همشهری آنلاین: عضو هیات رییسه مجلس در تشریح برخی محورهای گزارش ظریف به نمایندگان در صحن غیرعلنی مجلس عنوان کرد «فردو، آب‌ سنگین اراک و تعداد سانتریفیوژها محور اختلافات است» و رییس کمیسیون سیاست خارجی مجلس نیز اظهار داشت «نظرات جمهوری اسلامی در برخی بندها بسیار نزدیک با ۱+۵ بوده است».

به گزارش فارس، علاءالدین بروجردی، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، عامل اساسی عدم حصول نتیجه در زمان مقرر یعنی سوم آذر ماه را زیاده‌خواهی آمریکایی‌ها دانست و گفت: آمریکایی‌ها در مسقط «بسیار بد» و در وین «بد» عمل کردند؛ آنان باید برای رسیدن به نتیجه نهایی، گام‌های بسیاری را در جهت دور شدن از زیاده‌خواهی‌های غیرمنطقی بردارند و مشخص است که مواضع کنونی آنها تحت فشار صهیونیست‌ها و برخی کشورهای مرتجع اتخاذ شده است.

بروجردی ادامه داد: من فکر می‌کنم عدم حصول نتیجه نهایی در مذاکرات هسته‌ای نشان‌دهنده ایستادگی تیم مذاکره‌کننده بر مواضع جمهوری اسلامی است که این قابل تقدیر است.

وی افزود: 7 ماه سقف زمانی مذاکرات است و ضرورتی ندارد از همه این زمان استفاده شود و تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای باید بر اساس مصوبه شورایعالی امنیت ملی نظرات جمهوری اسلامی ایران را مطرح کند تا این مذاکرات به نقطه مطلوب برسد، چرا که نظرات جمهوری اسلامی در برخی بندها بسیار نزدیک با 1+5 بوده است و من فکر می‌کنم این می‌تواند گام بلند مفیدی در جهت حفظ منافع ملی جمهوری اسلامی باشد.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس به نتیجه رسیدن مذاکرات را گام بلندی در جهت منافع کشور دانست و تصریح کرد: اگر هم مذاکرات به نتیجه نرسد باز هم برد با ماست چرا که ما دیگر تعهدی نداریم که توافقات موافقتنامه ژنو را ادامه دهیم و دیگر اینکه به همه دنیا ثابت شده ایران به دنبال بمب هسته‌ای نیست بلکه ایران اهل تفاهم، منطق، استدلال و تعامل است و این موارد در شکل‌گیری افکار عمومی بسیاری از کشورها در جهان بسیار تأثیرگذار بوده است بنابراین همان‌طور که مقام معظم رهبری اشاره فرمودند ما در هر دو صورت برنده موضوع هستیم.

حسين  سبحانی‌‌نیا، عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی نيز در تشريح جزئیات نشست غیرعلنی نمايندگان مردم با وزیر امور خارجه، گفت: فردو، آب‌ سنگین اراک و تعداد سانتریفیوژها محور اختلافات است.

حجت‌الاسلام سبحانی‌نیا افزود: ظریف وزیر خارجه درباره اختلاف‌نظر بین ایران و غرب مانند فردو، آب سنگین اراک و تعداد سانتریفیوژها نکاتی را برای نمایندگان بیان کرد و در پایان جلسه غیرعلنی، نمایندگان از مذاکرات هسته‌ای دوره اخیر و ادامه یافتن آن اعلام حمایت و تأکید کردند که چنانچه به محورهای اصلی و خطوط قرمز پافشاری شود این اقدامات مورد حمایت خانه ملت خواهد بود.

کد خبر 279511

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha