همشهری آنلاین: دادگاهی ویژه در بنگلادش پس از گناهکار شناختن بیش از ۱۵۰ سرباز در کشتار ۷۴ نفر در ناآرامی‌های سال ۲۰۰۹، آنان را به مرگ محکوم کرده است.

بنگلادش

به گزارش پرس تی وی، دستکم ۱۵۲ سرباز شبه نظامی از میان بیش از ۸۰۰ نفری که در بنگلادش بازداشت شده بودند، روز سه شنبه (۱۴ آبان) و به اتهام کشتار ۷۴ نفر از جمله ۵۷ افسر ارشد ارتش در خلال ناآرامی‌های خونین در پایگاهی نظامی در شهر داکا پایتخت بنگلادش در سال ۲۰۰۹، به مرگ محکوم شده‌اند.

مشرف حسین کاجول دادستان این پرونده گفت: «این دادگاه این افراد را به خاطر کشتار فجیع پسران شجاع کشور به مرگ محکوم کرده است.»

این دادگاه همچنین ۱۵۸ سرباز شورشی را به حبس ابد و ۲۵۱ سرباز شورشی دیگر را به سه تا ۱۰ سال حبس محکوم کرده است. این در حالی است که ۲۴۲ تن از بازداشت شدگان از اتهام دخالت در این کشتار تبرئه شدند.

این محاکمه در آگوست ۲۰۱۱ و پس از آن که در سال ۲۰۱۰ بیش از ۸۰۰ تن از عاملان کشتار ۷۴ نفر در خلال کودتای نظامی بازداشت شدند، آغاز شده بود.

گفتنی است حدود چهار هزار نفر نیز پیش تر به اتهام نقش داشتن در کودتای نظامی سال ۲۰۰۹ به حبس تا ۷ سال محکوم شده بودند.

این محاکمه تحت تدابیر شدید امنیتی برگزار شد و حدود دو هزار نیروی پلیس و نیروهای واکنش سریع ارتش بنگلادش از مجموعه دادگاه محل برگزاری این محاکه در شهر داکا محافظت به عمل می‌آوردند.

انیسول حق دادستان ارشد این پرونده پیش تر اذعان کرده بود: «این دادگاه از نظر تعداد متهمان احتمالا یکی از بزرگترین محاکم جنایی در سراسر جهان به شمار می‌آید.»

کد خبر 237778
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز