جمعه ۲۱ آذر ۱۳۹۳ - ۲۲:۰۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: جمعیت زائران در کربلا به حدی زیاد است که هرچند در تمام خیابان‌های شهر غذای نذری پخش می‌شود و موکب‌هایی برای اسکان زائران راه‌اندازی شده اما مسؤولان برای خدمات‌رسانی غافلگیر شده‌اند.

KARBALA

حالا جز این دغدغه که تلاش بیشتری را مطالبه می‌کند، یک دغدغه دیگر برای مسؤولان، رخ می‌نماید: بعدازظهر اربعین.

مساله‌ای که بی‌شک، با تلاش و درایت مسؤولان و زائران ایرانی، به بهترین نحو به انجام خواهد رسید.

احمد رنجبر - مسوول ستاد بازسازی عتبات در شهر کربلا - که می‌گوید از حجم جمعیتی که اربعین امسال به شهر کربلا وارد شده‌اند، غافلگیر شده است، به خبرنگار اعزامی ایسنا به عراق، گفت: سال گذشته نزدیک به 400 هزار نفر از ایران وارد عراق شدند؛ اما امسال تا چهار برابر این جمعیت هم وارد شهر کربلا شده‌اند. حتا بعضی‌ها بعد از اربعین هم به کربلا می‌آیند.

او اضافه می‌کند: ما قبلا برای پوشش بخشی از این جمعیت برنامه‌ریزی کرده بودیم، فکر نمی‌کردیم این‌طور غافلگیر شویم و فکر می‌کردیم ششصد هفتصد هزار نفر می‌آیند که ما هم دو سه هزار نفر از آن‌ها را اسکان خواهیم داد؛ ولی الان تا 50 هزار نفر را پوشش داده‌ایم. ستاد با همکاری هلال احمر، سازمان حج و زیارت ایران و تولیت‌ها توانست این ظرفیت را ایجاد کند.

رنجبر با بیان اینکه اولویت نخست موکب‌های ستاد، اسکان دادن زنان و کودکان است، به ماموریت جدید این روزهایش اشاره می‌کند که گشت‌های شبانه‌ای در شهر کربلا دارد تا زنان و کودکانی را که کنار خیابان یا در فضای نامناسب اسکان کرده‌اند، به سمت این اقامتگاه‌ها هدایت کند.

او می‌گوید: بیشتر زائران از وجود چنین امکاناتی از جانب ایران اطلاع ندارند و ما سعی می‌کنیم تا حد توان آن‌ها را سامان‌دهی کنیم و تا به حال دویست، سیصد نفر را به این شکل پوشش داده‌ایم.

مسؤول ستاد بازسازی عتبات در شهر کربلا اضافه می‌کند: ما خیلی از جاها را پر کردیم و دیگر توان زیادی برای اسکان دادن زائران نداریم، با این حال هنوز زنان حامله یا همراه با بچه کوچک در بین زائران حضور دارند که جای مناسبی برای اسکان ندارند و برای آن‌ها باید تلاش کنیم.

رنجبر می‌گوید: ستاد بازسازی عتبات همچنان مترصد ایجاد موکب‌های جدید است و مشکلی از این بابت ندارد و قرار است از تولیت حرم‌ها چادر برای اقامت زائران تامین شود؛ ولی جمعیت آنقدر زیاد است که این امکانات کفاف نمی‌دهد. با این حال ما تا حدی توان داریم تکلیفمان را انجام می‌دهیم.

او با بیان این که اولویت موکب‌های ستاد برای اسکان دادن زائران بعد از ایرانی‌ها اتباع افعان است، اظهار می‌کند: برای اسکان دادن زائران در این موکب‌ها هیچ تبعیضی قائل نیستیم، ایرانی، عراقی، افغان. البته ما بعد از ایرانی‌ها، افعان‌ها را در اولویت اسکان قرار دادیم، چون آن‌ها در بین عرب‌ها خیلی مظلوم اند و گاه به ایشان احترام لازم نمی‌شود.

این مقام مسؤول در پاسخ به این پرسش که چرا با وجود پیش‌بینی‌های دولت عراق برای حضور 17 میلیون زائر در گردهمایی اربعین، تدابیر بیشتری برای تامین امکانات اتخاذ نشد؟ می‌گوید: بیشتر این 17 میلیون نفر، عراقی هستند. آن ها 15 روز مانده به اربعین حرکت می‌کنند و نصف یک روز در شهر می‌مانند و برمی‌گردند.

مسوول ستاد بازسازی عتبات در شهر کربلا، اقدام دولت عراق را برای آزاد کردن ویزا، یکی از دلایل حضور چنین جمعیتی در کربلا می‌داند و در ادامه با ضرورت توجه نسبت به وضعیت زائران از بعدازظهر روز اربعین به بعد، می‌گوید: در این شهر بعد از عصر اربعین هیچ موکبی پیدا نمی‌شود، همه جمع می‌کنند و می‌روند. درحالی‌که مساله ما روز اربعین است، چراکه برگشت و سامان‌دهی زائران سختی‌های خاص خودش را خواهد داشت.

  • گفت‌وگو از: سمیه حسنلو، از اعضای گروه خبرنگاران، عکاسان و تصویربرداران اعزامی ایسنا به نجف و کربلا
کد خبر 280846

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دین و اندیشه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha