اصغر بادپر: آب همان فرمول ساده‌ی دوست‌داشتنی، همان H۲O عزیز، فقط همین فرمول ساده نیست.

گاه و بي‌گاه، خبرهايي از آلودگي آب در مناطق مختلف جهان به‌گوش مي‌رسد و به شهروندان آن مناطق توصيه مي‌شود از بطري‌هاي آب‌معدني براي آشاميدن آب،  استفاده كنند.

در واقع آب هميشه دو اتم هيدروژن و يك اكسيژن نيست! گاهي عناصر ديگري هم در آب وجود دارند كه نبايد باشند. اما آب‌معدني كه به نوشيدن آن توصيه شده‌ايم، همان آب چشمه است،كه با عبور از طبقه‌ها و لایه‌های کوه‌ها به‌طور طبیعی تصفیه شده و هنگامی که به سطح زمین می‌رسد، به جوش و خروش درمی‌آید و هوا و اکسیژن فراوانی را دریافت می‌کند. این آب به دلیل املاح معدنی مانند کلسیم، منیزیم، سدیم و پتاسیم دارای طعم و مزه بهتری نسبت به آب لوله‌‌کشی است و می‌تواند تا حدودی تأمین‌کننده‌ي نیازهای بدن باشد.

حالا اگر خواستيد آب‌معدني بخريد، يادتان باشد بطري‌هايي را كه يخ‌زده‌اند يا پشت شیشه‌ي مغازه‌ها در مجاورت تابش مستقیم نور خورشید هستند، تهيه نكنيد. چون درجه‌ي حرارت بسیار بالا و پایین می‌تواند موجب انتقال ترکیبات مضر بطری پلاستيكي به درون آب شوند. پس اگر در هنگام نوشیدن این نوع آب‌ها مزه‌های عجیب و طعم پلاستیک را احساس کردید، مطمئن باشید که حلال‌‌های شیمیایی دیواره‌ي بطری در آب حل شده‌اند.

 از طرفی نوشیدن همیشگی و دائم آب‌های معدنی به دليل وجود نیترات، نیتریت، سرب، کادمیوم و جیوه برای سلامتی زیان‌بخش‌اند. به‌دلیل اين‌که برخی از این آب‌ها به‌ویژه انواعی که از آب‌های پایین‌دست تهیه می‌شوند، در معرض آلوده‌شدن به فاضلاب، انواع کودها و آفت‌کش‌ها و البته فلزات سنگین هستند،  مصرف زیاد آب‌معدنی توصیه نمی‌شود. نکته‌ي دیگر اين‌که درصد املاح برخی از آب‌های معدنی بیش از حد نیاز است كه می‌تواند خطر بروز سنگ کلیه را در افراد مستعد افزایش دهد.

بعضي‌ها آب را براي تصفيه مي‌جوشانند. از نظر علمی بهتر است فقط آب را برای یک دقیقه بجوشانید. به‌علاوه لازم نیست حتماً  آب را تا نقطه‌ي جوش برسانید، چون می‌توانید با کنترل شعله‌ي گاز، دمای آن را فقط برای چند دقیقه تا حرارت حدود 85 درجه‌ي سانتی‌گراد نگه‌دارید.

 زياد جوشاندن آب باعث از بین‌ رفتن میکروارگانیسم‌های بیماری‌زا (موجودات ريز ميكروسكوپي كه با چشم غيرمسلح ديده نمي‌شوند)، برخی ویروس‌ها و... می‌شود به‌علاوه در این روند، بیش‌تر آلاینده‌های فرار آلی که نقطه‌ي جوش‌ آن‌ها از 100 درجه‌ي سانتی‌گراد است، در اثر تبخیر از آب خارج می‌شوند.

يكي از دليل‌هاي جوشاندن آب، كم‌كردن نيترات موجود در آن است، درحالي كه گفته مي‌شود  هنگام جوشاندن آب، نیترات از بین نمی‌رود و در واقع شما با بخار کردن آب، میزان نیترات در هر لیتر را افزایش مي‌دهید.

باید توجه داشت در بيش‌تر  آب‌هاي معدني و بسته‌بندي، ميزان فلوراید پایین است، در حالی که ‌این ماده برای حفظ سلامت دندان‌‌ها و استخوان‌‌ها ضروری است و آب لوله‌کشی منبع مناسبی برای تأمین آن است. البته میزان فلورايد آب لوله‌كشي هم آن‌قدرها زياد نيست و  در هر لیتر آب لوله كشی حدود دو میلی‌لیتر فلوراید وجود دارد و اگر بخواهيد فلورايد بيش‌تري دريافت كنيد، می‌توانید آن را از طریق مصرف نمك، برخی از محصولات لبنی و مواد دیگر تأمین كنید.

اين را به مادرها بگوييد كه  از پر کردن مجدد بطری‌های آب‌معدنی با‌ آب شهری یا موادی مثل آب‌غوره، ترشی، سرکه و آب‌لیمو خودداری کنند، چرا که مواد اسیدی و بازی می‌توانند با دیواره قوطی‌های پلاستیکی فعل و انفعالات نامطلوبی ایجاد کرده و موجب سمی و سرطان‌زا شدن محصولات داخل بطری شوند.

کد خبر 280628

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha