رضا کربلایی : این روزها بحث بر سر سامان دادن به فعالیت مؤسسات اعتباری فاقد مجوز رسمی دغدغه جدی مقامات بانک مرکزی شده است.

اکبر کمیجانی

از سويي فرمانده نيروي انتظامي از اعلام آمادگي براي برخورد با اين مؤسسات خبر داده است. درباره آخرين اقدام‌هاي در حال انجام با اكبر كميجاني، قائم‌مقام بانك مركزي گفت‌وگو كرده‌ايم.

  • در حال حاضر چه تعداد مؤسسات فاقد مجوز فعاليت دارند و چه اقدامي براي ساماندهي آنها انجام شده است؟

در 2سال اخير 2مؤسسه اعتباري كوثر و عسكريه موفق به دريافت مجوز رسمي فعاليت از بانك مركزي شده‌اند و تحت پوشش نظارتي اين بانك قرار دارند و حدود 14مؤسسه بزرگ در حال فعاليت بدون مجوز داريم كه برخي از آنها مراحل اخذ مجوز را طي مي‌كنند.

  • آيا ساماندهي اين مؤسسات تا پايان سال شدني است؟

تلاش‌ها براي سامان‌دادن به اين مؤسسات در جريان است و نياز به حمايت ساير قوا دارد و همكاري و همراهي مجلس، قوه قضاييه و نيروي انتظامي مي‌تواند بسيار مؤثر باشد. البته سردار احمدي‌مقدم، فرمانده نيروي انتظامي گفته است كه اين نهاد آماده همكاري است، ان‌شاءالله اين اعلام همكاري‌هاي نظري، به اعلام همكاري عملي منجر شود و در سايه تعامل و همكاري بين نهادهاي مسئول با بانك مركزي بتوانيم اين مؤسسات را به نظم درآوريم.

  • فعاليت اين مؤسسات چه خطري براي سپرده‌گذاران دارد؟

ادامه فعاليت مؤسسات غيرمجاز براي جامعه ريسك ايجاد مي‌كند و ريسك زيادي را به‌صورت غيرعادي براي سپرده‌گذاران بالا مي‌برد و در حال حاضر بيش از 30بانك و مؤسسه اعتباري داراي مجوز در كشور داريم و مردم نبايد فريب 2درصد سود بالاتر اين مؤسسات را بخورند و به ريسك‌هاي احتمالي توجه داشته باشند.

  • آيا اين مؤسسات داراي مصونيت آهنين هستند؟

نه اصلا چنين چيزي نيست، مشكل اينجاست كه فعاليت اين مؤسسات در سال‌هاي اخير شكل گرفته و جا افتاده است و از اين منظر كه احساس مي‌كنند با تعداد زيادي سپرده‌گذار مواجه هستند براي خود تضمين ايجاد مي‌كنند و شايد از تعداد سپرده‌گذاران به نوعي سوءاستفاده مي‌كنند.

  • راهكار عملي بانك مركزي براي سامان‌دادن به اين مؤسسات چيست؟ ادغام، انحلال يا دادن مجوز؟

بخشي از راهكار ما استفاده از همان الگوي قبلي ادغام مؤسسات كوچك با مؤسسات بزرگ است، به شرطي كه ادغام آنها امكان داشته باشد و مقررات را رعايت كنند، مجوز فعاليت داده مي‌شود و در غيراين صورت راهكار ديگري در نظر داريم و مصمم هستيم تا به فعاليت اين مؤسسات انضباط ببخشيم و زير چتر نظارتي بانك مركزي درآيند.

کد خبر 283250

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha