اند، براي پلاك‌هاي ساختمان‌هاي جديد عقب‌نشيني به عمق 3متر الزامي است تا از ريشه درختان خيابان وليعصر حفاظت شود.

2هزار چنار 10ساله كاشته مي‌شود

شايد يكي از سؤال‌هايي كه در ذهن رهگذران خيابان وليعصر به‌وجود مي‌آيد، قطع برخي چنارهاي اين خيابان است. مختاري جواب اين سؤال را هم اينگونه مي‌دهد: «از ابتداي سال‌جاري در محدوده شهرداري منطقه 6و خيابان وليعصر درختان بي‌شماري غرس شده تا روند توسعه فضاي سبز در آن محدوده ادامه داشته باشد. درخت‌هاي قطع شده نيز ازجمله درختان قديمي و كهنسال خيابان وليعصر بوده است كه خطر سقوط‌شان وجود داشت.» مختاري در عين حال مي‌گويد كه شهرداري تهران به‌منظور حفظ و نگهداري از درختان خيابان وليعصر كميته صيانت را تشكيل داده است و چگونگي نگهداري، آبياري، دفع آفات و رسيدگي به اين درختان به‌طور متناوب از سوي كارشناسان انجام مي‌شود. وي همچنين اعلام مي‌كند كه شهرداري طرح‌هايي را در جهت افزايش تعداد درختان خيابان وليعصر نسبت به تعداد كنوني اجرا خواهد كرد. كاشت 2هزار اصله درخت 10ساله چنار ازجمله اين طرح‌هاست كه به گفته رئيس سازمان پارك‌ها و فضاي سبز شهرداري تهران تا پايان سال به انجام مي‌رسد.

طوقه چنارها آزاد مي‌شود

يكي ديگر از عوامل خشك شدن برخي از چنارهاي وليعصر قطع راه دسترسي آنها به قنات‌هاي موجود به واسطه ساخت‌وساز عنوان مي‌شود. مختاري محصور بودن درختان به‌ويژه اطراف ريشه آنها با آسفالت و بتن را عامل آسيب جدي براي بسياري از چنارهاي وليعصر مي‌داند. وي به همين منظور اظهار مي‌كند كه به هيچ عنوان اجازه استفاده از اين مصالح در اطراف درختان چنار داده نمي‌شود و طوقه درختاني كه با آسفالت، بتن يا سيمان محصور شده‌اند براساس دستورالعمل شهرداري از بين مي‌رود و آزاد مي‌شود.

 

کد خبر 284005

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha