جمعه ۱۲ دی ۱۳۹۳ - ۰۹:۱۷
۰ نفر

همشهری آنلاین: لیتوانی (Lithuania) آخرین کشور از سه کشور حوزه بالتیک، از اول ژانویه ۲۰۱۵ به منطقه یورو پیوست. نخستین تلاش لیتوانی برای پیوستن به این منطقه در سال ۲۰۰۶ انجام شد که با شکست همراه شده بود.

Lithuania

الگیرداس بوتکویسیوس، نخست وزیر لیتوانی در مراسمی اعلام کرد: یورو تضمینی برای اقتصاد و امنیت سیاسی ما خواهد بود. استفاده از واحد پولی یورو ما را قادر می سازد با سرعتی بیشتر به توسعه اقتصادی خود بپردازیم. این موضوع همچنین سبب ایجاد فرصت‌های شغلی بیشتر و افزایش درآمد مردم می‌شود.

به این ترتیب لیتوانی به نوزدهمین عضو منطقه یورو تبدیل شد. نخستین تلاش لیتوانی برای پیوستن به منطقه یورو در سال 2006 انجام شد که با شکست همراه شده بود.

به گزارش واحد مرکزی خبر، در سال 2007، گدیمیناس کیرکیلاس نخست وزیر وقت لیتوانی اعلام کرد: امیدوار است کشورش در سال 2010 یا 2011 به عضویت منطقه یورو در آید.

در حال حاضر، لیتوانی یکی از کشورهای اروپاست که از بالاترین میزان رشد اقتصادی برخوردار است. سال گذشته تولید ناخالص داخلی لیتوانی سه ممیز سه درصد افزایش یافت و این در حالی است که این رقم در منطقه یورو با کاهش چهار دهم درصدی رو به رو بود.

کمیسیون اروپا پیش بینی کرده است اقتصاد لیتوانی در سال 2015 با رشد سه ممیز یک درصدی همراه باشد.

کد خبر 282805

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha