همشهری آنلاین: عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر ضرورت انتقال ۳۰ درصد حمل و نقل جاده‌ای به حوزه ریلی از اعتبار مورد نیاز برای تجهیز و توسعه حمل و نقل جاده‌ای در کشور خبر داد.

عباس آخوندی

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، عباس آخوندی امروز جمعه پنجم دی‌ماه در آیین افتتاح تقاطع غیرهمسطح غربی و آغاز عملیات اجرایی پروژه‌های راه‌سازی شهرستان گرمسار که در محل فرمانداری این شهرستان برگزار شد، گفت: گرمسار از جهت موقعیت جغرافیایی بسیار حائز اهمیت است بنابراین فارغ از راه‌های دسترسی باید به لحاظ توسعه‌ای نگاه ویژه ای به این شهرستان داشت.

وی افزود: تمام راه‌هایی که از جنوب به سمت شرق کشور امتداد دارند از مسیر گرمسار کانالیزه می‌شوند بر همین اساس باید برای این شهر یک طرح توسعه‌ای در نظر گرفت.

وي با اشاره به اهمیت توسعه راه آهن اظهار کرد: میزان خودروهای عبوری در جاده‌ها هم اکنون نسبت به دو دهه گذشته سه برابر شده و این روند صعودی همچنان ادامه دارد. از آنجایی‌که نزدیک به ۱۷ میلیون خودرو در راه‌های ایران تردد دارند نیاز به توسعه تمام راه‌های کشور احساس می‌شود.

آخوندی گفت: برای تسهیل تردد خودروها در جاده‌ها دو برنامه می‌توان در نظر گرفت. نخست آنکه فقط توسعه حمل و نقل جاده‌ای مد نظر باشد که در این صورت هر چقدر در ساخت راه اقدام شود همچنان با کمبود مسیر و جاده مواجهیم. برنامه دوم می‌تواند آن باشد که ۲۰ تا ۳۰ درصد حمل و نقل باری و مسافری جاده به حوزه ریلی منتقل شود که در اين زمينه یک طرح توسعه‌ای را برای تحقق این هدف در حوزه ریلی پیش بینی کردیم.

وی ادامه داد: البته طرح توسعه حوزه ریلی بسیار پرهزینه است اگر بخواهیم ۲۰ درصد ترافیک حمل و نقل بار و مسافر جاده تا سال ۱۴۰۰ به حوزه ریل منتقل شود فقط در زیرساخت حدود ۲۷ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری نیاز داریم اما این اقدام اجتناب ناپذیر است.

آخوندی یادآور شد: ناوگان حمل و نقل ریلی در حوزه مسافری پیر است چون از حدود دو هزار واگن مسافری باید ۴۰۰ واگن از ناوگان خارج و دو هزار و ۴۰۰ واگن جدید به ناوگان حمل و نقل ریلی برای جابه‌جایی مسافر اضافه شود. از آنجا که هزینه تامین هر واگن با کشنده چهار میلیارد تومان است بنابراین تامین اعتبار برای اضافه کردن دو هزار و ۴۰۰ واگن جدید به ناوگان ریلی در حوزه مسافری هشت تا ده هزار میلیارد تومان هزینه نیاز دارد.

وی گفت: ضمن آنکه تعداد واگن‌های باری نیز باید به بیش از ۵۰ هزار واگن افزایش یابد که اجرای این برنامه‌ها نیازمند سرمایه گذاری وسیع است.

ظرفیت ریلی تهران- مشهد به ۳۵ میلیون مسافر افزایش یابد

وزیر راه و شهرسازی در ادامه سخنان خود به دیگر برنامه این وزارتخانه در جهت ارتقاء حمل و نقل ریلی از جمله برقی کردن قطارهای مسیر-تهران مشهد اشاره کرد و افزود: هم اکنون ظرفیت مسافری این مسیر ۱۲ تا ۱۳ میلیون نفر است که سعی داریم این ظرفیت به ۳۵ میلیون مسافر افزایش یابد که در صورت محقق شدن این هدف مردم گرمسار نیز بهره‌مند می‌شوند.

آخوندی ادامه داد: همزمان در پی اجرای خط سوم و چهارم راه آهن گرمسار هستیم و امیدواریم خط سوم این مسیر ریلی تا تابستان سال آینده فعال شود و متعاقب آن اجرای خط چهارم و فعال سازی آن را در برنامه داریم.

وی گفت: این کار به ناوگان ریلی فرصت می‌دهد تا در مسیر تهران گرمسار حرکت قطارها متناوب و مناسب و سریع انجام شود البته لازمه آن توسعه ایستگاه گرمسار است.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به طرح توسعه ایستگاه گرمسار یادآور شد: نصب پله برقی و آسانسور برای متصل کردن سکوهای ایستگاه به یکدیگر و فراهم کردن فضای پارکینگ و رفع مشکل محوطه های مزاحم از برنامه‌های طرح توسعه ایستگاه گرمسار به شمار می‌آید.

لزوم افزایش تعداد ایستگاه‌های راه آهن تهران

وی گفت: هم اکنون در تهران فقط یک ایستگاه راه آهن است اما باید تعداد ایستگاه‌های راه آهن تهران افزایش یابد بر همین اساس کسانی که از سمت جنوب شرق وارد تهران می‌شوند می‌توانند از طریق مترو در سطح شهر جابه‌جا شوند.

آخوندی با اشاره به تکمیل آزاد راه قم-گرمسار یادآور شد: برای ساخت این آزاد راه ۱۵۰۰ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری شد حتی می‌توانست چند ماه پیش به بهره‌برداری برسد اما در نظر داشتیم تمام استانداردهای بین‌المللی برای ایمنی راه، نصب علائم و گارد ریل و دوربین انجام شود که بر همین اساس نیمه دوم بهمن ماه با حضور رئیس جمهور این پروژه افتتاح می‌شود.

وی افزود: در ادامه آزاد راه قم-گرمسار ارتقاء سطح خدمات جاده‌ای به سمت فیروزکوه در دستور کار است که امیدواریم سال آینده این هدف نیز محقق شود تا کسانی که از جنوب به سمت شمال می روند بدون آنکه نیاز باشد وارد تهران شوند از مسیر آزاد راه قم-گرمسار تردد کنند.

وی تاکید کرد: حتماً باید در کنار احداث راه‌ها به معماری و زیبایی مسیر نیز توجه شود چرا که هر چه کنار جاده‌ها فضای چشم‌انداز زیباتر و فرح بخش‌تری داشته باشند آرامش روحی و روانی راننده بیشتر است و از پیمودن مسیر کمتر خسته می‌شود.

آخوندی به بازدید خود از محل اجرای تقاطع غیرهمسطح راه اصلی آرادان اشاره کرد و گفت: با پیمانکار این پروژه صحبت شد تا کمتر از ۱۸ ماه زمان در نظر گرفته شده برای اجرای طرح کار آن به پایان برسد و تا پایان سال آینده این پروژه تکمیل شود.

وزیر راه و شهرسازی به بازدید خود از بیمارستان ۱۶۴ تختخوابی گرمسار اشاره کرد و توضیح داد: این بیمارستان با استاندارد و کیفیت خوب در حال ساخت است و پیشرفت ۸۵ درصدی دارد و هم اکنون در حال هماهنگی با بخش پزشکی هستیم تا تجهیز آن نیز انجام و آماده افتتاح شود.

وی گفت: هشت کیلومتر مسیر روبروی بیمارستان در حال تعریض است تا با افزایش حجم ترافیک برای استفاده از این بیمارستان منجر به تصادف نشود. امیدواریم این طرح ظرف ۶ ماه به پایان برسد.

آخوندی تاکید کرد: باید در بخش خصوصی برای سرمایه‌گذاری اعتماد ایجاد شود تا با جذب سرمایه‌های ابن بخش توسعه واقعی در حوزه اشتغال‌زایی و افزایش رفاه مردم محقق شود.

در پایان این مراسم با حضور وزیر راه و شهرسازی از منوچهر رحمانی مدیر کل راه و ترابری استان سمنان و میرمحمد مدیر راه و ترابری استان سمنان تقدیر شد.

وزیر راه و شهرسازی پس از سخنرانی در این مراسم در نماز جمعه گرمسار شرکت کرد.

در ابتدای این جلسه استاندار، نماینده مردم گرمسار و آرادان در مجلس شورای اسلامی و مدیر کل راه و ترابری استان سمنان وضعیت پروژه‌های راه و شهرسازی را گزارش کردند.

کد خبر 282060

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha