همشهری آنلاین: در سالگرد انتخابات جنجال برانگیز دربنگلادش خیابان های این کشور امروز شاهد زد و خورد و درگیری مخالفان با پلیس در پایتخت و ۱۰ شهر این کشور بود.

درگیری مخالفان با پلیس در پایتخت بنگلادش

به گزارش ایرنا،به گفته پلیس بنگلادش دراین درگیری ها 2 نفر در شمال این کشور کشته و 15 نفر دیگر زخمی شده اند.

این درگیری ها بدنبال اقدام روز گذشته پلیس در جلوگیری از خروج خالده ضیا نخست وزیر سابق و رهبر حزب ملی گرا از دفتر کارش شدت گرفت .

دولت بنگلادش در پی تشدید نگرانی از اعتراض های ضد دولتی درآستانه انتخابات این کشور برگزاری هرگونه راهپیمایی دراین کشور را ممنوع اعلام کرد.

این اقدام پلیس درحالی صورت می گیرد که مخالفان دولت برای برگزاری راهپیمایی اعتراض آمیز خود را آماده کرده بودند.

تلویزیون بنگلادش روز گذشته اعلام کردند که بدنبال درگیری پلیس با مخالفان در نقاط مختلف این کشور تعدادی از مردم زخمی شده اند.

پلیبس بنگلادش در چند روز گذشته برای جلوگیری از برگزاری راهپیمایی و جلوگیری ازتکرار حوادث سال 2013 اقدام به دستگیری دهها تن از فعالان سیاسی دراین کشور کرد.

در حوادث سال گذشته که در اعتراض به نتایج انتخابات این کشور صورت گرفت بیش از 25 نفر کشته شدند.

این حادثه بعد از جنگ های استقلال این کشور با پاکستان که حدود 3 میلیون نفر کشته برجای گذاشت خونین ترین حادثه درتاریخ این کشور است .

به گفته مخالفان دولت در چند روز گذشته برای جلوگیری از برگزاری راهپیمایی اعتراض آمیز حدود 500 نفر از فعالان سیاسی در بنگلادش دستگیر شده اند.

حزب ملی گرای بنگلادش دراعتراض به حوادث این کشور امروز را روز مرگ دموکراسی دراین کشور نام نهاد.

خالده ضیا رهبر حزب ملی گرای بنگلادش نیز به رغم محبوس شدن در دفتر کارش در شهر داکا از طرفداران خود خواست تا با حضور گسترده در خیابان ها، شیخ حسینه نخست وزیر را مجبور کنند تا انتخابات دوباره ای را با حضور احزاب سیاسی بیشتر برگزار کند.

سخنگوی خالده ضیا از مردم این کشور خواست به طور گسترده در راهپیمایی امروز شرکت کنند.

حسینه نخست وزیر کنونی بنگلادش در پی انتخاباتی که پنجم ژانویه 2014 برگزار و از طرف خالده ضیا تحریم شد، به قدرت بازگشت.

خالده ضیا خواستار برکناری حسینه و برگزاری انتخابات پیش از موعد شده است ولی حزب حاکم آن را رد و اعلام کرده است انتخابات تا سال 2019 یعنی پایان یافتن دوره 5 ساله حکومت کنونی برگزار نخواهد شد.

خالده ضیا از سال 2001 تا 2006 نخست وزیر بنگلادش بود ولی نتوانست قدرت را به گونه مسالمت آمیز واگذار کند.

پس از آن دولت مورد حمایت نظامیان به مدت 2 سال زمام امور را در دست گرفت تا این که در سال 2008 حسینه با پیروزی بزرگ در انتخابات قدرت را در دست گرفت.

حسینه که از سال 2009 میلادی قدرت را در اختیار دارد در انتخابات 5 ژانویه 2014 میلادی بار دیگر به پیروزی رسیده است ولی حزب ملی گرا و 20 حزب دیگر این انتخابات را تحریم کرده بودند.

علت اصلی تحریم این انتخابات نگرانی های احزاب مخالف نسبت به تقلب بوده است.

کد خبر 283230

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha