شنبه ۲۳ دی ۱۳۹۱ - ۰۸:۳۳
۰ نفر

مهدی تهرانی: تریلوژی ارباب حلقه‌ها ساخته پیتر جکسون که از اثر تالکین برداشت شده بود هنوز آنقدر قدیمی نشده که از نظر سینمادوستان فراموش شود.

هابیت ها

نوستالژی ارباب حلقه‌ها در واقع هنوز گریبانگیر عاشقان سینماست. با این همه هابیت‌ها که داستانش پیش درآمد همین ارباب حلقه‌ها است، به رغم فروش بسیار خوبش نتوانست منتقدان را راضی کند. هابیت‌ها: یک سفر غیرمنتظره ، که اواخر دسامبر اکران شد، در واقع اولین قسمت از تریلوژی هابیت به شمار می‌آید.

هابیت‌ها نه در بین نامزدهای گلدن گلوب 2013 (دوره هفتادم) جایی دارد و نه در بین اسامی نامزدهای اسکار هشتادو پنجم اثری از آن در بخش مربوط به جوایز مهم و تاثیر گذار به چشم می آید.این احتمالا بدین معنااست که طرفداران تریلوژی ارباب حلقه ها و یا یهتر بگوئیم شیفتگان نوشته های تالکین فقید نباید انتظار زیادی از هابیت ها داشته باشند.اما مگر چنین چیزی امکان پذیر است؟

فیلم هابیت ها به مذاق منتقدان خوش نیامده واگرچه فروش 800 میلیون دلاری نشان از موفقیت تمام و کمال آن دارد با اینهمه بسیاری نگران 2 قسمت باقیمانده هستند که قرار است طی امسال و سال آینده به اکران برسد.

مقایسه هابیت ها: یک سفر غیرمنتظره، با قسمت اول ارباب حلقه‌ها یعنی یاران حلقه که در سال 2001 به اکران رسید نیز باعث دلسردی است. در اسکار آن سال قسمت اول ارباب حلقه ها با حضوری درخشان در مراسم نامزدی 13 جایزه را در جیب داشت که سرانجام به 4 جایزه آن رسید درحالیکه برای هابیت‌ها اوضاع اصلا جالب نیست.هابیت ها در اسکار 85 فقط برای 2 جایزه نامزد شده اولی برای طراحی صحنه و دیگری برای جلوه‌های ویژه!

اما ارباب حلقه‌ها و هابیت‌ها در ماهیت و ذات چقدر باهم تفاوت دارد؟ کتاب هابیت‌ها ابتدا در سال1937 به چاپ رسید و در واقع مقدمه‌ای است برای بازگو کردن قصه‌های اصلی در مجموعه ارباب‌حلقه‌ها. کتاب ارباب حلقه‌ها نیز بلافاصله از سوی تالکین مورد نگارش قرار گرفت؛ کاری عظیم و طاقت‌فرسا که حدود 12سال زمان برد و سرانجام در سال1949 به پایان رسید و تالکین پس از حک و اصلاح فراوان و تدوین‌های مکرر در سال1954 ارباب حلقه‌ها را در سه جلد مجزا به بازار نشر سپرد. کتاب هابیت‌ها یک کتاب کلاسیک تخیلی برای کودکان شناخته می‌شود و متنی بسیار جذاب و گیرا دارد. به لحاظ تعداد صفحه و متن نیز از کتاب یاران حلقه کم‌حجم‌تر هم هست.

می توانیم امیدوار باشیم که پیتر جکسون در 2 قسمت بعدی بتواند جبران مافات کند و حداقل به بهترین وجهی نسبت به پروفسور تالکین و دوستداران او ادای دین نماید.اما اینجا یک نگرانی وجود دارد. جکسون، سه گانه ارباب حلقه‌ها را با وفاداری هرچه تمامتر نسبت به متن ساخت.اما در مورد هابیت ظاهرا چنین چیزی آنچنان مورد توجه او نبوده است.به هرحال چاره ای نداریم جز اینکه منتظر دو قسمت بعدی بمانیم.

هابیت ها

The Hobbit: An Unexpected Journey

کارگردان: پیتر جکسون/ براساس داستان هابیت‌ها نوشته جی آرآر تالکین/ بازیگران: یان مکلن(گاندولف)، مارتین فریمن (بیلبو بگینز)، کیت بلانشت، کریستوفر لی، هوگو وی وینگ، الیجا وود 

گروه دورف ها: آیدان ترنر(کیلی)، جد بروفی (نوری)، آدام براون (اوری)، مارک هادلو (دوری)، کن اسکات (بالین)، ویلیام کرچر(بیفار)، جان کالین (اوین)

بودجه فیلم: 200 میلیون دلار

اکران: 28 دسامبر 2012

فروش فیلم تا 10 ژانویه: 800 میلیون دلار

کد خبر 197523
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز