مجموع نظرات: ۰
شنبه ۲۲ آذر ۱۳۹۳ - ۰۸:۲۰
۰ نفر

مهدیه تقوی‌راد- خبرنگار گروه اجتماعی همشهری: بیمارستان حضرت زین العابدین (ع) که توسط ستاد بازسازی عتبات در خیابان الوائلی کربلا ساخته شده این روزها یکی از محل‌هایی است که برای اسکان زائران ایرانی در کربلا در نظر گرفته شده است.

کمپ

اتاق‌هایی که در آینده‌ای نزدیک قرار است به وسایل پزشکی تجهیز شوند با موکت‌های سبز رنگ و پتوهای رنگی تجهیز شده‌اند.

دو طبقه از بیمارستان به اسکان خانم‌ها و سایر طبقات برای آقایان تدارک دیده شده است و تمام راهروها نیز با موکت و پتو مفروش شده‌اند تا زائران بیشتری بتوانند در این محل اسکان پیدا کنند.

محوطه پشت بیمارستان نیز مملو از چادرهای سفید رنگی است که محلی برای اسکان هیات‌هایی است که از تهران با ستاد عتبات عالیات برای اسکان و پذیرایی هماهنگ کرده‌اند. داخل هر چادر که د رمواقع عادی ظرفیت 10 نفر را دارد بیش از 15 زائر اسکان پیدا کرده اند و البته هیچ کس هم اعتراضی به این موضوع ندارد. در طبقه هم کف ورودی بیمارستان اسامی زائرانی که قرار است در این محل اسکان پیدا کنند ثبت می‌شود. سمت چپ سالن هم به آشپزخانه تعلق دارد و حدود 30 آشپز و کمک آشپز و خدمه در آن مشغول فعالیت شبانه روزی هستند.

کمپ

آشپزخانه بیمارستان زین العابدین سه نوع غذا در طی ده روز طبخ و توزیع می شود. حاج حسین حیدری، که سر آشپز مستقر در بیمارستان است تمام وسایل مورد نیاز برای آشپزخانه را از تهران به کربلا آورده. 4 تن برنج اعلای ایرانی، 600 کیلو سیب زمینی، 400 کیلو پیاز خلال سرخ شده، 300 کیلو رب گوجه فرنگی، 65 حلب روغن نباتی 17 کیلویی و حدود 20 کیلو زعفران همه و همه در این چند روز قرار است به دست آشپرها و خدمه ایرانی پخته و به دست زائران حرم سیدالشهدا برسد.

اما موکب های ستاد بازسازی عتبات به این تعداد محدود نمی‌شود. تعداد زوار ایرانی ک به نیت زیارت اربعین وارد سرزمین بلا دیده کربلا شده اند از حد تصور خارج است و قابل قیاس با سال های گذشته نیست. این موضوع را می توان در صحبت‌های مسئولان ستاد بازسازی عتبات نیز مشاهده کرد. به گفته احمد رنجبر، مسئول ستاد بازسازی عتبات عالیات در کربلا اگر چه شهرداری تهران، سازمان هلال احمر و سازمان حج و زیارت نیز برای اسکان و خذمات رسانی به زائران ایرانی به پای کار آمده اند اما تجهیزات این سازمان ها و نهادها برای خدمات دهی به این تعداد زائر به هیچ عنوان مناسب نیست و تنها قابلیت خدمات دهی به تعداد کمی از وزار را دارا هستند. سونامی جمعیت در حالی به شهر کربلا وارد شده که مسئولان عراقی دنیز تصور ورود این تعداد زائر را به کربلا نداشتند. رنجبر در این باره می‌گوید: با امکانات فعلی امکاناتمان اجازه خدمات رسانی به این تعداد را نمی دهد و نمی توان این جمعیت را مدیریت کرد.

کمپ

اگر چه رنجبر از کمبود امکانات با توجه به جمعیت زوار گلایه می‌کند با این حال مسئولان ستاد بازسازی عتبات حواسشان به زوار زنی که به تنهایی برای زیارت راهی کربلا شدهاند هست. رنجبر د ر این باره می گوید:ستاد بازسازی عتبات بیشتر توان خود را برای اسکان بانوان ایرانی به کار گرفته و بانوانی که به علت کمبود جا در کربلا شب را تا صبح در خیابان سپری کرده‌اند را شناسایی و د رکمپ های ستاد اسکان داده است. به گفته وی هیئاتی که از تهران برای اسکان در کربلا در ستاد ثبت نام کرده بودند 5 هزار نفر را شامل می‌شدند اما در عمل بیش از یک میلیون ایرانی به دنبال اسکان در کربلا هستند که باید ربای آنها برنامه ریزی کرد.

وی بیشترین مشکل را روزهای بعد از اربعین عنوان می‌کند و می‌گوید: فردای اربعین تمامی موکب‌ها در شهر جمع آوری می‌شود و فقط موکب‌های ایرانی در سطح شهر برای اسکان زائران ایرانی باقی می‌ماند که باید برای برگشت این تعداد افراد ساماندهی صورت گرفته و برای ناهار و شام آنها نیز فکری اساسی کرد.

کد خبر 280857

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha