شنبه ۱۳ دی ۱۳۹۳ - ۱۸:۰۷
۰ نفر

محمد کرباسی : به آتش کشیدن مساجد در سوئد، تظاهرات افراطی‌های ضد‌اسلام در آلمان و تهدیدهای مختلف آنلاین درباره اعدام و سربریدن مسلمانان؛ اینها تنها گوشه‌‌ای از افراط‌گرای‌هایی هستند که حالا نه در خاورمیانه بلکه در قلب اروپا شکل گرفته‌اند.

۳ مسجد در سوئد توسط گروه‌های افراطی به آتش کشیده شد.

طي حداقل ۳ سال گذشته هرچند اسم داعش و افراط‌گراي‌هاي اين گروه تروريستي به نام اسلام شنيده شده اما حالا بايد هر روز منتظر خبرهاي افراط‌گراهايي باشيد كه در كشورهاي مختلف اروپا اين بار عليه مسلمانان در حال قدرت گرفتن هستند.در روزهاي جشن آغاز سال۲۰۱۵ حداقل 3مسجد در سوئد هدف حمله قرار گرفت و به آتش كشيده شد. در آخرين مورد در شهر اوپسالا افراد ناشناس موادي اشتعال‌زا را به درون يك مسجد انداختند، ولي رهگذران توانستند حريق را مهار كنند.

زنجيره حملات افراطي‌ها براي به آتش كشاندن مساجد در سوئد كه هميشه به آرامش شهرت داشته باعث نگراني مردم و مقام‌هاي اين كشور شده است. اين حملات اتفاقي نبوده است؛ مقام‌هاي پليس سوئد اعلام كرده‌اند كه بر ديوار مسجد‌هايي كه مورد حمله قرار گرفته‌اند شعارهاي نژادپرستانه نوشته شده است.

پيش از اين حمله هم مسجدي در شهر اسلوو در جنوب سوئد هدف حمله قرار گرفت و در روز ۲۵دسامبر هم مسجدي در منطقه مسكوني شهر اسكيلستونا به آتش كشيده شد. مقام‌هاي دولت سوئد گفته‌اند نيروهاي پليس در حال تحقيق براي بازداشت نژادپرست‌هاي عامل اين حمله هستند و قرار است اين كشور برنامه‌هاي ويژه‌اي براي مقابله اين دست افراط‌گراها در پيش بگيرد.

زماني كه هزاران نفر از اتباع اروپا با فريب خوردن از داعش از كشورهاي مختلف اين قاره راهي سوريه و عراق شدند شايد كسي فكرش را نمي‌كرد كه نتيجه‌اي اين چنين به‌دنبال داشته باشد. در حقيقت اروپايي‌‌هايي كه به نام داعش دست به اقدام‌هاي مختلف زدند حالا عامل اصلي اسلام‌هراسي و قدرت گرفتن افراط‌گراها و نژادپرست‌هاي اروپا با سوار شدن بر اين موج هستند. در اين ميان گروهي از احزاب راست افراطي هم از اين وضعيت براي مقاصد سياسي خود در اروپا استفاده مي‌كنند تا با اسلام هراسي به آراي خود اضافه كنند. احزاب راست افراطي سوئد با استفاده از وضعيت موجود اعلام كرده‌اند مي‌خواهند كه تعداد پناهجوياني كه به سوئد وارد مي‌شوند را تا ۹۰درصد كاهش دهند؛ مسئله‌اي كه با مخالفت احزاب ميانه‌رو روبه‌رو شده است.

در آلمان هم وضعيت مشابهي وجود دارد كه باعث نگراني و حتي هشدار صدراعظم اين كشور در پيام سال نوي ميلادي او شد. طي هفته‌ها و ماه‌هاي گذشته گروه موسوم به جنبش افراطي ميهن‌پرستان اروپايي عليه اسلامي شدن غرب يا پگيدا با سوار شدن بر موج اسلام‌هراسي به‌صورت مرتب اقدام به برگزاري تظاهرات در شهرهاي مختلف آلمان كرده است.

محور اصلي تظاهرات اين گروه عليه مسلمانان است و سازمان‌دهندگان اين گروه تلاش مي‌كنند تا از شعارهاي زمان تظاهرات ضد‌كمونيستي در آلمان شرقي سوءاستفاده كنند. اقدام‌هاي صورت‌گرفته براي ترويج افراط‌گرايي و نژادپرستي عليه مسلمانان به همين‌خاطر سبب شد تا آنگلامركل در پيام سال نوي ميلادي خود به مردم هشدار دهد كه به درخواست‌هاي اين گروه جواب رد دهند. مركل با اعلام اينكه نفرت و نژادپرستي در قلب اين گروه افراطي ضد‌اسلام قرار دارد، گفت:

معترضان پگيدا اعلام مي‌كنند كه ما جزو ملت هستيم اما در اصل آنها اعتقاد دارند كه شما به‌دليل رنگ پوستتان يا مذهبتان به كشورتان تعلق نداريد. صدراعظم آلمان با محكوم كردن بي‌سابقه و شديد حركت‌هاي اسلام ستيزانه هشدار داد كه برگزاري اين تجمعات حاصل غرض ورزي و نفرت عليه خارجي‌هاست. گزارش‌ها نشان مي‌دهد كه بيشتر طرفداران پگيدا نئونازي‌ها و كساني هستند كه سابقه خشونت دارند. به گزارش رسانه‌هاي آلمان لوتز باخمان رهبر ۴۱ساله اين گروه پرونده قطوري از جرائم مختلف دارد. در اين ميان گروهي از سياستمداران آلمان هم با تلاش براي سوار شدن بر موج اسلام‌ستيزي براي قدرت گرفتن در مقابل مركل اعلام كرده‌اند كه او بايد به حرف‌هاي اين گروه گوش‌كند! حزب AfD آلمان هم به‌صورت صريح همراهي خود را با پگيدا نشان داده تا شايد با اسلام‌هراسي بتواند آراي خود را در شرق آلمان بيشتر كند.

  • تهديدهاي آنلاين

موج افراط‌گرايي ضد‌اسلامي در اروپا به همين جا ختم نمي‌شود. اكنون به‌صورت روزانه صدها هزار پيام تهديد‌آميز عليه مسلمانان در شبكه‌هاي اجتماعي منتشر مي‌شود. در بخشي از اين پيام‌ها حتي گروهي از افراطي‌هاي انگليس هر روز پيام‌هايي در تهديد مسلمانان و اعدام و سربريدن آنها منتشر مي‌كنند؛ هرچند اين روند مورد اعتراض‌هاي گروه‌هاي ضد‌نژادپرستي قرار گرفته امامسئولان شبكه‌هاي اجتماعي اعلام كرده‌اند حاضر به حذف اين پيام‌ها نيستند. طي ۴‌ماه گذشته گروه‌هاي اسلامي تلاش كرده‌اند كه توجه مقام‌هاي فيس‌بوك و توييتر را به اين پيام‌ها جلب كنند اما هنوز واكنشي در اين رابطه صورت‌نگرفته است. كاربران مسلمان با اعلام اينكه افراطي‌هاي ضد‌اسلام اروپا با استفاده از شبكه‌هاي اجتماعي در حال گسترش نفرت و شعارهاي خود هستند مي‌گويند: هنوز پس از ماه‌ها اين پيام‌ها به‌صورت آنلاين ديده مي‌شوند.

  • تلاش براي مقابله با افراطي‌ها

تلاش‌ها براي اسلام هراسي و افراط‌گرايي در اروپا اما با واكنش‌هاي مردمي در اروپا مواجه شده است. در سوئد كه 3مسجد طي روزهاي گذشته هدف حمله قرار گرفته گروهي از مردم با آوردن گل و چسباندن قلب‌هاي كاغذي به ديوار مسجدها همراهي خود را با مسلمانان در مقابل افراطي‌هاي اروپا نشان داده‌اند.

در اوپسالا اكنون بر ديوار و ورودي مسجدي كه به تازگي هدف حمله قرار گرفت صدها قلب كاغذي ديده‌مي‌شود كه روي آنها نوشته شده است: به مسجد من دست نزنيد! مقام‌هاي يكي از مشهورترين كليساهاي آلمان هم اعلام كرده‌اند كه در اعتراض به حركت افراطي‌هاي اسلام‌ستيز اين كليسا روز دوشنبه در تاريكي فرو خواهد رفت. براساس برنامه اعلام شده دوشنبه عصر چراغ‌هاي كليساي جامع كلن در اعتراض به فعاليت‌هاي پگيدا به‌صورت كامل خاموش خواهد شد.

کد خبر 283003

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha