مجموع نظرات: ۰
یکشنبه ۲۱ دی ۱۳۹۳ - ۱۳:۳۸
۰ نفر

همشهری آنلاین: میزان معمولی متان بر سطح مریخ ۷/۰ ذره از هر یک میلیارد ذره است، اما جهش‌هایی که کوریاسیتی ثبت کرده چیزی بین ۷ تا ۹ ذره در هر یک میلیارد ذره است.

بررسي داده‌هاي کاوشگر کورياسيتي از ابتدا تا به حال نشان می‌دهد که اين آزمايشگاه روباتيک جهش‌هايي را در ميزان متان موجود در مریخ ثبت کرده که تا 10 برابر ميزان معمولي اين گاز بوده‌اند.

ما می‌دانيم روي زمين تا 95 درصد متان توليد شده توسط جانداران ميکروبي ايجاد می‌شوند. همين آگاهي باعث اميدواري‌هاي زيادي براي کشف نوعي جاندار بر اين سياره شده، اما محققان سناريو‌هاي ديگر را هم از نظر دور نگاه نمي‌دارند.

براي مثال «سوشيل آتريا» يکي از محققاني که روي نتايج فرستاده شده توسط کورياسيتي کار می‌کند می‌گويد: «شايد پديده‌ای به نام کلاترات‌ها منشاء اين نشتي ناگهاني گاز باشند، اینها قفس‌های مولکولی از جنس یخ هستند که متان در آنها به تله می‌افتد.

گاه به گاه، اینها شاید در اثر فشار مکانیکی یا حرارت بی‌ثبات می‌شوند و گاز متان آزاد می‌شود و از ترک‌های صخره‌ها به اتمسفر راه می‌یابد.»

با اين حال حتي همين نظريه هم اين سوال را مطرح می‌کند که متان حبس شده در ميان يخ‌ها در ابتدا از کجا توليد شده و در ميان يخ‌ها به دام افتاده ‌است؟ ما مي‌دانيم که جانداران ذره‌بینی توانایي توليد متان را دارند يا برخي سنگ‌ها در مجاورت با آب واکنش داده و متان توليد می‌کنند.

ميزان معمولي متان بر سطح مریخ 7/0 ذره از هر يک ميليارد ذره است، اما جهش‌هايي که کورياسيتي ثبت کرده چيزي بين 7 تا 9 ذره در هر يک ميليارد ذره است.

با اين حال حجم متان درز کرده آن‌قدر کم است که نمي‌توان آزمايش‌هاي ايزوتوپي براي مشخص شدن سرمنشاء زيستي آن انجام داد. با اين حال همزمان کورياسيتي در نمونه‌هاي به دست آمده از حفاري‌هايش مواد آلي پيدا کرده است.

اين نخستين بار است که کشف اين مواد به صورت مستقيم در مریخ تایيد می‌شود. اين اکتشافات دانشمندان را به حل اين موضوع که درحال‌حاضر حيات در اين سياره وجود دارد يا در گذشته وجود داشته، بسيار اميدوار می‌کند.

منبع:همشهري دانستنيها

کد خبر 283753

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فضا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha