همشهری آنلاین: بنیاد کودکان سازمان ملل (یونیسف) روز دوشنبه ۸ دسامبر (۱۷ آذر)‌ سال ۲۰۱۴ را با وجود ۱۵ میلیون کودکی در میانه جنگ‌ها در جمهوری آفریقای مرکزی، عراق، سودان جنوبی، سوریه اوکراین و فلسطین گرفتار آمده‌اند، سالی مصیبت‌بار برای کودکان اعلام کرد

به گزارش رویترز آنتونی لیک، مدیر عامل یونیسف، گفت شمار بالای بحران‌ها در کشورهای جهان از جمله افغانستان، جمهوری دموکراتیک کنگو، نیجریه، پاکستان، سومالی، سودان و یمن باعث آن شده است که بسیاری از این بحران‌ها به سرعت فراموش شوند یا سرخط اخبار جهانی را به خود اختصاص ندهد.

یونیسف می‌گوید در سراسر جهان حدود ۲۳۰ میلیون کودک در کشورها و مناطقی زندگی می‌کنند که گرفتار منازعات مسلحانه هستند.

لیک در بیانیه‌اش گفت: «کودکان در حال تحصیل در کلاس درس و هنگام خوابیدن در بسترهای‌شان کشته شده‌اند؛ آنها یتیم شده‌اند، ربوده شده‌اند، شکنجه شده‌اند، به جنگ فرستاده شده‌اند، به آنها تجاوز شده است و حتی به عنوان برده فروخته شده‌اند. در هیچ زمانی در حافظه معاصر این همه کودک دستخوش چنین سبعیت‌های غیرقابل‌بیانی نشده‌اند.»

تهدیدهای عمده‌ای برای سلامت و بهزیستی کودکان نیز در این سال پدیدار شده است، از جمله شیوع مرگبار ابولا در کشورهای آفریقای غربی مانند گینه، لیبریا و سیرالئون که باعث یتیم شدن هزاران کودک و بازماندن ۵ میلیون کودک از تحصیل شده است.

لیک گفت: «خشونت و تروما فقط به کودکان آسیب نمی‌رسانند- این آسیب‌ها توانایی‌های جامعه را متزلزل می‌کنند.»

به گفته یونیسف در جمهوری آفریقای مرکزی که خشونت‌های متقابل فرقه‌ای باعث جابه‌جایی یک پنجم جمعیت شده است، ۲/۳میلیون کودک گرفتار این منازعات شده‌اند و تصور می‌شود تا ۱۰۰ هزار نفر در سال گذشته بوسیله گروه‌های مسلح به خدمت گرفته شده و بیش از ۴۳۰ نفرشان کشته شده باشند.

این سازمان گفت در طول جنگ ۵۰ روزه غزه حدود ۵۳۸ کودک فلسطینی کشته و ۳۳۷۰ کودک مجروح شده‌اند.

به گفته یونیسف بیش از ۳/۷ میلیون کودک در سوریه  گرفتار جنگ داخلی شده‌اند، از جمله ۱/۷ میلیون کودکی که از این کشور گریخته‌‌اند. این سازمان افزود تخمین زده می‌شود که در کشور همسایه، عراق، ۲/۷ میلیون کودک در منازعات گرفتار و دست کم ۷۰۰ کودک کشته یا معلول شده باشند.

یونیسف گفت: «کودکان در هر دوی این کشورها به طور فزاینده‌ای قربانی‌، شاهد یا حتی عامل انجام خشونت‌های وحشیانه و افراطی شده‌اند.»

حدود ۷۵۰۰۰۰ کودک در سودان جنوبی جابه‌جا شده‌اند و ۳۲۰ هزار نفرشان در ارودگاه‌های آوارگان زندگی می‌کنند. سازمان ملل می‌گوید در سال میلادی جاری بیش از ۶۰۰ کودک در این کشور کشته و بیش از ۲۰۰ کودک معلول شده‌اند، و حدود ۱۲۰۰۰ کودک بوسیله گروه‌های مسلح به خدمت گرفته‌ شده‌اند.

کد خبر 280530

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha