همشهری آنلاین-مهدی تهرانی: یکی از جذاب‌ترین انیمیشن‌های اکران شده در تابستان امسال؛ قسمت دوم "چگونه اژدهای خود را تربیت کنید" محصول کمپانی دریم‌ورکز بود.

قسمت دوم انیمیشن "چگونه اژدهای خود را تربیت کنید" چند سالی پس از اتفاقات قسمت قبل رخ می‌دهد. مردم دهکده وایکینگ‌ها به مانند گذشته روزگار می‌گذرانند و هیکاپ به همراه دوستان و چندین اژدهای دیگر به سن جوانی رسیده‌اند.

استوئیک پدر هیکاپ سخت تلاش می‌کند تا پسرش قانع شود رهبری دهکده و مردم را بدست گیرد و دست از فکر و خیال‌های بچگانه بردارد. اما هیکاپ فارغ از تمام این هیاهو ؛به همراه اژدهای وفادارش موسوم به بی‌دندان؛ به اطراف دهکده و بسیار دورتر از آن می‌رود تا از این ماجرای جانشینی دور بماند.

به گمان هیکاپ در شرایط کنونی او هرگز شایستگی رهبری وایکینگ‌ها ندارد. در این گشت و گذارها این وایکینگ جوان قلمرو جدیدی کشف می‌کند. جایی که یک پادشاه ستمگر به نام "دراگو" مدتهااست به فکر جمع آوری اژدهااست و گویا افکار شومی در سر می پروراند...

اگر از آن دسته تماشاگرانی هستید که 4 سال پیش با دیدن "چگونه اژدهای خود را تربیت کنید" به وجد آمدید و هنوز قسمت دوم را ندیده اید احتمالا با دیدن این دنباله؛ دچار یاس می‌شوید. نه اینکه قسمت دوم این انیمیشن؛ جذاب و خوش ساخت نباشد.از این جهت ممکن است دچار یاس شوید که این دنباله هیچ خلاقیتی از خود در پرورش داستان نشان نمی‌دهد.

البته عمده دنباله سازی‌های انیمیشن در هالیوود موفقیت آمیز نبوده‌اند( اگر داستان اسباب بازی را استثنا بدانیم) اما چگونه اژدهای خود را تربیت کنید از بس عالی از کار درآمده بود توقع بینندگان و منتقدان از تولید دنباله‌ای برآن بسیار بیش از چیزی است که ساخته شده است.

در این دنباله سازی عوامل فنی فیلم تغییری نکرده‌اند. فقط دین دیبلویس به تنهایی نگارش فیلمنامه و کارگردانی را به عهده گرفته و از کریس سندرز خبری نیست. با اینهمه دیبلویس فیلمنامه بدی ننوشته اما جایی برای آن خلاقیت‌های ناب قسمت اول دیگر وجود ندارد.

مهمترین اتفاق در داستان و احتمالا جدیدترین انگاره در قسمت دوم؛ بیان داستانک‌های سیاه و کمی جدی تری است که با خلق شخصیت دراگو؛ یک فرمانروای ظالم جلوه گری می‌کند.

یک نکته مهم در انیمیشنی در حد و اندازه‌ی "چگونه اژدهای خود را تربیت کنید" بررسی مخاطب عام و خاص است. این انیمیشن قطعا مخاطب عام هم دارد. یعنی علاوه بر کودکان و والدینشان طبقه دیگری مانند جوانان و بزرگسالان نیز علاقمند به دیدن این کارتون بودند. بنابراین دیبلویس در مقام کارگردان پیش بینی مناسبی کرده بود تا داستان را عام بسازد و همین پیش بینی دست برقضا درست؛ باعث شد داستانک‌های فیلم قابل پیش‌بینی از کار درآیند.

روی دیگر سکه را اگر ببینیم اما قضیه فرق می‌کند. یعنی بیائیم و "چگونه اژدهای خود را نربیت کنید" را با خودش مقایسه نکرده و این انیمیشن جذاب را نسبت به دیگر کارتون های سال 2014 بررسی کنیم.

در این حالت به نظرم این انیمیشن حقیقتا تا اینجای سال بهترین تولید بوده‌است. داستان منطقی و همچنین سرگرم شدن گروه سنی غیر عام به اضافه جذابیت‌های بصری فوق العاده؛ همگی از امتیازات این کارتون زیبا به شمار می‌آیند. روندی که کمتر در کارتون‌های امسال شاهد بودیم.


How to Train Your Dragon 2

فیلمنامه و کارگردان: دین دیبلویس/ محصول دریم ورکز،آمریکا 2014/ زمان فیلم:102 دقیقه/ بودجه:145 میلیون دلار/فروش:600 میلیون دلار

بازیگران و صداپیشه ها: جی بروچل، کیت بلانشیت،جرارد باتلر،کریگ فرگوسن و جوانا هیل

چگونه اژدهای خود را تربیت کنید ۲

کد خبر 270267

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha