جمعه ۱۴ آذر ۱۳۹۳ - ۱۹:۴۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: سومین سیاهپوست بی دفاع نیز با وجود تشدید اعتراضات به نژادپرستی و تبرئه پلیس‌های قاتل در آمریکا در ایالت آریزونا به ضرب گلوله پلیس سفید پوست کشته شد.

Eric Garner

این سومین رویداد از این دست در چهار ماه گذشته در آمریکا به شمار می‌رود.

گفته می‌شود این مامور پلیس گمان کرده بود رومین بریسبون 34 ساله برای بیرون آوردن تفنگ دست در جیب خود می‌کند درحالی که پس از کشته شدن وی مشخص شد در دست مرد سیاه پوست تنها چند قرص بوده است.

اداره پلیس فینیکس در بیانیه‌ای اعلام کرد: بریسبون دست چپ خود را در جیبش کرد و مامور پلیس دست فرد مظنون را گرفت و از او خواست دستش را از جیبش بیرون نیاورد.

در این بیانیه آمده است: مامور پلیس گمان کرد دسته یک تفنگ را زمانی که دست فرد مظنون را در جیبش نگه داشته بود، حس کرد.

در ادامه این بیانیه آمده است: این مامور پلیس نتوانست دست فرد مظنون را طی این کشمکش نگه دارد و از آنجا که تصور می‌کرد بریسبون تفنگی در جیب دارد، دو گلوله شلیک کرد.

مرد سیاه پوست از ناحیه سینه مورد اصابت دو گلوله قرار گرفت و پزشکان تلاش کردند بریسبون را در محل حادثه درمان کنند اما وی در همان محل جان باخت.

مارسی کراتر وکیل خانواده بریسبون گفت: تعداد زیادی شاهد وجود دارد که اظهارات این مامور پلیس را به چالش خواهند کشید، این یک فاجعه بود. وی مسلح نبود و تهدیدی برای هیچ‌کس نیز نبود. ما قصد داریم این موضوع را در چارچوب قانون پیگیری کنیم.

گزارش‌ها حاکی است درشهر دالاس تگزاس همانند بسیاری از شهرهای دیگر آمریکا معترضان به تبرئه پلیس‌های قاتل به خیابان‌ها آمدند و تظاهرات کردند. صدها پلیس با خودروهای خود به منظور کنترل تظاهرات معترضان درخیابان‌های اصلی شهر مستقر شده‌اند. در جریان تظاهرات در دالاس چند نفر هم بازداشت شدند.

هزاران نفر از مردم نیویورک نیز برای دومین شب پیاپی، تظاهرات گسترده‌ای را ضد نژادپرستی حاکم در آمریکا برگزار کردند. معترضان به منع تعقیب پلیس قاتل اریک گارنر، پنجشنبه شب با بستن خیابان های منهتن، به نشانه همبستگی با مقتول سیاه پوست چهل و سه ساله فریاد می زدند: عدالت و صلح نیست، من نمی‌توانم نفس بکشم!

میدان فولی در جنوب منهتن که مقر اصلی پلیس نیویورک و ساختمان دادگاه عالی قرار دارد، شاهد هزاران معترض با پلاکاردهایی بود که روی آنها نوشته شده بود: زندگی سیاهان نیز اهمیت دارد، همه جا فرگوسن است و پلیس نژادپرست، قاتل است.

تنش‌های نژادی و اعتراضات مردمی به دیگر شهرهای آمریکا نیز کشیده شده است. معترضان در شیکاگو، واشنگتن، سنت لوئیس، مینیاپلیس و بسیاری از شهرهای دیگر ضد نژادپرستی موجود، بر روی زمین خوابیدند و خیابان‌ها و بزگراه‌ها را بستند. اتحادیه‌ها، گروه‌های اجتماعی و فعالان حقوق بشر از مردم دعوت کرده اند تظاهرات بیشتری را در سراسر آمریکا به نشانه اعتراض به تبعیض نژادی و خشونت پلیس برگزار کنند.

دو هفته قبل تنش‌های نژادی در فرگوسن در واکنش به تبرئه پلیس قاتل مایکل براون هفده ساله شدت گرفته بود و چهارشنبه گذشته، تصمیم هیئت منصفه دادگاه عالی نیویورک مبنی بر صدور قرار منع تعقیب برای دومین پلیس قاتل که اریک گارنر را خفه کرده بود، خشم مردم آمریکا را دوچندان کرد.

طبق گزارشی که اخیرا چاپ شده افسران پلیس و نیروهای امنیتی حداقل 313 آمریکایی سیاهپوست را در سال 2012 کشته اند که در اغلب موارد علیه افسر پلیس اعلام جرم نشده است.

منبع: العالم

کد خبر 280163

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha