یکشنبه ۱۶ آذر ۱۳۹۳ - ۱۸:۵۹
۰ نفر

علی ابراهیمی: با ارائه لایحه بودجه سال۹۴ به مجلس شورای اسلامی برخی از نرخ ۱۰درصدی این مالیات در بودجه سال آینده خبر می‌دهند، این در حالی است که پیش از این وزارت امور اقتصادی و دارایی اعلام کرده بود، نرخ مالیات ارزش افزوده در سال آینده افزایش نخواهد یافت.

 علیرضاطاری‌بخش

براي رفع ابهام از اين موضوع با عليرضاطاري‌بخش، معاون ماليات ارزش افزوده سازمان امور مالياتي گفت‌وگو كرده‌ايم.

  • ماليات ارزش افزوده در سال آينده چقدر خواهد بود؟

نرخ ماليات ارزش افزوده در سال آينده 9درصد خواهد بود. اين نرخ در سال آينده براساس تكاليف قانون برنامه پنجم 8درصد تعيين و با افزودن يك درصد براساس مصوبه مجلس به‌عنوان ماليات سلامت، نرخ ماليات ارزش افزوده در سال آينده به 9درصد مي‌رسد.

  • اما پيش از اين وزير اقتصاد و رئيس سازمان مالياتي از تثبيت نرخ 8درصدي ماليات ارزش افزوده در سال94 خبر داده بودند؟

آنچه توسط وزارت امور اقتصادي و دارايي و سازمان امور مالياتي در مورد نرخ ماليات ارزش افزوده در سال آينده اعلام شد نوعي پيش‌بيني بود. اكنون نيز نظر اين وزارتخانه و سازمان امور مالياتي بر نرخ 8درصدي ماليات ارزش افزوده در سال آينده است. با وجود اين سازمان امور مالياتي تابع مصوبات مجلس است. براساس مصوبه اخير مجلس شوراي اسلامي در بررسي طرح الحاق موادي به قانون تنظيم بخشي از مقررات مالي دولت، نرخ يك درصدي ماليات ارزش افزوده در سال آينده براي بخش سلامت لحاظ شده كه با اين روند نرخ ماليات ارزش افزوده در سال آينده به 9درصد مي‌رسد.

  • يعني دولت درخواست افزايش يك درصدي نرخ ماليات ارزش افزوده در سال آينده را نداشته است؟

افزايش سنواتي لحاظ شده است چرا كه نرخ ماليات ارزش افزوده در سال92 به‌ميزان 6درصد بود كه اين نرخ امسال با افزايش يك درصدي سنواتي به 7درصد و پس از لحاظ ماليات يك درصدي سلامت به 8درصد افزايش يافت. در سال آينده نيز نرخ ماليات ارزش افزوده با افزايش سنواتي يك درصدي بر مبناي قانون برنامه پنجم به 8درصد مي‌رسد كه با افزودن يك درصد ناشي از مصوبه مجلس براي ماليات بخش سلامت اين نرخ به 9درصد خواهد بود.

  • با اين روند نرخ ماليات ارزش افزوده در سال آينده قطعا10درصد نخواهد بود؟

نه خير نرخ ماليات ارزش افزوده در سال آينده 9درصد خواهد بود و نرخ 10درصدي صحت ندارد. يك درصد از 9درصد هم براي بخش سلامت مدنظر است كه دائمي است.

کد خبر 280419

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha