اسدالله افلاکی: «مهم‌ترین ویژگی اجرای کمپین آسمان آبی، زمین پاک، ایجاد یک قاعده برای زندگی شهروندی است.»

مديركل محيط‌زيست استان تهران درپي اين مقدمه كوتاه به همشهري مي‌گويد:«با توجه به اينكه زباله و آلودگي هوا، 2معضل هميشگي كلانشهرها به‌خصوص تهران است و هيچ معضل زيست‌محيطي بدون مشاركت مردم از بين نمي‌رود، اجراي كمپيني با اين هدفگذاري مي‌تواند تحولي در زندگي شهروندي به‌ويژه در كاهش زباله و كاهش معضل آلودگي هوا ايجاد كند.»

محمدهادي حيدرزاده با اعلام آمادگي سازمان حفاظت محيط‌زيست براي اجراي هرچه بهتر كمپين آسمان آبي، زمين پاك، اجراي اين طرح را گامي براي ارتقاي كيفيت زندگي شهروندي عنوان مي‌كند و مي‌گويد: همانطور كه رئيس سازمان حفاظت محيط‌زيست هم اعلام كرده، اداره كل محيط‌زيست استان تهران براي دستيابي به اهداف اين كمپين از هيچ كمكي دريغ نمي‌كند.

حيدرزاده، تصريح مي‌كند:«اين طرح مي‌تواند از يك سو، قاعده زيست‌محيطي زندگي را براي شهروندان تعريف كند و از سوي ديگر بستر مشاركت شهروندان را فراهم سازد. مهم‌ترين خروجي اين كمپين هم ارتقاي كيفيت زندگي شهروندان است. درواقع هرقدر شهروندان بتوانند زندگي و رفتارهاي خودشان را در چارچوب نظم و انضباط قرار بدهند ارتقاي كيفيت زندگي آنان بيشتر مي‌شود.»

تأكيد بر نقش مردم در برنامه‌ريزي

حيدرزاده كه سال‌ها رياست ستاد توسعه پايدار و محيط‌زيست شهرداري تهران را برعهده داشته است فرهنگ‌سازي براي تفكيك زباله را يك ضرورت مي‌داند و يادآور مي‌شود:«طرح تفكيك زباله ساليان سال درحال اجراست اما هنوز اين معضل وجود دارد. اكنون با اجراي اين كمپين مي‌توان اميدوار بود طرح تفكيك زباله به‌سرانجام برسد. اجرايي‌شدن طرح حركت بين خطوط سفيد از سوي شهروندان هم مي‌تواند باعث كاهش ترافيك و به تبع آن كاهش آلودگي هوا (هر چند جزئي) شود.»اما مديركل محيط‌زيست استان تهران موفقيت اجراي كمپين آسمان آبي، زمين پاك را در گرو اجراي 4 اصل مي‌داند كه نخستين آن را بستر‌سازي‌ براي مشاركت شهروندان مي‌داند.» حيدرزاده تصريح مي‌كند:«مشاركت مردم زماني ايجاد مي‌شود كه بتوانيم اعتماد مردم را جلب كنيم وقتي مردم به اين باور برسند كه اجراي يك طرح به نفع آنهاست در اجراي آن مشاركت خواهند كرد. تشكل‌هاي مردم نهاد هم بهترين پل ارتباطي براي جلب اعتماد مردم هستند. تشكل‌ها بايد اعتماد مردم را جلب كنند؛ اين يك تجربه جهاني است، در واقع در سراسر جهان، تشكل‌ها بستر لازم را براي مشاركت مردمي ايجاد مي‌كنند.»

اعمال سياست‌هاي تشويقي و تنبيهي

آموزش، دومين اصلي است كه مديركل محيط‌زيست استان تهران برآن تأكيد مي‌كند. به گفته حيدرزاده «مردم از طريق آموزش بايد بدانند چه اقدامي را براي رسيدن به چه هدفي انجام دهند. اصل سوم، گردش اطلاعات و اطلاع‌رساني است. با اطلاع‌رساني دقيق بايد مردم از نتايج طرح باخبر شوند و در كم و كيف فرايند اجراي طرح قرار بگيرند.» چهارمين اصلي كه حيدرزاده، اجراي آن را در دستيابي به اهداف كمپين آسمان آبي، زمين پاك ضروري مي‌داند، اعمال سياست‌هاي تشويقي و تنبيهي است. به باور وي، شهرونداني كه در اجراي اين طرح شركت مي‌كنند بايد با كساني كه نسبت به آن بي‌توجه هستند تفاوت داشته باشند. درنظر گرفتن بسته‌هاي تشويقي و تنبيهي از ابزارهاي كارساز براي تمايز قائل شدن ميان شهروندان مسئوليت‌پذير و شهروندان بي‌تفاوت است.»

کد خبر 282365

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

دیدگاه خوانندگان

آخرین خبرهای بازار