دوشنبه ۱۰ آذر ۱۳۹۳ - ۰۹:۲۲
۰ نفر

همشهری آنلاین: وزیر نیروی بریتانیا هشدار داده‌است درصورتی که رهبران جهان برای مهار بحران گرمایش جهانی تا یک سال دیگر به توافق نرسند، زندگی بشر متحول خواهد‌شد.

زمین

براساس گزارش تلگراف، اد ديوي اين سخنان را در آستانه آغاز يكي از بزرگترين نشست‌هاي بين‌المللي آب‌و‌هوايي در ليما عنوان كرده‌است. قرار است درحدود 9 هزار سياستمدار، ديپلمات و سازمان غيردولتي طي دو هفته آينده در ليما،‌ پايتخت پرو براي حضور در نشست تغييرات جوي سازمان ملل گرد هم آيند تا جزئياتي را براي دستيابي به توافقي جهاني براي نشست سال آينده در پاريس تعيين كنند.

به گفته ديوي، اين نشست‌ها آخرين نشست‌هاي سالانه بزرگ پيش از آغاز مذاكرات سال آينده در پاريس هستند. به گفته وي سال آينده بايد به توافقي دست‌يافت، زيرا هيچ‌جايگزيني جز اين براي حفظ امنيت، اقتصاد و زندگي انسان‌ها وجود ندارد.

اين نشست در پي انتشار گزارش مهم هيات ميان‌دولتي تغييرات جوي سازمان ملل متحد انجام مي‌گيرد، گزارشي كه در آن نسبت به گرمايش جهاني به واسطه فعاليت‌هاي انساني هشدار داده شده‌ و اعلام شده براي متوقف سازي آلودگي‌هاي كربني به اقدامي سريع و شديد نياز است در غير‌اين‌صورت بايد در انتظار عواقبي غير‌قابل جبران از قبيل سيل، خشكسالي و جنگ‌هاي خونين بود.

با اين‌همه متخصصان اطمينان دارند برخلاف توافق‌هاي بين‌المللي، در نشست پاريس قرار نيست تصميم شديد و فوري كه بتواند انتشار كربن را متوقف سازد،‌ اتخاذ شود. رهبران جهان بيشتر به دنبال توافق‌نامه‌اي بلند‌پروازانه و قانوني هستند. كاهش انتشار كربن به اندازه‌اي كه حرارت زمين دو درجه كاسته شود، نيازمند توسعه گسترده انرژي‌هاي تجديد‌شدني از قبيل انرژي باد و خورشيدي و در عين حال توقف استفاده از منابع انرژي فسيلي خواهد‌بود و منتقدان اين اهداف را غير واقعي و پرهزينه مي‌دانند.

کد خبر 279727

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha