چهارشنبه ۱۷ دی ۱۳۹۳ - ۱۱:۰۱
۰ نفر

همشهری آنلاین: تحقیق پژوهشگران دانشگاه ییل نشان داد که واژه سرماخوردگی بی‌معنا نیست و سرما بر دستگاه ایمنی بدن تاثیر می‌گذارد.

سرماخوردگی

تحقیق دانشمندان دانشگاه ییل نشان می‌دهد که راینو ویروس، ویروسی که شایعترین عامل سرماخوردگی است، در بینی یخ‌کرده راحت‌تر و بیشتر تکثیر می‌شود. به عبارتي اين ويروس در دمای ۳۳ درجه بسیار بيشتر از دمای طبیعی بدن یعنی ۳۷ درجه رشد و تکثیر پیدا می‌کند. و اين بدان علت است که سرد بودن هوا، واکنش ضد ویروس دستگاه ایمنی را تضعیف می‌کند و راینو ویروس شانس بیشتری برای تکثیر در بینی پيدا مي‌كند.

دکتر آکیکو ایواساکی، یکی از پژوهشگران این تحقیق به بی‌بی‌سی گفت: "پنجاه سال است که می‌دانیم این ویروس در بینی بیشتر تکثیر پیدا می‌کند، اما سازوگار آن هیچگاه به دقت توضیح داده نشده است".

راینو ویروس، یکی از کوچکترین ویروس‌های دنیا است كه عامل اصلي سرما‌خوردگي است.

خانم ایواساکی يكي از محققان اين پروژه مي‌گويد:" سردی بینی باعث تضعیف سیستم ایمنی شده و به ویروس فرصت رشد و تکثیر می‌دهد. هر چه دما کمتر باشد، واکنش ذاتی دستگاه ایمنی به ویروس کمتر است و این امر نشان می‌دهد كه چرا این ویروس در فصل‌های سرد بیشتر از فصل‌های گرم ایجاد بیماری می‌کند."

سرماخوردگی


در ادامه اين توضيحات ایواساکی تاکید مي‌كند که تشريح کامل این پدیده "بسیار پیچیده‌تر" آن است كه فكر كنيم. چرا كه اين پديده به عوامل دیگر از جمله رفتارهای فردی در ماه‌های گرم و سرد هم بستگی دارد.

او گفت: " برای اینکه کمتر دچار سرماخوردگی شوید، می‌توانید همیشه در آب و هوای گرم و حاره‌ای زندگی کنید یا مانع از رسیدن هوای بسیار سرد به درون بینی خود شوید."

جاناتان بل، استاد ویروس شناسی دانشگاه ناتینگهام نيز در اين زمينه می‌گوید: "می‌دانیم که دمای سلول‌هایی که داخل بینی را می‌پوشانند، از دیگر جاهای بدن که در معرض سرما قرار می‌گیرند، کمتر است. اين توضیح نشان مي‌دهد که چرا راینو ویروس برخلاف ویروس آنفلوآنزا بیشتر باعث سرماخوردگی می‌شود نه عفونت ریه. چرا كه گرم بودن دمای ریه برای "راینو ویروس" مناسب نیست و این ویروس هوای سرد بینی را ترجیح می‌دهد."

محققان با این پژوهش به خوبی نشان می‌دهند که تغییرات دما بر عملکرد دستگاه ایمنی تاثیر گذاشته و می‌تواند نشان دهد كه چرا برخی از بیماری‌ها مانند آسم کودکان در هوای سرد بیشتر بروز می‌کنند.

کد خبر 283403

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha