کاش همه‌ی روزها بوی کتاب بدهد و مثل عطر گل محمدی، همه‌جا بپیچد. کاش فقط یک هفته نباشد؛ همه‌ی روزها برای کتاب باشد و کاش در گوشه ‌و کنار شهر، مدام نمایشگاه‌ کتاب ببینیم.

دوچرخه

هفته‌ي كتاب هم تمام شد و در اين يك هفته برنامه‌هاي متنوعي برگزار شد. دکتر «فرهاد تیمورزاده»، دبیر ستاد بیست و دومین هفته‌ي کتاب انجمن فرهنگی ناشران کتاب کودک و نوجوان درباره‌ي برنامه‌هاي اين انجمن در هفته‌ي كتاب به خبرنگار هفته‌نامه‌ي دوچرخه گفت: «در اين هفته، 75 عضو فعال انجمن برای دوستی بیش‌تر کودکان و نوجوانان با کتاب و كتاب‌خواني تلاش كردند. شعار امسال ما «با كودكان و كتاب مهربان باشيم» بود.

طرح اهدای 110‌هزار جلد کتاب کودک و نوجوان به ارزش بیش از سه میلیارد ریال به کتاب‌خانه‌های عمومی روستایی، با مشارکت اجرایی معاونت «توسعه‌ي کتاب‌خانه‌ها و کتاب‌خوانی نهاد کتاب‌خانه‌های عمومی کشور»،برگزاری همایش یک روزه‌ي بررسی اقتصاد انتشار کتاب کودک و نوجوان تحت عنوان «حسابِ کتاب» و برگزاری چندین مراسم رونمایی کتاب کودک و نوجوان با حضور نويسندگان و تصويرگران در سالن اجتماعات انجمن، بخشی از برنامه‌های انجمن در هفته‌ي کتاب بوده است که تمامی منابع مالی طرح‌های یاده‌شده به وسیله‌ي اعضای انجمن تأمین شده است.»

او ادامه داد: «در كشور ما متأسفانه، ويترين‌هاي كتاب كم است. كتاب‌هاي كودك و نوجوان هم كه كم حجم‌اند و عطف ندارند و بايد فضايي مناسب براي ارائه‌ي كتاب‌هاي كودك و نوجوان در نظر گرفت. متأسفانه كتاب‌فروشي‌ها هم يا فضاي لازم را ندارند يا بخشي را به كتاب‌هاي كودك و نوجوان اختصاص نمي‌دهند.»

هفت موزه، هفت قصه

به مناسبت هفته‌ي کتاب و کتاب‌خوانی، طرحی به نام «هفت موزه، هفت قصه» براي ترويج خواندن و معرفی افسانه‌ها به‌عنوان نمادی از میراث شفاهی و ناملموس، در هفت موزه‌ي شهر تهران برگزار شد. این طرح، با برنامه‌ریزی مرکز اسناد و کتاب‌خانه و دفتر پژوهش و آموزش کودکان و نوجوانان پژوهشگاه و شورا‌ي بين‌المللي موزه‌ها (ایکوم) در موزه‌ی پست و تلگراف، موزه‌ي ملی ايران، کاخ‌موزه‌ي گلستان، موزه‌ي فرش، موزه‌ي صلح تهران، موزه‌ي مقدم دانشگاه تهران و باغ‌موزه‌ي‌ نگارستان، از 24 تا 30 آبان‌ماه توسط مربیان قصه‌گو که از اعضای شورای کتاب کودک هستند، برگزار شد. در این طرح از روش‌های مختلفی مثل بلندخوانی، نمایش خلاق، قصه‌گویی موزیکال و روش‌های دیگر استفاده شد.

تولد يك كتاب‌خانه‌ي كودك و نوجوان

هم‌زمان با هفته‌‌ي كتاب و كتاب‌خواني، يك كتاب‌خانه‌ي ‌كودك و نوجوان در كتاب‌خانه‌ي «امام خميني‌ره» در فرهنگ‌سراي اميد افتتاح شد. «مريم متين‌يگانه»، مدير اين كتاب‌خانه به خبرنگار هفته‌نامه‌ي دوچرخه گفت: «اين اين كتاب‌خانه براي گروه سني كودك (قبل از مدرسه) تا نوجوان است و يك فضاي بسيار مناسب براي كودكان و نوجوانان، براي مطالعه‌ي كتاب و نشريه‌هاي مخصوص خودشان در نظر گرفته شده است.»

3500 عنوان كتاب در اين كتاب‌خانه وجود دارد كه بر اين تعداد افزوده خواهد شد. (شماره‌ تلفن كتاب‌خانه: 33355203)

افتتاح يك مركز فرهنگي

درهمسايگي فرهنگ‌سراي رازي هم يك مركز فرهنگي با كتاب‌هايي بسيار متنوع و فضايي مناسب براي قصه‌خواني و كارگاه‌هاي فرهنگي كودكان‌ و نوجوانان شروع به كار كرد.

کد خبر 279512

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha