مجموع نظرات: ۰
یکشنبه ۱۶ آذر ۱۳۹۳ - ۱۳:۵۸
۰ نفر

همشهری‌آنلاین: از آنجا که حدی نهایی برای سرما وجود دارد که همان صفر مطلق یا -۲۷۳/۱۵ درجه سانتیگراد است، امکان ندارد چیزی بتواند از این دما سردتر شود.

بنابراین می‌توان گفت سردترین نقطه در تمام کائنات همان آزمایشگاه فنلاندی بود که توانست در سال ۲۰۰۰ به دمایی حدود ۱۰۰ تریلیونم درجه بالای صفر مطلق دست یابد.

در سال ۲۰۱۳ نیز گروهی از پژوهشگران اعلام کردند گازی کوانتومی متشکل از اتم‌های پتاسیم ایجاد کرده‌اند که دمای آن منفی است، البته این شرایط دمای منفی، بیشتر تعبیری ترمودینامیک است و مربوط به حالت‌هایی می‌شود که انتروپی ماده تا حد بیشینه افزایش یافته و با افزایش بیشتر انرژی، انتروپی کاهش می‌یابد.

در چنین حالتی که افزایش انرژی منجر به کاهش انتروپی می‌شود، از تعبیر دمای منفی استفاده می‌شود، اما نباید فراموش کرد که دمای منفی از دمای مثبت گرم‌تر است و گرما از سیستم دارای دمای منفی به سمت سیستم دارای دمای مثبت حرکت می‌کند. بنابراین چنین شرایطی منظور سؤال ما نیست.

در دنیای غیرآزمایشگاهی سردترین جای جهان احتمالا در سحابی بومرنگ قرار دارد. این سحابی که در صورت فلکی قنطورس قرار دارد، از مرگ ستاره‌ای به‌وجود آمده و انبساط گازهای سحابی موجب شده دمای آن تا یک درجه بالاتر از صفر مطلق سرد شود. این درحالی است که موج زمینه کیهانی (که اندک گرمای به جا مانده از انفجار بزرگ است) دمایی بالاتر از سحابی نبولا دارد.

منبع:همشهري‌ دانستنيها

کد خبر 280335

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فضا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha