دوشنبه ۲۲ دی ۱۳۹۳ - ۱۰:۲۵
۰ نفر

همشهری آنلاین: استفاده از اسمارت‌فون‌ها و تبلت‌ها این‌روزها به اندازه‌ای رواج یافته که کمتر کسی می‌تواند آن روزهای بدون موبایل، حتی پیش‌پا افتاده‌ترین مدل‌های آن را، به یاد بیاورد، یا حتی متصور شود.

سلفی

امروزه بخش بزرگي از جمعيت جهان كاربر اسمارت‌فون يا تبلت يا هردو هستند، و گروه زيادي از اين جمعيت بيش از يك اسمارت فون در دست دارند؛ و بر اساس اين باور رايج كه افراط در هرچيزي زيان‌بار است، استفاده بيش از اندازه از اين تكنولوژي‌هاي ارتباطاتي نيز ضرر‌هاي زيادي براي انسان‌ها به بار مي‌آورد. از مختل كردن زندگي خانوادگي تا بي‌خوابي و تغيير حالت بدن، برخي از اين عوارض درحال حاضر شناخته شده‌هستند، برخي به تازگي شناسايي شده‌اند، تعدادي هنوز به اثبات نرسيده‌اند و تعدادي ديگر هنوز كشف نشده‌اند.

اما از ميان آنهايي كه به تازگي كشف شده‌اند مي‌توان به چند نمونه جالب توجه اشاره كرد كه هم بر ظاهر كاربران اثر مي‌گذارد و هم بر شخصيت و روح روان آنها.

  • پيري زودرس

براساس گزارش تلگراف، چين و چروك پوستي كه به تك-نك يا گردن تكنولوژي شهرت يافته، عارضه‌اي است كه در افراد 18 تا 39 ساله‌اي بروز مي‌كند كه به صورت متوسط سه وسيله ديجيتال در اختيار دارند و روزانه بيش از 150 بار به نمايشگر آن نگاه مي‌كنند.

نشانه‌هاي اين عارضه افتادگي پوست، شل شدن غبغب و ايجاد چروك‌هاي عميق در بالاي استخوان‌هاي ترقوه است. افتادگي مداوم گردن براي خواندن پيامك‌ها و يا استفاده از اپليكيشن‌هاي عامل اصلي اين عارضه عنوان شده‌است. به گفته متخصصان پوست كلينيك لندن، در حالت طبيعي اين اختلالات پوستي معمولا از ميان‌سالي آغاز به نمايان شدن مي‌كنند و روند كامل شدن آنها 10 سال ادامه دارد، اما به لطف عارضه تك-نك، اين نشانه‌ها در ميان نسل زنان جوان رايج‌تر شده‌است.

اين اختلالات در ميان جوانان 19 تا 39 ساله رواج بيشتري داشته و تاثير روند طبيعي از دست رفتن انعطاف‌پذيري پوست و همچنين تاثير نيروي جاذبه را شديد‌تر مي‌كند. نگاه مداوم به سمت پايين همچنين باعث ايجاد خطوط و چين‌و‌چروك‌هاي بيشتر در اطراف چانه و گردن مي‌شود.

  • اضطراب و كند‌ذهني

براساس مطالعه‌اي جديد، اضطراب ناشي از جدا شدن از اسمارت‌فون‌ها بر توانايي‌هاي شناختي كاربران اثر بد مي‌گذارد. محققان دانشگاه ميسوري در اين تحقيق دريافتند كاربران آي‌فون زماني كه گوشي‌هاي خود را به دست دارند، توانايي بيشتري در حل كردن مجموعه اي از معماها از خود نشان مي‌دهند. اما زماني كه از آي‌فون خود دور مي‌شوند، تغييرات فيزيكي زيادي در آنها بروز مي‌كند:افزايش ضربان قلب، فشار خون و اضطراب و علاوه بر همه اينها عملكرد شناختي و قدرت درك آنها نيز كاهش مي‌يابد.

براساس گزارش تايم، تاكنون مطالعات كمي درباره عوارض جداسازي گوشي موبايل از كاربران انجام گرفته‌است. محققان در اين مطالعه جديد توصيه مي‌كنند عاشقان آي‌فون براي كاهش عوارض ناشي از اين اختلال بايد در زمان حضور در جلسه امتحان، حضور در جلسات و ديگر فعاليت‌هايي كه نياز به تمركز و توجه دارد، آي‌فون خود را حتما به همراه داشته‌باشند. به گفته راسل كليتون، دانشمند ارشد اين تحقيقات، نتايج اين مطالعه نشان مي‌دهد آي‌فون‌ از قابليت تبديل شدن به بخشي از هويت شخص برخوردار است زيرا در صورت جدا كردن آن از مالكش، فرد خويشتن خود را كمتر احساس كرده و دچار حالت‌هاي رواني منفي مي‌شود.

  • مردان خودشيفته

محققان در دانشگاه اوهايو نيز جنبه‌اي ديگر از عوارض اسمارت‌فون‌ها بر شخصيت و زندگي كاربران را بررسي كرده‌اند. به گفته اين محققان كه روي 800 مرد 18 تا 740 ساله مطالعه كرده‌اند، مردهايي كه سلفي‌هاي زيادي از خود روي شبكه‌هاي اجتماعي منتشر مي‌سازند، و يا سلفي‌هاي خود را پيش از انتشار ويرايش مي‌كنند، به اختلال شخصيتي خودشيفتگي مبتلا هستند.

به گفته محققان، اين افراد تا حد زيادي نشانه‌هاي رفتارهاي ضد‌اجتماعي و اختلال سايكوپاتي را نيز از خود بروز مي‌دهند و در معرض خود‌بزرگ‌بيني نيز قرار دارند. محققان مي‌گويند ميزان سايكوپاتي، خوشيفتگي و خودبزرگ‌بيني، مجموعه‌اي از اختلالات شخصيتي كه به سه‌گانه تاريك شهرت دارند، در اين افراد در سطح متوسط است. در حقيقت داشتن ميزان ملايمي از اين خصوصيات شايد چندان هم بد نباشد، زيرا اين مطالعه دريافته‌است مرداني كه سلفي‌هاي زيادي از خود منتشر مي‌كنند، از نظر ديگران جذاب به نظر مي‌آيند.

کد خبر 283910

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha