شنبه ۱۹ مهر ۱۳۹۳ - ۱۷:۳۱
۰ نفر

همشهری آنلاین - مهدی تهرانی: پیتر جکسون فیلمنامه‌نویس؛ تهیه‌کننده؛ بازیگر و کارگردان اهل نیوزلند است. تریلوژی "ارباب‌حلقه‌ها" مهمترین ساخته‌های او هستند.

پیترجکسون

پیتر جکسون در ۳۱ اکتبر سال ۱۹۶۱ در  ولینگتون در نیوزیلند از والدینی انگلیسی به دنیا آمد. کودکی او به روایت خودش شباهت بسیار؛ با کودکی اورسون ولز داشت. چراکه پیتر جوان نیز در کودکی یک دوربین فیلمبرداری ۸ میلی متری هدیه گرفت. و از آن به بعد اوقات فراغت او با این دوربین می‌گذشت.

او در گفتگوهایش به دوچیز مهم در زندگی کودکی‌اش که او را به سینما مرتبط کرد بارها اشاره کرده است. اول اینکه از کودکی عاشق کینگ‌کنگ بوده؛ به نحویکه تمامی مدل‌های این میمون بزرگ را آرشیو کرده بود و دیگری دیدن نسخه‌ای انیمیشن از ارباب حلقه‌ها؛ که او را با شخصیت استثنایی پروفسور تالکین آشنا ساخت.

او بین سالهای ۱۹۸۱ تا ۱۹۸۵ به نوشتن و آموزش در زمینه‌های عمومی سینما پرداخت که عمده‌ی این آموختن‌ها به صورت احساسی و پراکنده بوده است.

به هر روی اولین فیلم پیتر جکسون در ۱۹۸۷ به اکران رسید. او در حالیکه ۲۶ ساله بود به جشنواره فیلم کن رفت و نمایش فیلمش با عنوان "بدمزه" باعث شد او خودش را دیگر یک سینماگر تصور کند و با اعتماد به نفس آینده‌ای برای خود در این وادی ترسیم نماید.

بین ۱۹۸۷ تا ۱۹۹۶ جکسون ۴ فیلم سینمایی دیگر ساخت  که اگرچه برایش شهرت ملی به ارمغان آورد ولی آثارش هنوز در بعد جهانی برایش چهره‌ای نساخته بودند.

جکسون از ۱۹۹۶ تمام وقت و همت خود را مصروف نوشتن و برنامه‌ریزی برای ساخت سه‌گانه ارباب حلقه‌ها کرد. سه گانه‌ای که بین سالهای ۲۰۰۱ تا ۲۰۰۳ به اکران رسیده و به موفقیت عظیمی نیز نائل آمدند. جکسون برای این سه گانه در مجموع صاحب ۳جایزه اسکار گردید.

در سال ۲۰۰۵ به یاد کاراکتر دوران کودکی‌اش؛ پروژه هالیوودی کینگ کنگ را ساخت. در ۲۰۰۹ استخوان‌های دوست داشتنی از او اکران شد. ولی همگان می‌دانستند که در تمام این سالها پیترجکسون مشغول کار بر روی سه گانه‌ی دیگری از تالکین است. "هابیت‌:یک سفر غیرمنتظره" در سال ۲۰۱۲ اکران شد و قسمت دوم این مجموعه نیز با نام "هابیت:ویرانی‌اسماگ"در سال ۲۰۱۳ به نمایش درآمد.

سهم پیتر جکسون در اعتلای بدنه سینمایی نیوزلند بسیار درخشان است. پروژه‌های او باعث شدند تکنولوژی‌های جدید رایانه‌ای از نیوزلند به دیگر کشورها صادر شود ضمن اینکه او بدون استثنا بازیگران سینمای نیوزلند و استرالیا را در تمامی کارها و فیلم‌هایش شرکت داد و باعث شد این بازیگران چهره بین‌المللی پیدا کنند.

  • فیلم های عمده:

ارباب حلقه ها:بازگشت پادشاه/۲۰۰۳/پیترجکسون

بدمزه/۱۹۸۷

دیدار با احمق‌ها/۱۹۸۹

بی مغزها/۱۹۹۲

موجودات آسمانی/۱۹۹۴

ترسانده‌ها/۱۹۹۶

ارباب حلقه‌ها:یاران حلقه/۲۰۰۱

ارباب حلقه‌ها: ۲ برج/۲۰۰۲

ارباب حلقه‌ها:بازگشت پادشاه/۲۰۰۳

کینگ کنگ/۲۰۰۵

استخوان‌های دوست‌داشتنی/۲۰۰۹

هابیت: یک سفر غیرمنتظره/۲۰۱۲

هابیت:نابودی اسماگ/۲۰۱۳

  • افتخارات

۹ نامزدی جایزه اسکار و دریافت ۳ جایزه برای ارباب حلقه‌ها:بازگشت پادشاه ۲۰۰۴

۴ نامزدی گلدن گلوب و دریافت ۱ جایزه برای ارباب حلقه‌ها:بازگشت پادشاه ۲۰۰۴

۹ نامزدی جایزه بفتا و دریافت ۳ جایزه برای ارباب حلقه‌ها:یاران حلقه ۲۰۰۱ و ارباب حلقه ها:بازگشت پادشاه ۲۰۰۳

کد خبر 274461

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha