همشهری آنلاین: نخست‌وزیر عراق در سفر به ترکیه با مقام‌های این کشور از جمله رجب طیب اردوغان و احمد داوود اوغلو دیدار کرد.

دیدار حیدر العبادی با رهبران ترکیه

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از شبکه اسکای نیوز عربی، «حیدر العبادی» نخست‌وزیر عراق که به آنکارا سفر کرده است، عصر پنج‌شنبه با «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهوری ترکیه در کاخ ریاست جمهوری دیدار کرد.

العبادی پیش از آن در کنفرانس خبری مشترک با «احمد داوود اوغلو» نخست‌وزیر ترکیه شرکت کرد. در جریان گفت‌وگوها نخست‌وزیر ترکیه تاکید کرد: آنکارا و بغداد رویکرد مشترکی در قبال تمام گروه‌های تروریستی منطقه از جمله حزب کارگران کردستان ترکیه (پ.ک.ک) و داعش دارند.

حیدر العبادی نیز با اشاره به خطرات داعش بر عزم جهانی برای نابود کردن این گروه تروریستی تاکید کرد. داوود اوغلو در ادامه با تاکید بر ضرورت مقابله با داعش روابط بغداد - آنکارا را رو به رشد خواند و گفت: روابط ترکیه و عراق هم‌اکنون وارد همکاری‌های استراتژیک شده است.

داوود اوغلو افزود: ترکیه به حمایت همه‌جانبه از عراق در مبارزه با گروه‌های تروریستی در منطقه ادامه می‌دهد. دو کشور رویکرد مشترکی در قبال گروه‌های تروریستی دارند و اصلی‌ترین دستور کار ترکیه برقراری امنیت و حمایت از تمامیت ارضی عراق است.

نخست‌وزیر ترکیه در پاسخ پرسشی مبنی بر استفاده تروریست‌ها از خاک ترکیه برای پیوستن به افراطگرایان در عراق و سوریه گفت: آنکارا مخالف این روند است. نباید هیچ نوع شبه‌نظامی خارجی در عراق و سوریه باشد مگر شهروندان این کشور. ترکیه آماده است تا برای مقابله با شبه‌نظامیان خارجی همکاری کند.

نخست‌وزیر عراق نیز در سخنانش از تلاش‌های ترکیه برای آموزش نیروهای عراقی تشکر کرد. وی در سفر دو روزه خود که 25 و 26 دسامبر انجام می‌شود، قرار است با سایر مقام‌های ارشد ترکیه نیز دیدار کرده و در نشست شورای عالی همکاری‌های استراتژیک عراق - ترکیه شرکت کند.

سفر حیدر العبادی در شرایطی انجام می‌شود که روابط آنکار - ترکیه در حال بهبود است. نخست‌وزیران ترکیه و عراق همچنین در خصوص همکاری در حوزه انرژی بحث و رایزنی کردند و حیدر العبادی گفت که عراق می‌خواهد از طریق ترکیه نفت صادر کند.

کد خبر 282040

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha