همشهری آنلاین- مهدی تهرانی: انتخاب ۱۰ فیلم برتر سال برای هر منتقدی کار پرمخاطره‌ای است. و به تناسب هر انتخابی، در این گزینش‌ها سلیقه برخی از مخاطبان ممکن است منظر دیگر داشته باشد. با اینهمه سعی کردم از بین عمده آثار سال گذشته؛ فیلم‌هایی که بیشتر به زبان حقیقی سینما نزدیک بودند در جدول ۱۰ فیلم برتر سال قرار بگیرند.

هتل بزرگ بوداپست

یکصد و اندی سال پس از ظهور سینما، بارها و بارها هنر هفتم به مرز احتضار رسید و هر دفعه اين ويراني با جریانی خاص از سوی عده‌ای جوان و عاشق سینما به زندگی برگشت.

پس از هزاره سوم؛ طی سال‌های بین 2003 تا 2009 این انیمیشن‌های سینمایی بودند که پرده نقره‌ای را نجات دادند و همچنین تک فیلم‌ها و یا فیلم‌های مستقل سازها کارسازی و چاره سازی می‌کردند.

اينك پس از گذشت بيش از یک دهه از هزاره سوم اما دیگر کارد علاقمندان به سینما و شیفتگان این هنر به استخوان رسیده است . فيلم هاي خوب آنقدر كمياب شدند که آکادمی علوم سینمایی حتی برای انتخاب 5 فیلم برتر سال به بن بست برخورد و مجبور شد این لیست را دو برابر کند.

سال‌های 2010 و 2011 نفرت انگیز از کار درآمدند و به جرات می‌توان گفت هیچ دورانی سینما این‌قدر افول نداشته است. تمامی ژانرها بدترین دوران را می‌گذرانند و فیلم‌هایی که در چرخش و اکران رسمی رنگ پرده نقره‌ای را می‌بینند با تبلیغات چند برابری و اکران جهانی دخل و خرج می‌کنند. بازهم این سینمای انیمیشن، درام اجتماعي و کمی تاقسمتی سینمای کودک و نوجوان بود که به داد هنر هفتم رسید.

سال 2013 اما سال خوبي براي سينما بود. هم غول‌هاي قديمي سينما و هم جوانتر‌ها در اين سال كارهاي خوبي ارائه دادند اما در سال 2014 باز اوضاع به دهه قبل برگشت.

ژانرهاي سال 2014 محدود شدند و گونه‌ي علمي تخيلي، ترسناك و كمدي‌هاي سطحي پرده نقره‌اي را پوشاندند. با اينهمه در اين سال چندين فيلم خوب و دلگرم كننده نيز اكران شدند. كه عمدتا نقد و معرفي آنها به طور مفصل در صفحه سينمايي همشهري آنلاين تقديم مخاطبان گرامي شده بود.

جدول زير 10 فيلم برتر سال 2014 را نشان مي‌دهد. اگرچه ممكن است مانند هر انتخابي، در اين گزينش‌ها سليقه برخي از مخاطبان منظر ديگري داشته باشد اما سعي كردم از بين عمده‌ي آثار سال گذشته فيلم‌هايي كه بيشتر به زبان حقيقي سينما نزديك بودند در اين جدول قرار بگيرند.

ذكر اين نكته نيز ضروري است كه فيلم‌هايي مانند بازي تقليد(The Imitation Game) ساخته مورتون تيلدوم/ پرنده باز(Birdman) ساخته آلخاندرو گونزالس ايناريتو/ تئوري همه چيز(The Theory of Everything) ساخته جيمز مارش و لاك(Lock) ساخته استيون نايت نيز جزو آثار خوش ساخت سال 2014 برشمرده مي‌شوند.

10 فيلم برتر سال 2014 / ارقام ميليون دلار

رديف

فیلم

كارگردان

ژانر

بودجه

كشور

بازيگران

1

هتل بزرگ بوداپست

وس اندرسون

كمدي درام

50

آلمان  انگلستان

رالف فاينز؛ اف موري آبراهام؛ آدريان برودي؛ جاد لا و ويلم دفو

2

بين ستاره‌اي

كريستوفر نولان

علمي تخيلي

165
انگلستان  آمريكا

متيو مكاناهي؛ آن هاتاوي؛ جسيكا چستين و مايكل كين

3

2 روز و 1 شب

برادران داردن

درام اجتماعي

10

بلژيك ايتاليا فرانسه

ماريون كوتيار، فابريزيو رونژيون

4

پسربچگي

ريچارد لينكليتر

درام اجتماعي

2.5

آمريكا

الار كولترين؛ پاتريشيا آركوئت، ايتان هاوك

5

هابيت: نبرد 5 سپاه

پيتر جكسون

فانتزي

250

نيوزلند آمريكا

مارتين فريمن، يان مك كلن، ريچارد آرميتاژ، اورلاندو بلوم و اندي سركيس

6

سلما

آوا دوورناي

 زندگينامه

20

آمريكا
ديويد اويلو، تام ويلكينسون، تيم راث

7

خشم

ديويد آير

جنگي

68

آمريكا

برد پيت، لوگان لرمن،شيا لبوف،مايكل پنا

8

دختر از دست رفته

ديويد فينچر

جنايي معمايي

61

آمريكا

بن افلك، روزاموند پايك،نيل پاتريك هريس

9

ايكس من: روزهاي گذشته آينده

برايان سينگر

علمي تخيلي

200

انگلستان آمريكا

جنيفر لورنس، يان مك كلن،جيمز مك آيوي، هيو جكمن،مايكل فاسبيندر، الن پيج

10

چگونه اژدهاي خود را تربيت كنيد 2

دين ديبلويس

انيميشن

145

آمريكا

جي باروشل، كيت بلنشت،جرالد باتلر،جوانا هيل، كريستين ويگ
کد خبر 283714

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha