یکشنبه ۱۴ مرداد ۱۳۸۶ - ۰۴:۵۴
۰ نفر

ترجمه - سمیه شرافتی: در حالی که در میان اختلالات روانی، افسردگی حرف اول را در تمام دنیا می‌زند، آمارهای رسمی نشان ‌می‌دهند میزان تجویز داروهای ضد‌افسردگی و اختلالات روانی برای کودکان زیر 16 سال طی دهه اخیر 4برابر شده است.

سال گذشته پزشکان در انگلیس بیش از 631 هزار نسخه از چنین داروهایی را برای کودکان تجویز کردند. در حالی که در اواسط دهه 90 این میزان 146هزار نسخه بود. این در حالی است که آمارها نشان می‌دهند که نرخ بیماری‌های روانی در کودکان در این دوره افزایش چشمگیری نداشته است، اما در مقابل، پزشکان هم از قبول اینکه در تجویز دارو برای کودکان زیاده‌روی کرده‌اند، سر باز می‌زنند.

 دیوید لاوز، رئیس سازمان لیبرال دموکرات حمایت از کودکان با اعلام این آمارها می‌گوید: به نظر من این مسئله‌ای بسیار نگران‌کننده است که برای کودکان در سنین مدرسه چنین داروهایی به سادگی تجویز می‌شود.

 وی می‌گوید: در گذشته نه تنها این داروها در بازار کمتر بود بلکه مردم هم تلاش می‌کردند به جای مصرف آنها دلیل مشکلات را در کودکان پیدا کنند، یعنی والدینی که فرزندان افسرده داشتند، با توجه و محبت بیشتر به آنان و همچنین مراجعه به موقع به روانپزشک و دارو و درمان بجا به درمان این بیماری در فرزندان خود کمک می‌کردند.

سازمان کودکان، مدرسه و خانواده در انگلیس هدف اصلی خود را فراهم کردن دوران کودکی سالم و شاد برای همه می‌داند. سخنگوی این سازمان می‌گوید که آنها اخیراً 60 میلیون پوند برای حمایت از مدارسی اختصاص داده‌اند که از مشاوران و روانشناسان برای بهبود وضع روحی کودکان استفاده می‌کنند.

چون بخش عمده‌ای از مسئولیت کودکان و نوجوانان به مدارس معطوف می‌شود، بسیاری از شکست‌ها و ناکامی‌های کودکان و نوجوانان ریشه در مدارس و عملکردهای آموزشگاهی و مسئولان مدارس دارد و به همین دلیل مربیان بهداشتی، مسئولان مدارس، دبیران و مشاوران در مدارس به محض دیدن تغییر خلق و خوی یک دانش‌آموز و همچنین انزوای فرد، خانواده را باید در جریان قرار دهند و خود نیز در رفع افسردگی فرد بکوشند.

 با این‌حال، هنوز این سوال مطرح است که آیا واقعا اختلالات روانی میان جوانان در حال افزایش است؟ روانشناسان اعلام کرده‌اند که در حدود 5/2 تا 4درصد کودکان از نظر بالینی دچار افسردگی هستند که این میزان در مقطع دبستان ۱۱درصد است و در دوره نوجوانی 4 تا 8درصد گسترش می‌یابد. اما اداره آمار ملی انگلیس اعلام کرده که این مشکلات از سال1999 تا 2004 به این صورت بوده که از هر 10 نفر یک نفر با نوعی از اختلالات روانی درگیر بوده است.

 آمارهای اخیر هم نشان می‌دهند که تجویز داروهای ضد‌افسردگی برای کل جمعیت به بالاترین حد خود رسیده به طوری که بیش از 31 میلیون نسخه با چنین داروهایی در سال 2006 تجویز شده است؛ این یعنی 6درصد رشد نسبت به سال گذشته.

 با این حال کالج سلطنتی پزشکان عمومی اعلام کرده است افسردگی تنها با مصرف دارو درمان نمی‌شود و باید این افراد تحت مشاوره و روان‌درمانی قرار گیرند. پرفسور مایور لاکانی، رئیس این کالج هم تجویز داروهای ضد‌افسردگی را بلافاصله بعد از تشخیص بیماری اشتباه می‌داند و معتقد است: پزشکان باید معاینه‌ای کلی و دقیق از بیمار انجام دهند و در صورت لزوم اقدام به تجویز این داروها کنند.

منبع: بی.‌بی.‌سی/ 23 جولای 2007

کد خبر 28215

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز