طعمه‌های باند بزرگ کلاهبرداری از همه قشری بودند؛ پزشکان، مغازه‌داران، گل‌فروشان، قصابان و... . اعضای این باند پس از کشاندن طعمه‌هایشان به مقابل دستگاه‌های عابربانک، با شگردی حرفه‌ای حساب آنها را خالی می‌کردند.

متهمان

تا‌كنون پليس فتا استان فارس توانسته است 10هزار نفر از مالباختگان را شناسايي كند وتحقيقات براي شناسايي بقيه آنها ادامه دارد. اعضاي اين باند بزرگ كه 23نفرند، در شهرهاي مختلف دست به كلاهبرداري مي‌زدند. سرشاخه‌هاي اصلي اين باند، تبهكاراني بودند كه به‌خاطر ارتكاب جرايم سنگين در زندان به سر مي‌بردند و در حقيقت نقشه‌هاي مجرمانه‌شان را از داخل زندان عملي مي‌كردند. آنها براي انجام اين كار، همدستاني نيز در خارج از زندان داشتند تا مقدمات اوليه ازجمله سيم كارت و گوشي تلفن همراه را براي مردان تبهكار تهيه كنند. بدين‌ترتيب بود كه مردان تبهكار با استفاده از 3هزار سيم كارت و 230گوشي تلفن همراه، نقشه‌هاي كلاهبرداري را از داخل زندان رقم مي‌زدند.

  • شگرد تكراري

آنچه در اين پرونده عجيب و جالب توجه به‌نظر مي‌رسد، اينكه اعضاي اين باند تبهكاري، تمامي كلاهبرداري‌هاي خود را با استفاده از شگرد قديمي كشاندن طعمه‌هايشان به پاي دستگاه عابربانك انجام مي‌دادند. آنها براي اينكه موفق به اين كار شوند از شگردهاي مختلف استفاده مي‌كردند.

يكي از مهم‌ترين شگردها، ارسال پيامك براي شماره‌هاي تصادفي بود. پيامك‌هايي كه متهمان براي طعمه‌هايشان ارسال مي‌كردند حاوي اين جمله بود كه « شما در قرعه‌كشي مسابقه... برنده جايزه شده‌ايد و براي دريافت جايزه با اين شماره تماس بگيريد». وقتي دريافت‌كننده پيامك نظرش جلب مي‌شد و با شماره مورد نظر تماس مي‌گرفت، كلاهبرداران با زباني چرب و نرم و بعد از كلي تبريك گفتن از وي مي‌خواستند كه براي دريافت مبلغ ريالي جايزه‌‌اش پاي دستگاه عابربانك برود تا مبلغ به‌حساب وي واريز شود.

وقتي طعمه به مقابل دستگاه عابربانك مي‌رسيد، آنها از او مي‌خواستند كه كارتش را داخل دستگاه گذاشته و اعدادي را كه به او مي‌گويند وارد كند. مالباخته نيز اين كار را انجام مي‌داد اما به جاي اينكه پولي به حسابش واريز شود، همه موجودي حسابش خالي مي‌شد.

  • طعمه‌ها از همه قشر

مردان تبهكار شگردهاي ديگري نيز داشتند. آنها كه در داخل زندان فرصت كافي براي اجراي نقشه‌هايشان را داشتند با شماره تلفن جراحان كه همدستانشان در خارج از زندان تهيه كرده بودند، تماس مي‌گرفتند. سپس خود را از خانواده بيماران معرفي مي‌كردند و مي‌گفتند كه مي‌خواهند هزينه عمل جراحي را پرداخت كنند. جراحان نيز آنها را به منشي خود وصل مي‌كردند تا كار انتقال وجه انجام شود و مردان تبهكار از منشي مي‌خواستند كه پاي دستگاه عابربانك برود تا از واريز شدن پول مطمئن شوند و با همان شگرد وارد كردن اعدادي به‌عنوان كد، حساب آنها را خالي مي‌كردند.

متهمان در شگردي ديگر با شماره‌هاي تصادفي تماس مي‌گرفتند و مي‌گفتند كه از يك برنامه راديويي تماس مي‌گيرند. سپس مدعي مي‌شدند كه شماره موبايل شما در قرعه كشي شركت داده شده و شما برنده جايزه سفر حج به همراه اعضاي خانواده شده‌ايد. متهمان حتي براي جلب اعتماد طعمه‌شان با او مصاحبه مي‌كردند و مدعي مي‌شدند كه مصاحبه در راديو در حال پخش است. پس از آن از وي مي‌خواستند براي دريافت مبلغ ريالي جايزه‌اش، پاي دستگاه عابربانك برود و وقتي طرف مقابل فريب‌ حرف‌هايشان را مي‌خورد، با همان شگردي كه داشتند حسابش را خالي مي‌كردند.

اعضاي اين باند درحالي‌كه توانسته بودند با اين شگرد از دست‌كم 10هزار نفر كلاهبرداري كنند، سرانجام با شكايت شاكيان تحت تعقيب پليس فتا استان فارس قرار گرفتند. كارآگاهان در بررسي‌هاي تخصصي دريافتند كه اين باند بزرگ كلاهبرداري 23عضو دارد كه نيمي از آنها از زندانيان زنداني در كرج هستند.

اين افراد همدستاني نيز در خارج از زندان داشتند كه كار تهيه حساب بانكي با مدارك جعلي، برداشت پول‌هاي كلاهبرداري از حساب‌هاي جعلي و رساندن آنها به‌دست اعضاي اصلي باند و ... را انجام مي‌دادند. به گفته سردار گودرزي، رئيس پليس استان فارس، اعضاي اين باند پس از چند‌ماه تلاش شبانه روزي شناسايي شدند و تاكنون 12نفر از آنها با نيابت قضايي از ساير استان‌ها به پليس فتا استان فارس منتقل شده‌اند. وي با اشاره به اينكه تحقيقات براي شناسايي ساير مالباختگان ادامه دارد از شهروندان خواست به پيامك‌هايي كه با محتواي برنده شدن آنها در قرعه‌كشي و مسابقه‌هاي مختلف ارسال مي‌شود توجه نكنند و مطمئن باشند كه براي اطمينان از واريز شدن پول به حسابشان نيازي به رفتن پاي دستگاه عابربانك نيست. 

کد خبر 277268

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha