مؤسسه امدادرسان اکسفام روز دوشنبه و در آستانه برگزاری نشست سالانه مجمع جهانی اقتصاد در داووس سوئیس، با اشاره به افزایش شکاف میان فقرا و ثروتمندان در جهان، هشدار داد تا سال آینده میلادی نیمی از ثروت جهانی در اختیار یک درصد از کل جمعیت جهان قرار خواهد گرفت.

به گزارش ايرنا، اين مؤسسه خيريه با اشاره به افزايش نابرابري ميان ثروتمندان و تهيدستان جهان گفته است تا سال آينده ميلادي يك گروه يك درصدي، بيش از 99درصد از كل مردم جهان، صاحب ثروت خواهند بود. بررسي‌هاي اين مؤسسه مويد آن است كه سهم اين گروه يك درصدي كه شامل صاحبان سرمايه هستند، از كل ثروت‌هاي جهان در سال2009 ميلادي، 44درصد بوده كه اين ميزان در سال2014 ميلادي به 48درصد رسيده است. براساس بررسي‌هاي اين مؤسسه، اين يك درصد كه ثروتمندترين افراد جهان به‌شمار مي‌آيند با توجه به اين روند، تا سال2016 ميلادي مي‌توانند بيش از 50درصد از كل ثروت جهان را در اختيار بگيرند.

به‌گزارش اكسفام، ميانگين ثروت هر عضو اين گروه ثروتمند جهاني (يك‌درصدي‌ها)، معادل 2.7ميليارد دلار (2.3ميليارد يورو) است. روزنامه گاردين روز دوشنبه به نقل از ويني بنيامين مدير اجرايي مؤسسه بين‌المللي اكسفام نوشت كه افزايش تمركز ثروت در دست‌هاي اين گروه از ثروتمندان، به‌دنبال شروع ركود عميق جهاني از سال2008 ميلادي، شكل خطرناك تري به‌خود گرفته و نياز به اصلاح دارد. وي در گفت‌وگو با گاردين اضافه كرد: تصوير افزايش نابرابري در سطح جهان خطرناك است و اين مسئله هم براي رشد جهاني و هم براي رهبران كشورهاي جهان بد خواهد بود.

به گفته مدير اجرايي مؤسسه اكسفام، تمركز ثروت سبب قدرت هرچه بيشتر اين ثروتمندان و حذف مردم عادي از صحنه و بي‌توجهي به منافع آنان خواهد شد. وي گفته است: آيا واقعا خواهان زندگي در جهاني هستيم كه يك‌درصد از مردم جهان بيش از كل جمعيت كره خاكي صاحب ثروت و سرمايه باشند. مؤسسه اكسفام سال گذشته ميلادي و همزمان با نشست داووس نيز در گزارشي با اشاره به افزايش شكاف بين ثروتمندان و فقراي جهان گفته بود نابرابري مدت‌هاست از كنترل خارج شده و دارايي‌هايي 85نفر از ثروتمندترين افراد جهان، معادل 3.5 ميليارد نفر از مردم فقير جهان است.


به گزارش اين مؤسسه، اين در حالي است كه در سال2010 ميلادي، ثروت 388نفر از ثروتمندترين افراد جهان، معادل3.5 ميليارد نفر از مردم فقير جهان بود. مؤسسه اكسفام همچنين گزارش داد كه در كشور انگليس، ثروت يكصد خانواده ثروتمند اين كشوردر حال حاضر معادل ثروت 30درصد از كل خانوارهاي انگليسي است. چهل‌وپنجمين نشست مجمع جهاني اقتصاد قرار است از روز چهارشنبه اين هفته گشايش يابد. به گزارش گاردين، انتظار مي‌رود كه بيش از 300نفر از مقامات و شخصيت‌هاي سياسي كشورهاي جهان در اين نشست حضور يابند كه يك ركورد به‌شمار مي‌آيد.

کد خبر 284744

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد‌ جهان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha