یکشنبه ۲ آذر ۱۳۹۳ - ۱۸:۵۲
۰ نفر

در جلسه شورای شهر حبیب کاشانی با رأی اکثریت اعضا به‌عنوان خزانه دار انتخاب شد.

شورا

اعضاي شوراي شهر تهران از ميان 2نفر كانديدا يكي ولي‌الله شجاع پوريان و ديگري حبيب كاشاني با 12رأي در مقابل 15رأي، كاشاني را به‌عنوان خزانه دار برگزيدند. علي صابري عضو كميسيون برنامه و بودجه با استناد به آيين‌نامه سال78 هيأت وزيران درباره انتخاب خزانه دار معتقد بود كه گرچه در آيين‌نامه سال78 انتخاب خزانه‌دار آمده اما 6سال بعد در قالب اصلاحيه موضوع خزانه‌دار لغو شد.

وي افزود: همچنين طبق آيين‌نامه نحوه هزينه كرد، مصوب سال91 هيأت وزيران مسئوليت‌هاي هزينه كرد بر عهده رئيس شورا‌ست، بنابراين قانون در انتخاب خزانه دار سكوت كرده است و مسئوليت تمام حساب‌هاي شورا با رئيس شوراست.
مهدي چمران نيز با بيان اينكه انتخاب خزانه دار از وظايف رئيس شوراست، گفت: ما در تمام سال‌هاي گذشته خزانه‌دار انتخاب مي‌كرديم و اين در تمام شوراهاي كشور نيز وحدت رويه شده است بنابراين براي آنكه حق رأي اعضا و وحدت رويه شورا حفظ شود انتخاب خزانه دار را به رأي مي‌گذاريم.

  • بسيج عامل پيروزي كشور

در ابتداي جلسه مهدي چمران رئيس شوراي شهر تهران با بيان اينكه روحيه جهادي همان روحيه بسيجي است، گفت: مسير بسيج همان مسير پيروزي است كه امروزه برخي كشورها با تأسي از اين امر بدان دست پيدا كردند. وي ضمن تبريك هفته بسيج گفت: بسيج همان شجره طيبه‌اي است كه بلافاصله بعد از پيروزي انقلاب اسلامي توسط امام مطرح شد و در مجلس شوراي اسلامي نيز به تصويب رسيد. وي ادامه داد: بسيجيان بدنه رزمندگان ما در جبهه‌هاي نبرد بودند هر چند كه ارتش و سپاه نيز حضور داشتند اما اين بسيجيان غيور بودند كه با خلوص نيت به جبهه‌ها شتافتند و تا آخرين لحظات جنگ به خوبي مقاومت كردند و توانستند صحنه‌هايي از ايثار و فداكاري را خلق كنند و باب جديدي را در دنيا بگشايند.

  • تأكيد شورا بر ساماندهي كارتن‌خواب‌ها

اعضاي شوراي شهر تهران در ابتداي يكصد و دوازدهمين جلسه تذكراتي داشتند كه بيشتر حول محور كارتن‌خواب‌هاي شهر تهران بود.رئيس كميسيون عمران و حمل‌ونقل شوراي اسلامي شهر تهران نخستين نفري بود كه موضوع كارتن‌خواب‌ها را مطرح كرد و گفت: از سوي شهردار تهران اعلام شد 15هزار كارتن‌خواب در شهر تهران داريم كه اين امر با توجه به سرد شدن هوا ما را نگران كرده است كه اگر به اين موضوع به‌صورت جدي پرداخته نشود در آينده با مشكلات بسيار جدي‌تري نيز مواجه خواهيم بود. دنيا مالي افزود: آمار كارتن‌خواب‌ها در سال‌هاي گذشته بالغ بر 4 تا 5هزار نفر بود كه رشد فزآينده اين آمار جاي نگراني دارد؛ ضمن اينكه افزايش نسبت زنان كارتن‌خواب نيز به اين نگراني‌ها دامن مي‌زند. وي از تمام اعضاي شورا خواست توجه ويژه به اين موضوع داشته‌باشند.

به گزارش روابط عمومي شوراي شهر تهران ديروز در صحن شوراي شهر كليپي از وضعيت كارتن‌خواب‌هاي شهر تهران پخش شد كه موجب تاثر اعضاي شوراي شهر شد. بنابراين گزارش فاطمه دانشور رئيس كميته اجتماعي شوراي شهر نيز با تقدير از توجه دنيامالي به موضوع كارتن‌خواب‌ها گفت: در حال حاضر شهرداري با اينكه ساماندهي كارتن‌خواب جز وظايف سازماني‌اش نبوده اما از سازمان‌هاي متولي بهتر عمل كرده است، اين در حالي است كه براي حل اين معضل وزارت رفاه، سازمان تأمين اجتماعي، وزارت آموزش و پرورش، وزارت بهداشت و درمان نيز بايد جدي‌تر به صحنه بيايند و با شهرداري تعامل كنند.

وي همچنين از جاي خالي مددكاران تخصصي اجتماعي گلايه كرد و گفت: مسئولان تنها كارتن‌خواب‌ها را نگهداري مي‌كنند درحالي‌كه بايد با بهره‌گيري از مددكاران متخصص اجتماعي اين افراد را به صحنه اجتماع بازگردانيم. از سوي ديگر، معصومه آباد رئيس كميته ايمني نيز گفت: فضاهايي را كه شهرداري تحت عنوان گرم خانه ايجاد كرده، انصافا آرام و مناسب است به‌گونه‌اي كه بعضا افراد دانشجو نيز در اين گرم‌خانه‌ها حضور دارند. اين درحالي است كه از نظر آباد شهرداري وظيفه‌اي در اين‌باره ندارد پس چه بهتر كه اين موضوع از طريق شوراي‌عالي استان‌ها مطرح و وظايف شهرداري در اين زمينه مشخص شود.

مهدي چمران به‌عنوان رئيس شوراي شهر نيز با اشاره به اينكه شهرداري به‌ناچار به تنهايي متولي ساماندهي كارتن‌خواب‌هاست، گفت: موضوع ساماندهي كارتن‌خواب‌ها از زماني كه آقاي خادم رئيس كميسيون فرهنگي شورا بود مطرح وبسيار مصرانه دنبال شد. مهدي چمران ادامه داد: در اين موضوع بايد دقت داشت كه نه‌تنها وزارت بهداشت و درمان و سازمان بهزيستي بلكه دادستاني هم بايد حضوري فعال داشته باشد چرا كه نگهداري افراد تخلف است اما درنظر داشته باشيد در شب‌هاي يخبندان تهران در سال‌هاي گذشته نمي‌توانستيم كارتن‌خواب‌ها را رها كنيم.

وي ادامه داد: در ميان افراد كارتن‌خواب، دانشجوياني بودند كه در وضعيتي اسفناك هم درس مي‌خواندند كه در چنين شرايطي شهرداري اقدام به انتقال آنان به گرم‌خانه‌ها مي‌كرد و متأسفانه اين وظيفه بر‌عهده شهرداري تا امروز مانده درحالي‌كه تعداد كارتن‌خواب‌ها نيز رو به افزايش است زيرا مهاجرت به تهران در حال افزايش است. رئيس شوراي‌عالي استان‌ها گفت: تعامل دستگاه‌هاي دولتي با شهرداري هر چه سريع‌تر بايد صورت گيرد و ما نيز در شوراي‌عالي استان‌ها پيگير آن هستيم كه وظايف قانوني شهرداري مشخص شود. در ادامه جلسه غلامرضا انصاري با اشاره به موضوع آلودگي آب كه از سوي يكي از اعضاي شورا مطرح شده بود، گفت: به‌نظر، دعوت از مديرعامل سازمان آبفا و ارائه گزارش جامع درخصوص وضعيت آب تهران مي‌تواند مناسب باشد و اگر هم مشكلي در اين زمينه وجود دارد با پيگيري شورا رفع شود.

  • گنجاندن پيشنهادهايي در سياست‌هاي بودجه 94

بررسي پيشنهادهاي كميسيون‌ها در رابطه با سياست‌ها و رويكردهاي بودجه سال94 بخش ديگري از جلسه ديروز شوراي شهر تهران بود. عليرضا دبير، رئيس كميسيون برنامه و بودجه شوراي شهر ابتدا پيشنهادهاي مطرح شده توسط كميسيون سلامت، محيط‌زيست و خدمات شهري را تشريح كرد و گفت كه يكي از پيشنهادهاي اين كميسيون مربوط به كنترل و كاهش آلودگي هوا و آلودگي صوتي بوده است. به گفته دبير، اين موضوع در برنامه‌هاي بالادست و برنامه 5ساله نيز مورد تأكيد قرار گرفته بود و جزو سياست‌هاي بودجه قرار گرفت.

وي در ادامه به پيشنهاد اين كميسيون مبني بر كاهش سقف بودجه سال94 شهرداري در راستاي تحقق اقتصاد مقاومتي اشاره كرد و گفت: بودجه سال‌هاي 94 و حتي 95 و 96و 97 شهرداري تهران براساس برنامه 5ساله شهرداري پيش‌بيني و مصوب شده و درصورت نياز به چنين كاري نخست بايد برنامه‌هاي شهرداري تغيير كند. رحمت‌الله حافظي، رئيس كميسيون سلامت، محيط‌زيست و خدمات شهري اما به دفاع از اين بند پرداخت و گفت:

«در اين بند تنها تأكيد كرده‌ايم كه سقف بودجه سال آينده شهرداري با سال93 برابر باشد.» پرويز سروري، رئيس كميسيون نظارت و حقوقي شوراي شهر تهران نيز از اين موضوع دفاع كرد. دنيامالي، رئيس كميسيون عمران شوراي شهر تهران اما با اشاره به اينكه ما حدود 20درصد تورم سالانه داريم، اظهار كرد: «برابر گرفتن سقف بودجه سال آينده با امسال به‌معناي كاهش 20درصدي بودجه است.»

سپس مهدي چمران گفت: «موضوع اقتصاد مقاومتي، به‌عنوان هشداري در سياست‌هاي بودجه سال94 ديده شود تا شهرداري در هزينه كردها با صرفه جويي عمل كند.» در نهايت به پيشنهاد رئيس شورا موضوع اقتصاد مقاومتي به‌عنوان هشداري در سياست‌هاي بودجه سال94 گنجانده شد تا شهرداري در هزينه كردها با صرفه‌جويي عمل كند.

 دبير درخصوص پيشنهادهاي كميسيون شهرسازي و معماري شوراي اسلامي شهر تهران نيز، عنوان كرد: «يكي از مباحث مورد تأكيد اين كميسيون اولويت بخشيدن به ماموريت‌هاي معوق در پروژه‌هاي شهرداري بود كه موضوع درستي است و مورد تأييد قرار گرفت. موضوع مصرف بهينه آب ديگر پيشنهاد اين كميسيون بود كه مورد قبول اعضا قرار گرفت.» به گفته دبير، سيما و منظر شهري و معماري اسلامي هم ديگر مبحثي بود كه توسط اين كميسيون پيشنهاد شد كه اين موضوع پيش از اين در ماده واحده سياست‌هاي تنظيم شده توسط كميسيون برنامه و بودجه گنجانده شده بود.

گفتني است مباحث مربوط به اجراي طرح‌هاي توسعه شهري‌ و تكليفي طرح جامع و تفصيلي و همچنين احياي بافت فرسوده شهر تهران و حركت شهرداري براي ايجاد درآمد پايدار با اجاره‌داري املاك موضوعات ديگر مورد تأكيد كميسيون معماري و شهرسازي بود كه با رأي مثبت اعضاي شوراي شهر تهران به تصويب رسيد و به سياست‌هاي بودجه 94اضافه شد.

کد خبر 278891

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha