برخورد با واحدهای صنفی متخلف در اجرای قانون مالیات ارزش افزوده با اعمال جرایم، هیچ نفعی برای مصرف‌کنندگان نداشته و درآمدهای حاصل از این برخورد‌ها به جیب سازمان امور مالیاتی واریز شد.

طي چند سال اخير اجراي ناقص قانون ماليات ارزش افزوده موجب شد تا علاوه بر دريافت چندباره اين ماليات از يك نوع كالا و خدمات در مراحل مختلف (فروشگاه‌هاي زنجيره‌اي)، هزينه‌هاي زيادي نيز به‌دليل دريافت اين ماليات توسط برخي واحدهاي صنفي غيرمشمول (فست‌فودي‌ها) به مردم تحميل شود، تخلفاتي كه سازمان امور مالياتي وعده برخورد با آن را مطرح كرده و از استيفاي حقوق مردم خبر داد اما روز گذشته رئيس سازمان امور مالياتي در نشستي خبري در پاسخ به خبرنگار ما در مورد دستاوردهاي برخورد با اين تخلفات براي مصرف كنندگاني كه ماليات اضافه پرداخت كرده‌اند، از واريز درآمدهاي ناشي از برخورد با اين تخلفات به‌حساب سازمان امور مالياتي و در نهايت خزانه خبر داد. علي عسكري در مورد سرنوشت بازگشت اضافه دريافتي‌هاي ماليات ارزش افزوده از مردم اعلام كرد، اين اضافه دريافتي را پيگيري و دريافت مي‌كنيم. وقتي ما اين اضافه دريافتي‌ها را بگيريم به جيب من(عسكري) نمي‌رود بلكه به جيب خزانه واريز مي‌شود.

وي همچنين از اصلاح نحوه دريافت ماليات ارزش افزوده در واحدهاي صنفي هم سنخ به‌عنوان سازوكاري براي جلوگيري از تخلف در اين واحدها خبر داد و افزود: درمورد واحدهاي صنفي مشمول ماليات ارزش افزوده در چندين مرحله فراخوان داده‌ايم اما در مرحله قبلي فراخوان،‌گيري كرديم چرا كه رستوران‌ها و تالارهاي پذيرايي را براي پرداخت ماليات ارزش افزوده فراخوان كرده بوديم اما چلوكبابي‌ها، فعاليت‌هاي اغذيه‌فروشي زنجيره‌اي (فست‌فودها) را فراخوان نكرده بوديم. متوجه شديم كه خيلي از رستوران‌ها يا تالارهاي پذيرايي مجوز خود را به چلوكبابي تغيير دادند و متأسفانه اصناف نيز به راحتي مجوز اين واحدها را عوض مي‌كردند، درنهايت براي رفع اين مشكل تمام كساني كه در اين زنجيره فعاليت شغلي يكسان داشتند را مشمول كرديم.

عسكري ديدگاه فعالان اقتصادي و مردم در مورد دريافت چند باره ماليات ارزش افزوده را ناشي از ناآگاهي تلاش براي فرار از پرداخت اين ماليات تلقي كرد و افزود: اين تلقي در ذهن مردم ايجاد شده كه ماليات ارزش افزوده 8درصدي در مراحل مختلف از يك كالا دريافت مي‌شود اما در مكانيسم ارزش افزوده هيچ مودي مالياتي بيشتر از آن عددي كه مابه ازا ايجاد كرده به سازمان امور مالياتي پرداخت نمي‌كند. اما برخي توليد‌كنندگان يا واحدهاي عمده‌فروشي به غلط اين ذهنيت را در بين مردم ايجاد مي‌كنند تا به‌نحوي از زير بار پرداخت ماليات ارزش افزوده در بروند.

وي تأكيد كرد، ماليات ارزش افزوده 8درصدي در مراحل مختلف توليد، عمده‌فروشي و خرده‌فروشي بر مبناي ميزان رشد مازاد ارزش افزوده كالا در هر مرحله دريافت مي‌شود و مالياتي كه درنهايت مصرف‌كننده مي‌پردازد 8درصد قيمت عرضه كالا در سطح خرده فروشي است. همچنين درصورتي كه ماليات مضاعفي دريافت شده باشد، به موديان مسترد مي‌شود. بر اين اساس از ابتداي اجراي قانون ماليات بر ارزش افزوده تا مهر‌ماه امسال حدود 360ميليارد تومان اضافه دريافتي ماليات را نقدا به موديان استرداد كرده و 9هزار و 200ميليارد تومان در قالب اظهارنامه‌ها با ماليات قابل پرداخت موديان تهاتر شده است.

  • رقم ممنوع‌الخروجي‌ بدهكاران و مطالبات معوق

رئيس‌كل سازمان امور مالياتي درباره ميزان بدهي مالياتي كه موجب ممنوع‌الخروجي افراد مي‌شود، نيز اعلام كرد، اين ميزان براي فعاليت‌هاي توليدي 500ميليون تومان، براي فعاليت‌هايي كه از جنس مشاغل نيستند 100ميليون تومان و براي فعاليت‌هايي از جنس مشاغل 10ميليون تومان است. همچنين اكنون موديان مالياتي ما 5200نفر شخص حقيقي و حقوقي هستند كه بايد به 78ميليون نفر جمعيت كشور حق و حقوق بپردازند. عسكري رقم معوقات مالياتي را 12هزار و 600ميليون تومان اعلام كرد كه 60درصد اين مبلغ جريمه و 40درصد اصل ماليات بوده و60درصد اين بدهي‌ها مربوط به استان تهران است.

کد خبر 289508

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha