دوشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۱۷:۲۵
۰ نفر

گروه بین‌الملل: بنگلادش روزهای ناآرامی را پشت‌سر می‌گذارد و حادثه، اعتراض و تظاهرات دست‌به‌دست هم داده‌اند تا آرامش از این کشور دور شود.

بنگلادش

پس از سقوط ساختمان هشت‌طبقه‌ای که کشته شدن حدود ۶4۰ نفر را به‌دنبال داشت و باعث شد تا مردم این کشور به وضعیت کارگاه‌های تولید لباس برندهای خارجی اعتراض کنند، حالا آتش درگیری میان نیروهای امنیتی و معترضان اسلامگرا هر روز شعله‌ورتر می‌شود. گروه «حفاظت‌اسلام» که خواستار اجرای سختگیرانه‌تر قوانین اسلامی در بنگلادش است، ده‌ها هزار نفر از طرفداران خود را به خیابان‌های داکا آورد تا بار دیگر بر درخواست‌های خود پافشاری کند. تظاهرات گسترده هواداران این گروه با شرکت حداقل ۵۰۰ هزار نفر به تقابل با نیروهای پلیس کشیده شد که کشته شدن حداقل ۱۵ نفر و زخمی شدن بیش از ۶۰ نفر دیگر را به‌دنبال داشت. نیروهای امنیتی گفته‌اند که معترضان مسیرهای اصلی را در داکا، پایتخت بنگلادش مسدود کرده و رفت‌وآمد را مختل کرده بودند.

منطقه اطراف بزرگ‌ترین مسجد داکا به میدان جنگ میان معترضان و پلیس تبدیل شد که در آن حامیان گروه حفاظت اسلام از سنگ و نیروهای پلیس براساس گزارش‌ها رسیده از شلیک گلوله‌های پلاستیکی و گاز اشک‌آور استفاده کردند. چندین مغازه و خودرو هم با بالا گرفتن درگیری‌ها به آتش کشیده شدند. گزارش‌ها نشان می‌دهد که تعداد زیادی ساختمان‌ تجاری و مجموعه مسجد بیت المکرم در این درگیری‌ها خسارت دیده و بیش از 30 اتوبوس دولتی هم به‌صورت کامل در آتش سوخته است.

معترضان که حامیان گروه حفاظت اسلام هستند، خواستار حکم اعدام برای مجازات توهین‌کنندگان به اسلام هستند. این معترضان تأکید کرده‌اند که باید قوانین سخت‌گیرانه‌تری برای توهین‌کنندگان به مقدسات اسلامی وضع شود؛ مسئله‌ای که نخست‌وزیر بنگلادش آن را رد کرده است. نیروهای پلیس برای مقابله با تظاهرات تلاش کردند تا خیابان‌های اصلی شهر را تخلیه کنند اما درگیری‌ها به خیابان‌ها و کوچه‌های فرعی کشیده شد. طرفداران گروه حفاظت اسلام اعلام کرده‌اند تا برآورده شدن خواسته‌هایشان به تظاهرات خود به‌ویژه در مناطق تجاری ادامه خواهند داد.

این گروه از دولت غیرمذهبی این کشور به رهبری «لیگ عوامی» درخواست‌هایی در ۱۳ماده دارد. گزارش‌ها نشان می‌دهد که دستور ممنوع بودن هر نوع تظاهرات و تجمع در پایتخت بنگلادش صادر شده و نیروهای امنیتی در حال جست‌وجوی ساختمان به ساختمان برای بازداشت معترضانی هستند که مخفی شده‌اند.

هنوز تعداد کسانی که طی این درگیری‌ها بازداشت شده‌اند مشخص نیست. سخنگوی پلیس بنگلادش در گفت‌وگو با خبرگزاری فرانسه اعلام کرده که معترضان با سنگ، میله آهنی و نی‌های بامبو به نیروهای امنیتی حمله کرده‌اند. علاوه بر منطقه تجاری داکا درگیری‌هایی هم در حومه این شهر گزارش شده است.

مقام‌های دولت بنگلادش کشته شدن دو مأمور پلیس را تأیید کرده‌اند. در مقابل اعتراض‌های گروه‌های اسلامگرا، شیخ حسینه، نخست‌وزیر بنگلادش قوانین جاری در این کشور را کافی دانسته است. مسلمانان ۹۰درصد جمعیت بنگلادش را تشکیل می‌دهند و مابقی جمعیت این کشور هم هندو هستند. در سال۲۰۰۹ با به قدرت رسیدن شیخ حسینه دولت این کشور اصلاحاتی را برای سکولارتر کردن قانون اساسی انجام داد که باعث خشم گروه‌های اسلامگرا شد. حفاظت اسلام در‌واقع ائتلافی از ده‌ها گروه اسلامگرا در بنگلادش است که در سال‌های اخیر با یکدیگر متحد شده و زیر یک چتر فعالیت می‌کنند.

شیخ حسینه، نخست‌وزیر کنونی بنگلادش از سال۲۰۰۹ ریاست دولت سکولار در این کشور را برعهده دارد. او که رهبری حزب عوامی لیگ را از سال۱۹۸۱ برعهده دارد پیش از این هم از سال۱۹۹۶ تا ۲۰۰۱ نخست‌وزیر بنگلادش بوده و به‌خاطر تلاش برای غیرمذهبی کردن قانون اساسی این کشور مورد خشم گروه‌های اسلامی است.

کد خبر 212840
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز