سید محمد فخار: ثبت نام متقاضیان خرید موتورهای برقی از هفته آینده آغاز می‌شود.

موتور

اين وسيله نقليه، نخستين وسيله موتوري دوچرخ در تهران محسوب مي‌شود كه شاخص‌هاي زيست‌محيطي در آن رعايت شده است و ورود آن مي‌تواند منجر به كاهش چشمگير آلودگي هوا شود.پروژه موتورهاي برقي و حمل‌ونقل هيبريدي 2گام محيط‌زيستي شهرداري تهران است كه براي كاهش آلودگي هوا در پايتخت برداشته مي‌شود. آنگونه كه حسين افشين مدير پژوهش كاربردي و مطالعات شركت كنترل كيفيت هواي تهران خبر داده، هم‌اكنون مرحله بررسي موتورسيكلت‌هاي برقي در اين شركت به پايان رسيده و به‌زودي نخستين گام براي ورود موتورسيكلت‌هاي برقي در تهران برداشته مي‌شود.

موتورهاي برقي نه‌تنها در كاهش آلاينده‌هاي هوا بسيار مؤثرند، بلكه موتورهايي بي‌صدا هستند و درصورتي كه استفاده از آنها در تهران فراگير شود، در كاهش آلودگي صوتي نيز كه يكي از مشكلات اصلي پايتخت به شمار مي‌رود، بسيار مؤثر خواهد بود. در ماه‌هاي اخير معاونت حمل‌ونقل و ترافيك شهرداري تهران از شركت‌هاي سازنده موتورسيكلت‌ برقي دعوت كرد تا محصولات خود را براي بررسي تخصصي معرفي كنند و ده‌ها شركت براي اين مهم اعلام آمادگي كردند.

بدين‌ترتيب كار بررسي اين محصولات به شركت كنترل كيفيت هواي تهران سپرده شد. در اين زمينه مشخص شد كه برخي از موتورهايي كه براي بررسي آمده بودند، استانداردهاي لازم را ندارند اما موتورهايي كه كيفيت بالايي داشتند، تأييديه گرفتند. وحيد حسيني، مديرعامل شركت كنترل كيفيت هواي تهران نيز گفت: از 20نوع موتور معرفي شده، تنها 6نوع آنها كه متعلق به 4شركت است، تأييديه گرفتند و در تست‌ها موفق بوده‌اند اما قيمت نهايي آنها از قيمت موتورهاي بنزيني بيشتر و بين 7تا 11ميليون تومان برآورد شد. وي تاكيد كرد: شهرداري تهران تا سقف 80درصد تسهيلات براي خريد موتورهاي برقي را به‌صورت وام صفر درصد بهره به خريداران ارائه مي‌كند. به گفته حسيني، بانك شهر به‌عنوان بانك عاملي درنظر گرفته شده كه اين تسهيلات را تا سقف 7ميليون تومان در اختيار متقاضيان قرار مي‌دهد.

براساس سازوكار اعلامي از سوي مديريت شهري، از هفته آينده اسامي شركت‌هايي كه مجوزهاي لازم و تأييديه را داشته باشند، روي سايت بانك شهر قرار مي‌گيرد و سازمان‌ها و افراد مي‌توانند براي استفاده از اين تسهيلات و خريد اين موتورها اقدام كنند. 25درصد آلودگي هواي پايتخت ناشي از تردد3.5ميليون موتورسيكلت است كه تنها 33دستگاه از آنها طي سال‌جاري براي معاينه فني مراجعه كرده‌اند و ميليون‌ها راكب تهراني خود را ملزم به دريافت معاينه فني نمي‌دانند.

در آخرين مطالعات صورت گرفته در تهران، موتورسيكلت‌ها سهمي 6درصدي از حمل‌ونقل روزانه در تهران را برعهده دارند و حدود 12درصد از سفرهاي تهران در محدوده طرح ترافيك را رقم مي‌زنند. برآوردها از افزايش تعداد موتورسيكلت‌ها در محدوده طرح ترافيك نشان مي‌دهد كه در سال‌هاي آتي تعداد ناوگان موجود در اين محدوده به بيش از 2ميليون دستگاه مي‌رسد كه اين مي‌تواند باعث افزايش 30درصدي آلودگي صوتي و افزايش 60درصدي آلودگي هوا شود.

منطقه 12تهران به‌عنوان منطقه پايلوت براي نصب زيرساخت‌هاي مورد نياز براي استفاده از موتور برقي درنظر گرفته شده و در منطقه، ايستگاه‌هاي شارژ موتورهاي برقي و پاركينگ به‌صورت رايگان در اختيار راكبان و صاحبان موتورسيكلت‌هاي برقي قرار مي‌گيرد. در مرحله اول منطقه 12تهران براي استفاده از موتورسيكلت‌هاي برقي انتخاب شده، اما در آينده و پس از پايان زمان اجراي اين طرح به‌صورت پايلوت و تأمين زيرساخت‌ها در ساير مناطق، به‌تدريج استفاده از موتورسيكلت‌هاي بنزيني در مناطق مختلف تهران، به‌ويژه مناطقي كه از نظر آلودگي هوا مشكلات بيشتري دارند، محدود خواهد شد.

  • آمادگي دومين شركت براي برقي كردن ناوگان موتوري خود

پس از شركت پيك بادپا، شركت پست نيز براي برقي كردن ناوگان خود اعلام آمادگي كرد.‌ماه گذشته شركت پيك بادپا كه باسابقه‌ترين و بزرگ‌ترين سامانه حمل‌ونقل بار سريع در تهران را در اختيار دارد، پس از فراخوان معاونت حمل‌ونقل و ترافيك، تعدادي موتورسيكلت برقي را وارد كشور كرد تا پس از طي مراحل آزمايش و دريافت استاندارد لازم، ناوگان خود شامل 3هزار موتورسيكلت را به آخرين فناوري سوخت پاك مجهز كند. در هفته اخير شركت پست جمهوري اسلامي ايران نيز به‌عنوان دومين شركت اعلام آمادگي كرد تا همه موتورهاي مورد استفاده در ناوگانش را به موتورهاي برقي و درواقع موتورهاي پاك تبديل كند.

کد خبر 277653

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha