همشهری آنلاین: ۲۳ دی ماه سالروز انجام عملیات «کربلای ۶» با رمز مقدس «یا فاطمه زهرا(س)» از سوی رزمندگان دلیر نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی در منطقه عمومی سومار و جبهه میانی جنگ به وسعت تقریلی ۱۰۰ کیلومتر مربع علیه صدامیان است، عملیاتی که ضربه ای کاری به دشمن بعثی وارد کرد.

عملیات

در این عملیات موفق نظامی که در روز 23 دی سال 1365 آغاز شد، رزمندگان اسلام با عبور از موانع گوناگون از جمله میدان‏های وسیع مین، سیم‏های خاردار و تله‏ های انفجاری به دشمن بعثی یورش بردند و پس از شکستن خطوط و مواضع دشمن، بیش از 60 کیلومتر از خاک میهن اسلامی را آزاد کردند.

در این عملیات، علاوه بر آزادی ارتفاعات منطقه، تعداد 11 فروند هواپیما، دو فروند بالگرد نظامی، 20 دستگاه تانک، تعداد زیادی خودرو و چندین انبار مهمات منهدم و علاوه بر انهدام پنج گردان و پنج تیپ دشمن، تعداد سه هزار نفر از مزدوران بعثی کشته و زخمی شده و تعدادی تانک و نفربر و انواع سلاح‏های سبک و سنگین به غنیمت سربازان اسلام درآمد.

این عملیات را رزمندگان جان برکف نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران بمنظور آزادسازی ارتفاعات مهم شمال شرقی نفت شهر طراحی و اجرا کردند.

جغرافیای طبیعی نفت شهر و ارتفاعات مرزی منطقه، این شهر را از موقعیت نظامی مستحکم تری بر خوردار کرده بود بطوریکه در آغاز هجوم ارتش عراق، مدافعان اندک نفت شهر با اتکا به این ارتفاعات بیش از 48 ساعت مقاومت کردند.

نفت شهر در دوم مهر سال 1359 اشغال و تا آخر جنگ در اشغال دشمن باقی ماند، اما در عملیات «کربلای 6» برای آزادی نفت شهر و تصرف نفت خانه عراق تلاشی صورت گرفت، اما نتیجه ای حاصل نشد که در این عملیات گروهان های پیاده، زرهی و هوابُرد ارتش جمهوری اسلامی ایران حضور داشتند.

عملیات «کربلای 6»، کشته و زخمی شدن سه هزار نفر از افراد دشمن و منهدم شدن تعداد 20 تانک و نفربر ، 11 هواپیما و دو بالگرد از دشمن بعثی و به غنیمت گرفتن دهها تانک و نفربر را به ارمغان آورد.

در اجرای این عملیات موفق رزمی، 60 کیلومتر مربع از خاک میهن اسلامی آزاد شد و گردان های یک و دو از تیپ 108، گردان یک از تیپ 606، یک گردان از تیپ 80 پیاده، یک گردان از تیپ 45 و یک واحد کماندویی دشمن بصورت کامل منهم شد و سه هزار نفر از بعثی ها کشته و زخمی شدند.

سالروز اجرای این عملیات موفق و پیروز بر رزمندگان، آزادگان، جانباران و شرکت کنندگان در آن، مبارک و خجسته و روح بلند و آسمانی شهدای این عملیات با شهدای صدر اسلام و دشت کربلا همسفره و قرین باد.

کد خبر 283920

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دفاع-امنیت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha