مجموع نظرات: ۰
دوشنبه ۲۲ دی ۱۳۹۳ - ۱۸:۱۷
۰ نفر

سید محمد فخار: این روزها همزمان با طرح لایحه بودجه ۹۴کشور در مجلس، فرصتی برای پرداختن به نوسازی بودجه حمل ونقل شهری فراهم شده که هر سال آب می‌رود.

شهر ترافیک

گرچه دولت بدهي چندهزار ميلياردي به شهرداري دارد اما وظيفه خود را ناديده مي‌گيرد و مسئول تأمين بودجه را شوراهاي شهر و شهرداري‌ها مي‌داند.سال گذشته بودجه حمل ونقل درون‌شهري كلانشهرها لقب «فقيرترين بخش بودجه» را به‌خود اختصاص داد و اين وضع در سال‌جاري نيز تكرار شده است تا نوسازي اتوبوس‌ها و ساخت متروي كلانشهرها در هاله‌اي از ابهام قرار گيرد. از سويي عدم‌تعهد ايران‌خودرو موجب شده تا روند نوسازي تاكسي‌هاي فرسوده متوقف بماند. در حال حاضر بيش از 17هزار تاكسي فرسوده در شهر تهران وجود دارد كه در صف نوسازي مانده‌اند. نوسازي اتوبوس‌هاي فرسوده هم در هاله‌اي از ابهام قرار دارد.

به گفته سيدجعفر تشكري هاشمي، معاون حمل‌ونقل و ترافيك شهردار تهران تا امروز نزديك به 3200تاكسي فرسوده از رده خارج و اسقاط شده‌اند كه در همين راستا 2900خودروي جديد به متقاضيان تحويل داده شده است. درخصوص تحويل خودروي ساير افرادي كه تاكسي آنها اسقاط شده نيز با توجه به برنامه‌ريزي‌هاي انجام شده تحويل تاكسي‌هاي ثبت‌نام شده درحال طي مراحل اداري است.

  • كارشكني خودروسازان

براساس اظهارات معاون شهردار تهران، در طول سال‌جاري نزديك به 7هزار تقاضاي جايگزيني تاكسي‌هاي فرسوده در پايتخت به ثبت رسيده كه اين روند هم‌اكنون متوقف مانده است. تشكري هاشمي دراين ارتباط گفت: در فرايند جايگزيني تاكسي‌هاي فرسوده، شركت ايران خودرو، ستاد مديريت حمل‌ونقل و سوخت و بانك‌هاي عامل مي‌توانند در تسريع تحويل خودروها ما را ياري كنند.

وي تصريح كرد: تا آنجا كه من اطلاع دارم، مشكلاتي بين ستاد حمل‌ونقل و سوخت كشور با شركت ايران خودرو وجود دارد و اين شركت به‌دليل پرداخته نشدن مطالبات خود از سوي ستاد سوخت كشور، اين روند را متوقف كرده است. وي ابراز اميدواري كرد كه با رجوع به تفاهم ستاد سوخت و ايران خودرو، هرچه سريع‌تر نسبت به تحويل خودروهاي جديد به رانندگان تاكسي اقدام شود.معاون حمل و نقل و ترافيك شهردار تهران همچنين پيشنهاد داد دولت راهكارهاي موثر براي استفاده از فاينانس و صندوق توسعه ملي را براي كمك به كلانشهرها فراهم كند.

  • وعده به جاي بودجه

برآوردهاي اعلامي دولت نشان مي‌دهد در سال آينده 11هزار ميليارد تومان به حمل‌ونقل ريلي كل كشور اختصاص يافته است اما سهم تهران از ميان اعتبار لايحه بودجه جاي سؤال دارد. نوسازي ناوگان اتوبوسراني شهر تهران و بدهي دولت در اين بخش به شهرداري تهران يكي از مباحث اساسي در شكل‌گيري بودجه سال آينده است. هوشنگ خندان‌دل، معاون عمران وزير كشور در اين خصوص ابراز اميدواري كرد كه با توجه به تصويب شوراي اقتصاد و بهره‌گيري از بند (ق) تبصره (2) قانون بودجه سال‌جاري كه اجازه نوسازي و به كارگيري 17هزار دستگاه اتوبوس را داده است، بتوان ناوگان اتوبوسراني شهر تهران را نوسازي كرد. اين اميدواري در واقع نشان مي‌دهد رقم بودجه نوسازي اتوبوسراني 94نيز مانند بودجه سال‌جاري آنقدر ناچيز است كه قرار نيست بودجه مشخصي براي آن اعلام شود.

از سويي دولت روي كمك وزارت نفت درخصوص حمل‌ونقل عمومي حساب ويژه‌اي باز كرده كه از نظر قانوني هيچ مستندي ندارد. معاون وزير كشور اعلام كرد: «با كمك وزارت نفت درخصوص مسائل مربوط به بخش حمل‌ونقل عمومي و دستور كار شوراي اقتصاد براي توجه ويژه به متروي تهران و متروي ساير كلانشهرها تسهيلاتي حاصل مي‌شود.»

خندان‌دل تصريح كرد: «زماني كه مديريت شهري، شوراي شهر و افكار عمومي به اين نتيجه مي‌رسند كه مشكلات شهر در يك بخش متمركز است بايد تمام منابع به اين بخش اختصاص يابد.» با وجود اين به نظر مي‌رسد دولت در ادامه رويه دولت‌هاي نهم و دهم قرار نيست مبالغ قانوني مصوب مجلس را به تهران و ساير كلانشهرها برساند.نكته جالب‌تر اينكه وي در گفت‌وگو با ايرنا اعلام كرده شهرداري‌ها بايد بيشترين توجهات و تخصيص منابع خود را به اين حوزه اختصاص بدهند. موكول كردن رفع مشكلات مردم به اينكه دستگاه يا فرد ديگري بايد كاري يا بودجه‌اي اختصاص دهد تا مشكل حل شود، به انحراف كشاندن بحث و كار نادرستي است.

کد خبر 283981

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha