شنبه ۲۰ دی ۱۳۹۳ - ۱۴:۳۵
۰ نفر

همشهری آنلاین: توجه، توجه، علامتی را که هم‌اکنون می‎شنوید اعلان وضعیت قرمز است و معنی و مفهوم آن این است که حمله هوایی انجام خواهد شد.

موشک‎باران

صدای آژیر خطر در فضا پیچید، صفوف منظم دانش‎آموزان بر اثر رعب و وحشت به هم ریخت، ناظم مدرسه آن‎ها را به خونسردی و حفظ آرامش دعوت کرد ولی در آن لحظات هول‎انگیز چه کسی می‎توانست آرامش را به کودکان معصوم که تا پیش از این بارها و بارها بمباران محله و شهر و دیار خود را از نزدیک شاهد بوده‎اند،برگرداند، بی‎خبر از آنکه این بار نوبت خودشان بود.

هنوز صدای آژیر قطع نشده بود که دو فروند موشک هوا به زمین در مقابل مدرسه به زمین اصابت کرد، آسمان صاف مدرسه در دود و غبار غلیظ گم شد و سکوت مرگباری همه جا را فرا گرفت، اندکی بعد از انفجار، اشیای مختلف از کیف و کفش دانش‎آموزان تا دست و پای قطع شده از آسمان به زمین باریدن گرفت.

صحنه‎ دردناکی بود، بعضی‎ها زیر آوار مانده بودند و بعضی‎ها مجروح. ناله‎هاﻱ ضعیفی از دهان کوچک به خون آغشته آنها بیرون می‎آمد، دانش‎آموزانی که تا دیروز در یک کلاس و یک مدرسه کنار هم درس می‎خواندند و با هم بازی می‎کردند حالا با بدنی غرق در خون و جسمی بی‎جان کنار هم افتاده بودند.

واقعه‎ای تلخ رخ داد که هر گاه یادش بیفتی قلبت را به درد می‌آورد، داخل محوطه از دور ناله کودکانه به گوش می‎رسید، یک گودال نسبتا بزرگ در کنار محوطه دبستان شهید فیاض بخش ایجاد شده بود.

ساعت 12:45 روز شنبه 20 دی‌ماه سال 1365 دو فروند موشک دشمن بعثی، دو نقطه شهر بروجرد را به تلی از خاکستر و آتش مبدل کرد.

یکی از نقاط مورد اصابت موشک، دو مدرسه شهید فیاض بخش و امام حسن مجتبی(ع) بود که دانش‎آموزان ابتدایی نوبت عصر مدرسه در بیرون و حیاط مدرسه تجمع کرده بودند.

ناظم زنگ مدرسه را به صدا درآورد، عده زیادی هنوز در خارج از مدرسه به سر می‎بردند که یکباره صدای رادیویی که از بهشت شهدا، پیروزی‎های رزمندگان اسلام را پخش می‎کرد قطع و وضعیت قرمز اعلام شد.

بر اثر این موشک‎باران، 68 نفر از دانش‎آموزان مدارس شهرستان بروجرد به شهادت رسیدند.

ارتش عراق در زمان جنگ ایران و عراق، حملات بسیاری را به مناطق غیر نظامی و مسکونی انجام داد، از جملهٔ این حملات، بمباران حدود ۱۶۲ مدرسه در ایران بوده است که به کشته و زخمی شدن شماری از دانش‌آموزان ایرانی انجامیده است.

برخی از این حملات، حملهٔ موشکی و بمباران هوایی چند مدرسه درآذربایجان شرقی شهرستان میانه شهرهای کرمانشاه بهبهان، بروجرد و میانه است.

در زمستان ۱۳۶۵ و در بحبوحهٔ جنگ ایران و عراق و پس از عملیات کربلای ۵ ایران، ارتش عراق به بمباران چندین مدرسه در غرب ایران پرداخت.

یکی از شاهدان این جنایت می‎گوید: وقتی شنیدم مدرسه بمباران شده شتابان خود را رساندم در کمال ناباوری دیدم مدرسه به ویرانه‌ای تبدیل شده و بچه‌ها مثل گل پرپر شده‌اند.

حمید گودرزی می‎افزاید: موشک فریادهای شادی را خاموش و فریاد کمک بچه‌ها را بلند کرده بود، واقعا صحنه دلخراشی بود که هیچ‎گاه از خاطرم پاک نخواهد شد.

امسال 27 سال از آن فاجعه می‎گذرد و آن جنایت، تنها گوشه کوچکی از جنایات صدام است.

زهره گودرزی - ایسنا

کد خبر 283693

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دفاع-امنیت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha