همشهری آنلاین: معاون رئیس‌جمهور و رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران با اشاره به رسالت اصلی پیامبران،یعنی فرهنگ‌سازی در جامعه گفت:فرهنگ ایثار غیر از فرهنگ امام حسین (ع) نیست.

شهیدی

به گزارش ایسنا،‌ حجت‌الاسلام والمسلمین شهیدی محلاتی که در همایش سراسری تبیین جایگاه نخبگان و تشکل‌های شاهد و ایثارگر در ترویج فرهنگ ایثار و شهادت و اختتامیه جشنواره پژوهشی ایثار و شهادت در سالن شهید رسول‌زاده سخن می‌گفت، اظهار کرد: امروز اگر در جامعه فریاد فرهنگ ایثار می‌زنیم به این نتیجه رسیده‌ایم که تنها فرهنگی است که پیامبران آمدند تا بتوانند فرهنگ را در جامعه عوض کنند و این را در بیانات و روایات پیامبران و معصومین به عینه مشاهده می‌کنیم.

وی ادامه داد: فرهنگ ایثار غیر از فرهنگ امام حسین (ع) و عاشورا نیست. همان فرهنگی است که امام حسین (ع) آن را بوجود آورد و تبیین کرد، بنابراین لازم است که ما هم بر روی آن کار کنیم.

شهیدی ادامه داد: از سال گذشته دغدغه‌هایی در حوزه‌های مختلف جامعه هدف بنیاد شهید داشتیم که آن‌ها را با توجه به اساسنامه بنیاد شهید در دستور کار قرار دادیم. یکی از این دغدغه‌ها رسیدگی به وضعیت جامعه هدف و بحث دیگر فرهنگ ایثار و شهادت است. البته در این زمینه مشکلات پرسنل بنیاد شهید را هم بررسی کردیم. به این ترتیب که در سال اول برنامه‌های کوتاه‌مدت، میان‌مدت و دراز مدت انجام دادیم تا بتوانیم بر مشکلات و کاستی‌ها غلبه کنیم و در حال حاضر در مسیری قرار گرفتیم که باید به آن می‌رسیدیم.

وی اظهار کرد: امسال بنیاد شهید باید گام‌های جدیدی در زمینه‌های مختلف به ویژه نشر فرهنگ ایثار و شهادت بردارد زیرا رهبر معظم انقلاب اسلامی در این زمینه تأکیدات زیادی دارند و ما در این راستا اقدامات متعددی را شروع کرده‌ایم که امیدواریم به نتایج مثبتی منتهی شود. البته برخی اقدامات هم نتیجه داده است و ما نشانه‌های آن را در کارهایی که انجام داده‌ایم به وضوح مشاهده می‌کنیم.

شهیدی گفت: سال گذشته فراخوانی برای پژوهش درباره فرهنگ ایثار و شهادت اعلام شد و از امروز که روز پژوهش آغاز می‌شود باید تلاش‌هایمان را در این رابطه چند برابر کنیم. زیرا باید ببینیم این فرهنگ چه بوده، چکار کرده و در کشورهای اسلامی چه آثار مثبتی را در پی داشته است. بنابراین باید تمام ابعاد را بررسی کنیم. برای اینکه به اهمیت فرهنگ ایثار بیشتر پی ببریم باید به یک نمونه اشاره کنم. کارتر رئیس جمهور اسبق آمریکا گفته بود باید بر روی مذهب سنی و شیعه بررسی کنیم و تفاوت آن‌ها را مشخص کنیم. البته به گفته کارتر فرهنگ اهل سنت برای آن‌ها خطری ندارد و فقط فرهنگ شیعه است که تهدیدشان می‌کند و مسئله شاخص در فرهنگ شیعه همان فرهنگ ایثار و شهادت است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود اظهار کرد: امروز تمام دنیا در مقابل ما ایستاده است. همان‌طور که در جنگ تحمیلی در مقابل ما ایستاد اما راه به جایی نبرد و شعار رزمندگان یعنی «کربلا کربلا ما داریم می‌آییم» محقق شده و ما آن را در اربعین امسال به وضوح دیدیم.بنابراین فرهنگ ایثار باید به نسل جدید منتقل شود و ما در این زمینه مسئول هستیم و وظیفه داریم زیرا عده‌ای از فرزندان کشورمان آشنایی زیادی با این فرهنگ ندارند. برای اینکه به این هدف مهم نائل آییم باید به مسئله پژوهش به عنوان یک مسئله خاص اهمیت بدهیم و البته معاونت پژوهش بنیاد شهید در همین زمینه فعالیت می‌کند که این نشان از جایگاه پژوهش در بنیاد شهید است.

شهیدی همچنین به اهمیت پژوهش در مورد وصیت‌نامه‌های شهدا اشاره کرد و گفت: هر وصیت‌نامه‌ای از شهدا پیام خاص خودش را دارد و همه مدیران مکلف‌اند در زمینه پژوهش و در هر زمینه‌ای به نحو احسنت فعالیت کنند. یکی از دلایلی که باعث شد مرکز دانش‌پژوهان جوان و تشکل‌های بنیاد با هم ادغام شوند تبدیل آن‌ها به یک اتاق فکر در جهت دستیابی به همین خواسته است زیرا اگر پژوهشی انجام نشود دستیابی به یک هدف ناقص خواهد بود. ما باید در زمینه‌های مختلف دفاع مقدس از جمله مسائل مربوط به ایثارگران، فرزندان ایثارگران و... پژوهش‌های مختلفی انجام بدهیم. البته بنیاد شهید کارهای زیادی انجام داده و برخی مسئولان هم به خاطر همین کار بنیاد را تشویق کرده‌اند.

وی در پایان سخنانش با طرح این سوال که چرا باید فرزندان شهدا و ایثارگران از معرفی خود در برخی مجامع از جمله دانشگاه‌ها واهمه داشته باشند، افزود: فرزند ایثارگر و شهید بودن یک افتخار است. متأسفانه برخی عنوان می‌کنند هر چه هست برای خانواده های شهدا و ایثارگران است و هر چند چنین چیزی صحت ندارد اما اگر هم باشد حق آن‌هاست چون امنیت و پیشرفت امروزمان را مدیون شهدا و ایثارگران هستیم.

فریبا نظری مدیرکل دفتر پژوهش های فرهنگی بنیاد در ادامه با اشاره به رویکرد پژوهش محوری در طول دوره ریاست جدید بنیاد، گفت: اهمیت دادن به جایگاه پژوهش در هر سازمانی نگرش و رویکرد توسعه یافتگی، نوگرا بودن و پویا بودن یک سازمان را نشان می‌دهد.

وی اظهار داشت: فرهنگ سازمانی اهمیت جایگاه پژوهش در سازمان به عنوان یک عامل مهم نرم افزاری می تواند کمبودهای یک سازمان پژوهش محور را برطرف کند.

نظری خاطرنشان کرد: اهمیت جایگاه و رویکرد نوگرا بودن و پژوهش محوری در بنیاد با نگاه عالمانه رییس بنیاد شهید بیش از قبل به کاربردی شدن و عملیاتی شدن نزدیک شده است و می‌توان گفت که شعار دفتر پژوهش‌های فرهنگی بنیاد که می‌گوید باید با پژوهش تصمیم گیری کینم در حال تحقق است.

وی با اشاره به نقش نخبگان شاهد و ایثارگر در تصمیم گیری با پژوهش در سازمان، گفت: ترویج فرهنگ ایثار و شهادت به پژوهش محوری فعالیت‌ها بستگی دارد.

نظری با اشاره به اختتامیه جشنواره پژوهشی ایثار و شهادت، گفت: فراخوان این جشنواره با هدف شناخت آثار پژوهشگرانی که در حوزه ایثار و شهادت فعالیت دارند از هفته پژوهش سال 92 آغاز شده بود .

مدیرکل دفتر پژوهش های فرهنگی بنیاد در پایان افزود: سه محور پایان نامه ، مقالات علمی و پژوهشی و طرح های پژوهشی طی فرآیند داوری در این جشنواره مورد بررسی قرار گرفتند که در پایان 14 نفر به عنوان برترین انتخاب شدند.

کد خبر 281245

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دفاع-امنیت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha