در پی افزایش آلاینده‌های جوی و پایداری هوا، میانگین شاخص آلودگی ذرات معلق، هفته گذشته به‌عنوان نخستین هفته هوای ناسالم برای گروه‌های حساس با عدد ۱۰۰در آبان ثبت شد.

هفته گذشته شاخص كيفيت آلودگي هواي پايتخت از عدد 80پايين‌تر نيامد و 4روز هواي ناسالم به ثبت رسيد. در عين حال گزارش منابع هواشناسي نشان مي‌دهد در هفته جاري و پيش از ورود سامانه هوايي جديد، بايد همچنان هواي ناسالم را در شهر تجربه كرد.

حشمت‌الله بسطامي، سخنگوي شركت كنترل كيفيت هواي شهرداري تهران در اين‌باره عنوان كرد كه انتظار مي‌رود در اوايل هفته جاري نيز هواي ناسالم ادامه يابد. شرايط كيفي هواي تهران به‌دليل بالا بودن غلظت ذرات معلق كمتر از 2.5 ميكرون به سرعت در شرايط ناسالم براي گروه‌هاي حساس قرار مي‌گيرد. پايداري‌هاي جوي و هواي سرد پاييزي نيز مزيد بر علت مي‌شود تا كيفيت هوا همچنان پايين بماند. بر همين اساس لازم است سالمندان، مبتلايان به بيماري‌هاي قلبي، ريوي، تنفسي و كودكان از فعاليت‌هاي بدني در فضاي آزاد جداً خودداري كنند.

اما گزارش سازمان هواشناسي از وضعيت هوايي كشور نشان مي‌دهد كاهش كيفيت هوا و افزايش آلاينده‌ها از امروز تا اواسط هفته در كلانشهر‌ها ادامه مي‌يابد.سامانه موجود در آسمان كشور امروز در سمت شمال شرق كشور يعني استان‌هاي خراسان رضوي و خراسان شمالي موجب بارش‌ها به‌صورت برف مي‌شود و نيمه شرقي كشور تحت‌تأثير وزش باد شديد قرار مي‌گيرد كه اين امر موجب كاهش 6درجه‌اي دما خواهد شد.

همچنين براي خراسان جنوبي انتظار آسمان نيمه ابري و افت دما پديده غالب خواهد بود. همچنين امروز در سواحل درياي عمان و تنگه هرمز وزش باد شديد پيش‌بيني مي‌شود. رگبار باران و رعد و برق همچنين امروز براي هرمزگان و جنوب سيستان و بلوچستان پيش‌بيني شده است كه اين امر موجب مواج شدن تنگه هرمز و گرد و خاك در اين مناطق مي‌شوند. گيلان و مازندران نيز از فردا كمي خنك‌تر مي‌شوند اما براي گيلان و مازندران بارشي نخواهد بود و تنها در روز يكشنبه براي گيلان افزايش ابر و كاهش دماي 2 تا3درجه‌اي پيش‌بيني مي‌شود.

علاوه بر كاهش دماي ارتفاعات البرز، تا اواسط هفته در ساير نقاط كشور جوي پايدار حاكم است كه اين امر موجب افزايش آلاينده‌ها و كاهش كيفيت هوا در كلانشهر‌ها مي‌شود. تهران نيز تا 2روز آينده با غبار و آلودگي هوا همراه خواهد بود و بارش باران طي هفته جاري براي تهران پيش‌بيني نشده است. بنابراين دماي هواي پايتخت تغييرات محسوسي ندارد اما در ارتفاعات تهران مانند دماوند و فيروزكوه دما به 5درجه زير صفر مي‌رسد.

کد خبر 277811

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha