همشهری آنلاین: معاون سازمان مالیاتی با اشاره به این که طبق اعلام بانک مرکزی تنها موسسات عسکریه، نور، کوثر مرکزی و توسعه مجاز هستند، گفت:‌ طبق قانون از سپرده و تسهیلات این موسسات غیرمجاز مالیات ارزش افزوده دریافت می‌شود.

علیرضا طاری‌بخش

فارس نوشت: علیرضا طاری‌بخش با اشاره به موضوع دریافت مالیات ارزش‌افزوده از مؤسسات اعتباری و مالی غیرمجاز اظهار داشت: مؤسسات و بانک‌هایی که از بانک مرکزی مجوز دارند از نظر سازمان امور مالیاتی معتبر هستند و مشمول تسهیلات و معافیت‌های مقرر در قوانین مالیات‌های مستقیم و مالیات بر ارزش افزوده هستند.

معاون مالیات بر ارزش افزوده سازمان امور مالیاتی در پاسخ به این سؤال که مؤسسات مالی و اعتباری که مجوز ندارند باید طبق قانون از آنها مالیات ارزش افزوده دریافت شود، بیان داشت: مؤسسات و بانک‌های دارای مجوز مشمول این مالیات نمی‌شوند، اما مؤسسات غیرمجاز که تعداد آنها زیاد نیز هست مشمول مالیات ارزش افزوده هستند.

وی با تأکید بر اینکه به موجب بند (11) ماده (12) قانون مالیات بر ارزش افزوده سازمان امور مالیاتی مکلّف به اخذ این مالیات از مؤسسات مالی و اعتباری غیرمجاز است، تصریح کرد: خدمات بانکی و اعتباری بانک‌ها، مؤسسات و تعاونی‌های اعتباری و صندوق‌های قرض‌الحسنه مجاز و خدمات معاملات و تسویه اوراق بهادار و کالا در بورس‌ها و بازارهای خارج از بورس از این مالیات معاف هستند.

به گفته طاری‌بخش به موجب قانون صرفاً خدمات بانکی و مؤسسات مالی و اعتباری دارای مجوز مورد تأکید است، بنابراین هر بانک یا مؤسسه‌ای که خارج از ضوابط و مجوز عملیاتی بانک مرکزی اقدام کند از نظر سازمان امور مالیاتی فعالیّت‌اش غیرمجاز بوده و سود تسهیلات دریافتی از مشتریان و همچنین سود سپرده پرداختی به سپرده‌گذاران طبق قانون، مالیات بر ارزش مالیات دریافت می‌شود.

معاون مالیات بر ارزش افزوده سازمان امور مالیاتی ادامه داد: طبق قانون مالیات‌های مستقیم نیز هزینه سود و کارمزد تسهیلات پرداختی مشتریان به بانک‌ها و مؤسسات غیرمجاز قابل قبول نبوده و متقابلاً سودی که آنان به مشتریان پرداخت می‌کنند به‌دلیل نداشتن مجوز، مشمول مالیات خواهد بود.

طاری بخش در مورد نحوه دریافت مالیات ارزش افزوده لیزینگ‌ها تصریح کرد: با توجه به اینکه در بند (11) ماده (12) قانون مالیات بر ارزش افزوده صرفاً معافیت بانک‌ها، مؤسسات مالی و اعتباری و صندوق‌های قرض‌الحسنه مجاز مورد حکم قرار گرفته، لذا چون شرکت‌های لیزینگ (طبق قوانین بانکی و تعریف بانک مرکزی) از مصادیق بانک‌ها و مؤسسات مالی و اعتباری و صندوق‌های قرض‌الحسنه محسوب نمی‌شوند، لذا مشمول مالیات هستند.

طاری بخش تاکید کرد: فقط بانک‌ها و موسساتی مجاز تلقی می‌شوند که اسامی آنها در لیست بانک مرکزی وجود دارد.

در میان موسسات اعتباری فقط 4 موسسه از سوی بانک مرکزی مجاز بوده که عبارتند از موسسه اعتباری توسعه، کوثر مرکزی،‌عسکریه و نور است.

کد خبر 303745

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha