چهارشنبه ۲۳ مهر ۱۳۹۳ - ۲۳:۰۵
۰ نفر

این روزها شعله‌های درگیری و جنگ در خاورمیانه این بار با حملات تروریستی داعش گره‌خورده است؛ چرا خاورمیانه هیچ وقت روی آرامش را به‌خود نمی‌بیند؟

نمودار

چه دستي در ميان است كه در هر دوره زماني اين منطقه شاهد جنگ و خونريزي است و پيشرفت و توسعه در آن همواره زير سايه اين ترمز هميشگي بوده است؟ آموزش، توسعه و اقتصاد در خاورميانه هر چقدر عقب باشد اما نتيجه يك پژوهش جديد نشان داده كه بازار خريد تسليحات در اين منطقه در اين سال‌ها هر روز داغ‌تر از روز گذشته بوده است؛ تسليحاتي كه توليد‌كننده اصلي آن شركت‌هاي آمريكايي و اروپايي به‌حساب مي‌آيند.

گزارش اخير مركز صلح بين‌المللي استكهلم نشان مي‌دهد كه كشورهاي خاورميانه به جاي سرمايه‌گذاري در آموزش و تحصيل طي حداقل ۱۵ سال گذشته خريد تسليحات نظامي‌شان به‌صورت ميانگين سه‌برابر شده است. در گزارش هزينه‌هاي نظامي جهان آمده است كه كشورهاي خاورميانه كه در سال 1998به‌صورت ميانگين 40ميليارد دلار براي تسليحات هزينه مي‌كردند، در سال‌جاري به‌طور ميانگين مبلغ 120ميليارد دلار براي خريدهاي نظامي هزينه كرده‌اند.

در مقابل كشورهاي اروپايي هزينه‌هاي خريد تسليحات خود را به‌تدريج كم كرده‌اند و بودجه‌شان روي آموزش، پژوهش و رفاه اجتماعي متمركز شده است. نگاهي به آمار بانك جهاني بيندازيد متوجه مي‌شويد كه در جهان ميانگين سرمايه‌گذاري كشورها در بخش آموزش حدود ۵ درصد بودجه ملي است. اما تقريباً همه كشورهاي ديگر خاورميانه رقم سرمايه‌گذاري در بخش آموزش‌شان بسيار كمتر از اين ميزان است: مصر 8.3 درصد، بحرين6.2 درصد، لبنان 2.2درصد از بودجه سالانه‌شان را صرف آموزش و تحصيل مي‌كنند.

در ميان هياهوي نا‌امني و جنگ در اين منطقه در مقابل پايين بودن بودجه آموزش و تحصيل هزينه خريدهاي نظامي هر روز بيشتر شده است و شركت‌هاي تسليحاتي هنوز سود هنگفتي به جيب مي‌زنند.نگاهي به نمودار سر به فلك كشيده هزينه تسليحات نظامي كشورهاي خاورميانه نشان مي‌دهد كه تنور چه كساني از آتش جنگ و نا‌امني در خاورميانه گرم مي‌شود. جنگ در خاورميانه براي هيچ‌كس سودي نداشته باشد براي آمريكا و اروپا ناني حسابي دارد.

 

نمودار

 

کد خبر 274935

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha